Учени: 9 промени в начина на живот могат да намалят риска от деменция

Политика за бисквитки

Един от всеки три случая на деменция по света в бъдеще може да бъде предотвратен, ако много хора се погрижат за умственото си здраве в хода на живота си, посочва ново международно изследване, публикувано в медицинския журнал The Lancet и цитирано от Би Би Си.

Деменцията, или неврологичното заболяване на мозъка, което се характеризира с понижаване на умствените способности и загуба на памет, ще бъде по-често срещана в бъдеще сред европейците на по-ранна възраст в сравнение с преди десетилетия, предвиждат анализи досега. Умът се експлоатира изключително много в съвременните общества, където хората често недоглеждат грижата за неговото здраве, а акцентират по-скоро на физическото. 

Изследването посочва 9 високорискови фактора за развитието на деменция. Факторите са били представени на международна конференция на Асоциацията за борба с болестта на Алцхаймер в Лондон, Англия. 

Учените смятат, че до 2050 г. 131 милиона души на света ще страдат от деменция. В момента те смятат, че глобално с деменция живеят около 47 милиона души. 

9-те фактора, които според тях допринасят за риска от заболяване са:

  • загуба на слуха на средна житейска възраст - отговорна за 9% от риска;
  • неуспех в завършването на средно образование - за 8%;
  • тютюнопушене - 5%;
  • неуспех в търсенето на ранно лечение за депресията - 4%;
  • липса на физическа активност - 3%;
  • живот в социална изолация - 2%;
  • високо кръвно налягане - 2%;
  • наднормено тегло - 1%;
  • диабет от тип 2 - 1%. 

Според медиците тези рискови фактори са потенциално променими и добавят 35% риск от заболеваемост. Останалите 65% риск са непроменими чрез изменения в начина на живот. 

"Въпреки че деменцията се диагностицира на по-късен етап от живота, мозъчните промени обикновено започват да се развиват години по-рано", коментира авторът на изследването проф. Джил Ливингстън от University College London. "Предприемането на действия сега значително ще подобри живота на хората с деменция и техните семейства в бъдеще и като се случи, може да трансформира бъдещето на обществата", продължава той. 

Докладът се основава на работата на 24 международни експерти. Той изброява ползите от изграждане на "когнитивен резерв", което означава засилване на връзките в мозъка, за да може той да продължи да функционира на по-късен етап от живота въпреки вредите върху него. 

Ключови думи

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Google предложи създаването на организация за безопасност на изкуствения интелект
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
Ford планира да премести в САЩ производството на някои модели на марката си Lincoln
Китайският отговор на Boeing и Airbus с първи международен полет
Испания въведе граничен контрол за пристигащите пристигащите със самолети и кораби от Италия
Meta съобщи, че е премахнала 756 000 акаунта на австралийски тийнейджъри на фона на критики относно прилагането на забраната
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
САЩ завършиха успешно първите ключови тестове за противоракетната система „Златен купол“
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
Франция ще строи шест нови АЕЦ
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна