Затвори

Марките, които ще изчезнат през 2017 г.

Снимка: Guliver/ Getty Images

Нещо много голямо  трябва да се случи, за да умре един голям бранд. В същото време залезът на една марка не означава задължително залез на компанията - само край на една история, традиции, име. Автомобилните производители са добър пример за това - те имат по няколко големи марки коли, някои от които се представят добре, други не, трети се закриват. 

В тази връзка американската изследователска компания 24/7 Wall St. всяка година прави проучване, за да определи които ще бъдат, според показателите на предварителни данни, брандовете, които ще умрат през годината. Причините най-често са фалити, сливания, придобивания, липса на последователност в маркетинговите усилия, прекъсване на предлагането, ребрандинг, лъжовни обещания, дефекти или скандал.

Става дума за марки на американския пазар. Най-често краят им, дори да са големи, се дължи на провал на брандинг отдела, на мениджмънта или и на двете. 

Ето каква е прогнозата за 2017 г. 

Ще изчезнат: 

Virgin America. Alaska Airlines обяви през април 2016 г., че ще придобие авиокомпанията и бранд Virgin America, създавайки петия най-голям авиопревозвач в САЩ. Сделката беше финализирана през декември, а сега от Alaska провеждат проучване сред клиентите си, за да решат дали да продължат да оперират с два отделни авио бранда, или да ги съчетаят в едно. 

Dodge Viper. 26-годишният модел автомобил на "Додж" беше представен с очакване да бъде едно от най-големите имена в областта на спортните коли през 1989 г. По време на фалита на Chrysler при американската финансова криза през 2010 г., Chrysler спря да произвежда модела. Представи го отново три години по-късно, но продажбите му бяха значително по-малко и намаляваха на годишна база - за 11 месеца през 2016 г. имаше едва над 570 продадени коли в САЩ и 48 в Канада. Миналата година Chrysler обяви, че ще спре производството на тази кола. 

Scottrade. През октомври 2016 TD Ameritrade и Toronto-Dominion Bank обявиха, че ще купят Scottrade за 4 млрд долара. Базирана в Сейнт Луис, брокерската компания с по-ниски комисионни спрямо банковите работеше от 1980 г. насам. 

Pebble. Това е историята на една фирма от Силициевата долина, чийто бранд Pebble успя да надвие конкуренцията на Apple, Google и други гиганти, но замря. През 2012 г. беше предствен, след кампания за групово финансиране в сайта Kickstarter, Pebble - първият смарт часовник, който можеше да работи с операционни системи iOS и Android. Когато Apple представи своя смарт часовник iWatch по-късно интересът към продуктовата категория на умните часовници се увеличи, към Pebble също - той беше по-евтина алтернатива на пазара. Но после последва спад на интереса към умните часовници като устройства сред потребителите. От Pebble се наложи да съкратят 1/4 от служителите си през 2015 г., а миналата година компанията беше придобита за 40 млн. долара от Fitbit. Тя вече не произвежда часовниците Pebble.  

Theranos. Нейният случай стана широко известен в последната година. Theranos е наричана "еднорог на Силициевата долина" и "лъжлив балон с медийно надуване" - компанията за иновативни медицински тестове събра от инвеститори над 400 млн. долара финансиране. Тя достигна през 2014 г. пазарна оценка за над 9 млрд. долара. Канеше се да "създаде революция" в областта на здравеопазването, а основателката й Елизабет Холмс, облечена винаги с черно поло, беше обявена за "следващия Стив Джобс". За основния продукт на компанията - устройството "Едисън", се твърдеше, че може да тества кръв от едно единствено убождане на пръста на човека, но серия от разследвания на "Уолстрийт джърнъл" показаха, че резултатите от получените тестове не са верни. В крайна сметка устройствата Edison не бяха определени като повредени - следователно поставеното от фирмата обещание се оказа лъжливо. Theranos анулира десетки хиляди кръвни тестове от 2014 и 2015 г. Нетното богатство на Елизабет Холмс се стопи от 4.5 млрд. долара - 50-процентовия й дял в компанията - до нищо. 

Има и още марки, които се очаква да изчезнат през 2017 г. Техните истории ще ви разкажем в продължението. 

Коментари
Job Мениджър:
Алианс за младежта

Алианс за младежта

Мениджър - Списанието

Advertorial

Елена Дречева е изпълнителен директор на "Коника Минолта Бизнес Солюшънс България" ЕООД от 2005 г. Завършила е стопанско управление и международни отношения в СУ "Св. Климент Охридски". Работи в ИТ сектора повече от 17 години. Снимка: Юлиян Донов

Манипулацията е лесна за прилагане, ефектът настъпва много бързо, още след първата процедура и е дълготраен, казва д-р Юлиан Йорданов, хирург в Първа градска болница и главен лекар в Clínica Liberty България

тол система

Снимка: Дияна Георгиева / Мениджър Нюз

Цитат на деня
Виц на деня
Валутен калкулатор

Валутен курс за 18.10.2017 г.

от валута
към валута
количество
Крайна сума:
Фиксинг на БНБ

Фиксинг на БНБ за 17.10.2017 г.

Валута
За единици валута
Лева (BGN)
Обратен курс за 1 лев
CHF
1
1.70013
0.58819
CNY
10
2.51243
3.98021
EUR
1
1.95583
0.511292
GBP
1
2.19391
0.455807
RUB
100
2.89877
34.4974
USD
1
1.66326
0.601229