Трагичната история на гения зад Victoria's Secret

Рой Реймънд, лобното му място и Ангелът

В средата на 70-те години студентът от Станфорд Рой Реймънд влязъл в един универсален магазин, за да купи на жена си бельо. Това, което открил обаче, били ужасно грозни нощници с щампа на цветя – още по-противни под безмилостната флуоресцентна светлина на магазина – и продавачки, които го накарали да се чувства като перверзник само защото е влязъл там.

След като осъзнал, че и други негови приятели са имали подобни изживявания, 30-годишният Реймънд видял в проблема възможност: да създаде магазин за бельо, предназначен да накара мъжете, пазаруващи там, да се чувстват комфортно.

Той си представил викториански будоар, обзаведен с тъмна дървена ламперия, ориенталски килими и копринени завеси. Избрал името „Виктория”, за да извика асоциация с пуританизма и строгите нрави на Викторианската епоха в Англия; но макар на пръв поглед да е прилична жена, „тайните” на Виктория винаги ще се крият под строгата й фасада. През 1977 г. Реймънд и съпругата му събират 80 000 долара от собствените си спестявания и от заеми от роднини, наемат площ в малък универсален магазин в Пало Алто, Калифорния, и така се ражда Victoria’s Secret.

За да разберем колко новаторска е била идеята на Реймънд, си заслужава да си припомним част от контекста, в който е родена. През 50-те и 60-те години на миналия век бельото се произвежда, за да е практично и трайно. За повечето американски жени чувствените му варианти са запазени само за медения месец и за годишнините. През останалото време бельото е необходимост, не забавление.

Victoria’s Secret променя всичко това, отчасти благодарение на каталога си, разпращан на клиенти от цялата страна. Днес компанията има магазини по целия свят, а годишното й модно шоу струва 12 млн. долара, излъчва се по телевизията и превръща моделите си – Ангелите на Виктория – в международни звезди.

Пет години след като основава Victoria’s Secret Реймънд вече е отворил още три магазина в Сан Франциско. До 1982 г. компанията продава стоки за над 4 млн. долара годишно. Нещо във формулата на Реймънд обаче не работи. Според книгата на Майкъл Силвърстийн и Нийл Фриски „Да продаваш”, по това време Victoria’s Secret е пред банкрут.

И тук се появява Лесли Уекснър – мъжът, който започва бума на масовите продажби на спортни дрехи с магазина The Limited. „Влязох в един малък магазин, който беше викториански – не английски викториански, а като бардак от епохата, обзаведен с червени плюшени канапета”, разказва той за първата си среща с марката. „Там обаче имаше много секси бельо, каквото до този момент не бях виждал.”

Уекснър бързо съзира какъв е проблемът на досегашния бизнес модел – като се фокусира върху магазини и каталози, които се харесват на мъжете, Реймънд е забравил да си привлече почитателки измежду жените. Уекснър разбира, че дамите се чувстват точно толкова неудобно в магазините на Victoria’s Secret, колкото някога се е почувствал Реймънд в онзи ужасен универсален магазин.

Въпреки това потенциалът е очевиден и през 1982 г. Уекснър купува веригата и каталога за около 1 млн. долара. Първата му стъпка е да проучи европейските бутици за бельо. Връща се у дома убеден, че ако американките имаха достъп до същото сексапилно и достъпно бельо като европейките, те също щяха да искат да го носят всеки ден. Уекснър решава да създаде нова среда в магазините – такава, която ще покани и жените да влязат.

Накрая решава да направи за компанията това, което Ралф Лорън прави десет години преди него – да създаде един вдъхновен от Англия свят-мечта, в който американският потребител ще копнее да попадне.

И така, сбогом на тъмното дърво и кървавото червено на оригиналните магазини. На тяхно място идват позлатени украси, флорални щампи, класическа музика и старовремски шишенца с парфюм. Измислен е дори „домашен адрес” на компанията в Лондон – ул. „Маргарет” №10, макар и истинската й база да е в Охайо. Каталогът, който е бил модерен и скандален, се омекотява, за да отрази новия имидж – с модели, които изглеждат така, сякаш току-що са слезли от страниците на „Вог”.

Накратко, жените пазаруват, докато мъжете зяпат каталога. Планът на Уекснър проработва. До 1995 г. Victoria’s Secret се превръща в компания за 1,9 млрд. долара с 670 магазина само в САЩ.

Темата за английския будоар е изоставена около 2000 г., но рафинирането на образа продължава. Victoria’s Secret става най-популярната марка бельо в света и реализира продажби за над 6 млрд. долара годишно.

Щастливата история обаче завършва трагично за своя създател. След като продава компанията на Уекснър, Реймънд остава неин президент за около година. После отваря My Child’s Destiny – луксозна компания за детски стоки, базирана в Сан Франциско.

Лошата му маркетингова стратегия (насочена твърде много към най-богатите родители) и още по-лошите адреси на магазините (все на рядко посещавани места) го принуждават да обяви банкрут през 1986 г. Семейството му се разпада с развод. През 1993 г. Рой Реймънд скача от моста Голдън Гейт и намира смъртта си. Сираци остават двете му деца, тогава в юношеска възраст.

Геният на Реймънд разпозна нуждата да се премахне елементът на срама от закупуването на елементи от облеклото, които дотогава се наричат „неспоменаваеми” (unmentionables). Историята му обаче е предупреждение за опасността да хванем една брилянтна възможност и после да я изпуснем. Уекснър от друга страна разполага както с визия, така и с нужните умения. Той си представи свят, в който всичко може да бъде споменато и в който срамът се стопява пред радостта. Той намери и начин да го превърне в реалност.

По материали от The Independent

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Lee затвърждава авторитета си в денима с кампания за новото поколение (Видео)
„Ще бъде наистина лошо“: Страхове от спукване на AI балон тресат Силициевата долина
Вучич е „разочарован“ от краткосрочната сделка за газ, преложена на Сърбия от Русия
Как да накарате другите да ви харесат на мига
„Монахът войн“ на Макрон се готви за бюджетна битка
Съдят Apple за използване на защитени с авторски права книги за обучение на Apple Intelligence
"За нас боклукът е злато": Как мафията превърна Неапол в депо за токсични отпадъци
На днешната дата, 12 октомври. Рождениците днес