Действай, делегирай или разчисти!

Действай, делегирай или разчисти!

Действай, делегирай или разчисти!

Специално за ”МениджърНюз”

Лидерите затова са лидери, защото умеят да мислят стратегически. Те успяват да не потънат във водовъртежа на всекидневните дела и да гледат в по-далечни периоди. Как се случва всичко това?

Чували сте за значението на лявото и дясното полукълбо на мозъка в мисленето. Стратегията, процесът, фактите, всички те идват от лявата (логическата) страна на мозъка. Областта, върху която повечето мениджъри трябва да се фокусират, е стратегическата. Освен това много важна е мотивацията, за която си мислим, че знаем всичко, но вероятно грешим. Само постигнатите резултати ни дават енергията, силата и увереността да продължаваме напред. Точно те са най-важното и най-трудното в работата на лидера - за да ги постигне, трябва да се концентрира както върху процеса, така и върху стратегията. Колко лидери споделят своите цели, визия или стратегически план с екипа? Много малко! Защо? Защото веднъж обявили ги публично те трябва да носят отговорност за тях. И все пак отговорността е един от най-силните човешки мотиватори – тя ни движи напред, предпазва ни от голямата опасност - разминаването между това, което мислим и това, което в действителност правим.

С прости думи поставяйте дневни, седмични, месечни и годишни цели. Споделяйте ги, оценявайте ги. Коригирайте ги. Постигайте ги. Създайте още няколко!

Няма как да мислим стратегически, ако сме в постоянен стрес. Той ни връхлита, защото се чувстваме “извън контрол”, а това означава само едно, че не сме планирали правилно. Познавам много малко лидери, които прекарват 5 или10 минути в началото на всеки ден, на всяка седмица, на всеки месец, планирайки действията си.

Една проста методология за успех, която следвам е: „Действай”, „Делегирай” или „Разчисти”. Някои умни хора включват в този списък и „Забави”, но това означава да протакаш. В един успешен бизнес няма място за протакане. Обещай си да се занимаваш с всяка задача веднъж (и само веднъж) и ще постигнеш забележително намаляване на обема на работата.

Младите лидери често не осъзнават, че имат налични ресурси, но по някаква причина не се възползват от тях, т.е. не делегират. Много от колегите им имат талант и биха свършили определени задачи по-добре от тях, но те се страхуват да им възложат по-голяма задача. Добрият лидер знае как да покаже на другите, че ги цени и им се доверява.

Днес ние живеем на много по-голяма скорост от когато и да било преди. Светът на бизнеса вече не чака никого.Най-добрите моменти за преразглеждане на един план са в началото, в средата и в края на изпълнението. Повечето лидери не успяват да правят оценка “в хода на работата”, а всъщност това е най-важния момент за резултатите. Поставянето на цели е лесно (всички можем да го правим), но ако чакаме до края на процеса, ако не сме упражнили никакъв контрол върху изхода ще се наложи да се примирим с това, което се е получило.

Простите корекции на плана, направени междувременно, влияят значително върху резултата. Добър пример за това е нещо, което аз наричам “едноминутната среща”! Като лидер трябва да разговаряте с всеки от екипа всеки ден: проверявайте дали хората ви са щастливи. Ако са, срещата ще ви отнеме съвсем кратко време, по-малко от минута. Но ако имат проблем, трябва да се справите с него там и веднага, а не дни по-късно, защото сте толкова заети. Просто, но много ефективно.

Отделяйте кратко време в началото на всеки ден, седмица и месец в обмисляне на стратегията. Но после трябва да въвлечете и другите в идеите си. Затова след като поставите целите си, организирайте кратка среща на екипа, за да могат и колегите ви да ги споделят и да работят за вашата идея.

Повтарянето на добри практики отново и отново води до успех, защото запечатва най-доброто което можете. Така ще бъдете и по-мотивирани.

Повечето лидери възприемат подхода “отгоре надолу” (прави се това, което лидерът смята за най-добро) Докато големите – и стратегически мислещите – личности работят “отдолу нагоре”. Колко лидери виждате да обикалят из офиса и да разговарят с колегите? Колко шефове питат от какво имат нужда служителите или как може да бъде подобрен бизнесът? Някои от тези хора може и да не са добре квалифицирани или дори особено интелигентни, но е невероятно колко много от тях са креативни и наистина разбират бизнеса. Като лидери ние трябва да помним, че по-голямата част от стратегическото ни мислене трябва да се основава на това което искат нашите клиенти или колеги, а не на това, което ние смятаме за най-добро.

САНДРО ФОРТЕ е личен коуч в областта на развитието и стратегията, успешен предприемач и световно известен бизнес лектор. Авторът е на международния бестселър „Посмей да бъдеш различен”, която е издадена на осем езика, включително на български. Може да бъде следван в Twitter на @sandroforte и във Facebook на sandroforte. Интернет сайтът му е на адрес www.sandroforte.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ