От 10% до 50% спад на клиентите в големите търговски вериги заради ковид кризата

От 10% до 50% спад на клиентите в големите търговски вериги заради ковид кризата

Кризата, предизвикана от Ковид-19 e довела до спад на клиентите в големите търговски вериги, показват резултатите от анкета, изследваща влиянието на карантината върху сектора сред членовете на Сдружението за модерна търговия.

В сдружението членуват веригите Аванти, Billa, Deichmann, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage, Фантастико и Хиполенд. Пет от компаниите са в хранителния сектор, а три от нехранителния, като някои от тях бяха принудени да затворят част от магазините си по време на извънредното положение.

Участниците в анкетата, които са сред водещите ритейлъри в България с пазарен дял от над 30%, отчитат над 23% среден спад на броя на клиентите в рамките на първите шест месеца на 2020 година. Цифрите варират межди 10% и 50% за различните вериги за различните периоди на кризата, предизвикана от корона вируса. По-малкият брой клиенти и затварянето на част от магазините са довели и до спад на оборотите от средно 11% за осемте компании през първата половина на годината.

След първоначалния пик на презапасяване, хората са започнали да пазаруват по-рядко, но по повече артикули и по-прагматично. По време на извънредното положение веригите са успели бързо да адаптират бизнес моделите си и не са допуснали дефицити от хранителни и други стоки от първа необходимост. Освен това в кратки срокове са изпълнили предписанията на здравните власти и са осигурили безопасността на своите клиенти и служители. В крайна сметка, въпреки спадовете в оборота и броя клиенти, като отговорни работодатели, членовете на СМТ не са освободили служители заради Ковид-19 и така повече от 20 000 българи са запазили работните си места.

По време на кризата, предизвикана от Ковид-19 българите са пазарували основно продукти от първа необходимост на добри цени като храни, варива и консерви, хигиенни материали и продукти на промоция. Друга промяна на потребителските навици е свързана с пазаруването по предварително подготвени списъци, с цел да се прекарва по-малко време в магазините, и покупката на повече продукти. В сектор "Направи си сам" хората са проучвали артикулите онлайн и са посещавали търговския обект, за да видят и тестват на място конкретни стоки.

В сектора на търговията с нехранителни стоки средният спад е с повече от 30%. Най-големите спадове са били отчетени при "Хиполенд" и "Дайхман", поради затварянето на магазини и отлагането на покупки на детски стоки, облекла и обувки.

Участниците в анкетата заявяват, че са работили много добре със своите доставчици като са предоговорили срокове за плащане. Освен това веригите са подкрепили български производители като са въвели нови продукти в асортимента си и са провели кампании за популяризиране на родните стоки. Българските потребители също са проявили съпричастност в условията на криза, което се изразява в повишено търсене на местни храни. Само две от компаниите - "Mr. Bricolage" и "Deichmann" са се възползвали от мярката 60/40. Останалите 6 вериги не са кандидатствали за подкрепа от държавата.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Зеленски: Преговорите са много близо до реален резултат
Управителят на БНБ: Държавата има опора, дори когато политиката е в криза
Германското министерство на отбраната нарече стратегията за национална сигурност на САЩ „документ за развод“
Financial Times: Мошеници доказват с AI „автентичност“ на произведения на изкуството през застрахователи
Димитър Манолов: Имаше по-добри възможности за бюджетно решение
Типове поведение, които обезсмислят титлата „лидер“
Дания недоволства от избора на Тръмп на пратеник, подкрепящ американския суверенитет над Гренландия
Япония се готви да възобнови дейността на най-голямата атомна електроцентрала в света близо 15 години след Фукушима