Затвори

Британски учени въодушевени от ново лекарство против мозъчното остаряване

Снимка: Shutterstock

Учени от Великобритания се надяват, че са открили лекарство, което да възпира всички невродегенеративни заболявания, включително деменцията, предава Би Би Си.

През 2013 година екип на британския Съвет за медицински изследвания (Medical Research Council) успя за първи път в историята на медицинат да стопира остаряването на мозъчни клетки на лабораторни мишки. Използваната от учените съставка обаче бе неподходяща да се приложи при хора, тъй като причинява увреждания на органи.

Сега са открити две нови лекарства, които би трябвало да имат същия защитен ефект върху човешки мозък, като в същото време са безопасни за употреба.

"Наистина е вълнуващо", коментира проф. Джована Малучи от департамента по токсикология на Medical Research Council в Лестър. Тя иска да започне клинични тестове при пациенти с деменция и очаква да разбере дали лекарствата ще проработят до 2-3 години.

Подходът на учените се фокусира върху естествените механизми за защита, внедрени в нашите мозъчни клетки. Когато вирус превземе една мозъчна клетка, той води до създаване на вирусни протеини. Клетките отговарят, като затварят почти цялата своя протеинова продукция, за да възпрат вируса да се разпространява.

Много невродегенеративни болести включват производство на лоши протеини, които активизират този тип отбрана, но с много по-остри и тежки последствия. Тогава мозъчните клетки закриват производството на протеини толкова дълго, че накрая те самите умират от глад.

При процес на отбрана, повторен в невроните на мозъка, може да се унищожат части от мозъка, които отговарят за движението на тялото, за паметта, може и да бъде фатално за човека, в зависимост от болестта.

Смята се, че процесът се състои в много форми на невродегенерация, така че  ако той бъде възпрян безопасно, това може да помогне да се лекува широк спектър от болести.

Невродегенеративните болести са тези, при които клетки на мозъка или гръбначния стълб са изгубени. Функциите на тези клетки включват способността на човека да взема решения и да контролира движенията си. Тези клетки не се регенрират лесно, затова и ефектите на този тип болести често са много опустошителни. Болестите включват алцхаймер, паркинсон, множествена склероза и хънтингтън.

Последни
Най-четени
Вчера
Job Мениджър:
Алианс за младежта

Мениджър - Списанието

Advertorial

Елена Дречева е изпълнителен директор на "Коника Минолта Бизнес Солюшънс България" ЕООД от 2005 г. Завършила е стопанско управление и международни отношения в СУ "Св. Климент Охридски". Работи в ИТ сектора повече от 17 години. Снимка: Юлиян Донов

Манипулацията е лесна за прилагане, ефектът настъпва много бързо, още след първата процедура и е дълготраен, казва д-р Юлиан Йорданов, хирург в Първа градска болница и главен лекар в Clínica Liberty България

тол система

Снимка: Дияна Георгиева / Мениджър Нюз

Цитат на деня
Виц на деня

Снимка: Shutterstock

Валутен калкулатор

Валутен курс за 20.10.2017 г.

от валута
към валута
количество
Крайна сума:
Фиксинг на БНБ

Фиксинг на БНБ за 20.10.2017 г.

Валута