Бизнесът се нуждае от независим и обективен рейтинг на банките

Бизнесът се нуждае от независим и обективен рейтинг на банките

Бизнесът се нуждае от независим и обективен рейтинг на банките

Годишните банкови награди ще покажат как системата е реагирала на кризата, изтъква Валентин Панайотов, председател на Асоциация „Банка на годината”

- Г-н Панайотов, неотдавна Вие и хора от различни области учредихте Асоциация „Банка на годината”. Каква е нейната мисия?

- Асоциацията „Банка на годината” е ново сдружение, което има задачата да продължи една уникална традиция – годишните банкови награди в различни категории и голямата награда „Банка на годината”. Това наистина е кауза, защото и поредното 13. издание показва потребността на обществото, на българския бизнес и на националната финансова и банкова система от подобен, абсолютно независим и обективен рейтинг на банките.

Гаранция за това е комитетът, който определя носителите на годишните банкови награди и „Банка на годината”. Негови членове са личности като Саша Безуханова, проф. Валери Димитров, Андрей Пръмов, Силвия Пенева, Стефан Ненов, проф. Николай Неновски, Стамен Тасев, Максим Бехар, Мария Георгиева, Ертан Кара, Васил Велев и др. Затова мога спокойно да заявя, че в тези трудни условия на икономическа криза нашият рейтинг помага по своеобразен начин на българската икономика. Той безпристрастно и обективно посочва какво е състоянието на банките в България, основната им продуктова ориентация и тенденции в развитието им. А банките в България са изключително важна част от националната икономика. Да не говорим, че в момента у нас, това като че ли единствената все още стабилна бизнес система.

- Кое ще е най-важното в конкурса, който организирате?

- Най-важното е, че 13. издание на конкурса отразява 2009 г., когато започна икономическата криза в България. Това

неизменно оказа влияние върху резултатите и развитието на българските банки. Другото важно нещо е, че аз, като собственик на търговските марки "Банка на годината" и "Годишни Банкова Награди" за първи път ще организирам събитието без партньорството на вестник „Пари”, чийто собственик доскоро бях. Това ме натъжава, но пък даде на асоциацията възможността за едно разширено медийно партньорство с БТВ, вестник „Класа”, групата „Мениджър”, медийната група Инвестор.бг, БНР. Трябва да подчертая, че традицията е спазена напълно - критериите са същите, екипът, който работи по подготовката на рейтинга, е същият, категориите са същите, наградите - също. И отново президентът на републиката ще връчи големия приз „Банка на годината”.

- Кой показател има най-голяма тежест при определянето на победителите в 5-те категории?

- Ако ми бяхте задали този въпрос миналата или по- миналата година, със сигурност щях да отговоря: динамиката на развитие и пазарният дял. Сега обаче ефективността, капиталовата адекватност и състоянието на кредитните портфейли са показателите, които

сочат стабилността на финансовата институция и са най-важни. И ми се струва, че този рейтинг, в случая „Банка на годината 2009”, ще покаже много ясно кой как е реагирал на икономическа криза. Затова и резултатите на годишните банкови награди в различните категории, а би трябвало и при голямата награда „Банка на годината”, да се различават от предишни години. Обективно ситуацията през 2009-а бе различна за българските банки, а и за националната икономика.

- Какви характеристики, според Вас, трябва да притежава „банката на клиента”?

- Банката на клиента е категория изцяло основана на субективно мнение. Има бутони за гласуване в интернет, в сайтовете на медийните партньори. Имаш лист с имената на всички български банки и гласуваш. Гласуваш за банката, която харесваш, с която работиш, от която си доволен. Това в никакъв случай не означава, че гласуваш против останалите банки. Просто

тази е твоята банка. Всеки от нас харесва своята банка или нейния клон по различни причини - защото продуктите са ясно формулирани, защото банката се държи коректно с клиентите си, защото персоналът е с висок професионализъм и много любезен и точен, защото банката е стабилна и за нея не се носят лоши слухове. Това последното е много трудно за избягване в нашата страна, поради специфичната обществена и медийна среда. Даже се направиха сайтове против определени банки. Нещо недопустимо от моя гледна точка.

 Едно интервю на Светлана Тодорова

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ