Редовното кръводаряване има още една скрита полза, за която не сме подозирали

Политика за бисквитки

Даряването на кръв може да спаси човешки животи, а сега изследователи откриха една любопитна полза и за самия донор – редовните посещения на центровете за кръводаряване, изглежда, намаляват определени „вечни химикали“ в кръвоносния поток.

Учените все още не са сигурни колко точно опасни са въпросните широко използвани пер- и полифлуороалкилираните вещества (PFAS). Понякога обаче те се наричат „вечни химикали“, тъй като не се разграждат в природата.

Изследователите тестват 285 пожарникари от Австралия, които даряват и кръв, и плазма през последните 12 месеца. Те редовно са изложени на PFAS заради пожарникарската пяна и обикновено нивата на тези химикали в кръвта им са по-високи, отколкото при обикновения човек.

„Резултатите от изследването показват, че редовното даряване и на кръв, и на плазма намалява значително нивата на PFAS в кръвта в сравнение с контролната група – казва хематологът Робин Гасиоровски от университета Магуайър в Австралия. – Въпреки че и двете процедури да са ефективни по отношение на намаляването на нивата на PFAS, даряването на плазма е по-ефективно и води до 30-процентен спад.“

Това е първият път, в който учени откриват начин за редуцирането на нивата на PFAS в кръвта. И най-хубавото е, че той се свежда чисто и просто до вършенето на добрина, а не до терапия с лекарства или сложни процедури, които трябва да бъдат извършени в болница.

По време на изследването 95 пожарникари даряват кръв веднъж на 12 седмици, 95 – плазма веднъж на 6 седмици, а 95 не даряват нито кръв, нито плазма. Нивата на PFAS в последната група остават непроменени.

PFAS се обвързва със серумни протеини в кръвта и когато нивата на този компонент бъдат намаляват, това, изглежда, може (с течение на времето) да намали и нивата на PFAS. За да потвърдят дали нещата действително стоят по този начин, специалистите ще трябва да проведат още изселвания върху по-голям брой хора.

Резултатите са публикувани в JAMA Network Open.

Източник: Obekti.bg

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Звездите за бизнеса от 8 до 14 юни: Фокусът пада върху сигурността и устойчивите решения
Главният секретар Георги Кандев напуска МВР
Поздравления за повишението! Сигурни ли сте, че го искате?
Смъртта на “пластмасовия” маркетинг: защо авторството ще бъде най-ценният актив в ерата на изкуствения интелект?
Александър Пулев: Очаквам намаление от 15 до 30% на стоките от първа необходимост
Швейцарски компании са инвестирали 27 млрд. долара в САЩ след споразумението за митата
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
На днешната дата, 8 юни. Световен ден на океаните