Зоя Паунова: Хората са магическия елемент на успеха

Зоя Паунова: Хората са магическия елемент на успеха

Зоя Паунова: Хората са магическия елемент на успеха

Госпожо Паунова, какво е вашето разбиране за успеха? Кога един мениджър е успешен?

- Успешният мениджър трябва да притежава съвкупност от умения, които да му помагат да се развива и да насочва своите служители в развитието им. Важно е да бъде способен да прогнозира бъдещето, да има визия. Да притежава способността да създава енергизираща работна среда и да мотивира хората, с които работи. Истинският лидер трябва да демонстрира вяра, да бъде отговорен, да притежава умението да взима трудни решения, както и да поема и преценява риска, да вдъхновява и увлича. Ключовата роля на мениджъра е да гради култура и стремежи за изпълнение на поставените цели и реализацията на корпоративната стратегия.

Успехът е истински и носи удовлетворение само тогава, когато е споделен с всички, които са допринесли за постигането му.

- От кого научихте най-много в мениджмънта?

- Няма по-добър учител от дългогодишната практика. В динамичното ни ежедневие сме изправени пред редица предизвикателства и преодоляването на всяко от тях ни дава най-добрите уроци по мениджмънт. От една страна е необходимо да се справяме с условията на променящата се бизнес среда, нестабилността на икономиката в световен мащаб и строгите регулации на фармацевтичната индустрия, от друга ежедневното анализиране на огромно количество значима информация и притискащи срокове. Изключително важно е изграждането на умението за добър контрол на времето и съдържанието на онова, което правим.

АстраЗенека в световен мащаб е изградила отлични практики и богато наследство в областта на мениджмънта. В компанията работят истински вдъхновяващи лидери, възпитаници на най-елитните университети като Кеймбридж, Оксфорт, Стандфорт и др. Изворът на непрекъснато know how*, който компанията - майка ни предлага е безспорно една от най-ценните школи, която ми е помогнала в израстването ми като мениджър.

Чета добрите бизнес издания като списание „Мениджър”, Harvard Business Review, книги, които популяризират принципите и добрите практики в мениджмънта.

- Парите ли са най-важното в бизнеса?

- Наред със значимостта на материалните и финансови активи в дадена организация, аз дълбоко вярвам, че хората са движещата сила и най-ценния авоар, който прави компанията успешна. Това е причината един от основните ни приоритети да е инвестицията в продължаващото обучение и развитие на служителите с цел професионално и личностно изграждане, мотивиране за по-добри резултати и гаранция за развитие на конкурентоспособен човешки капитал.

Важно е да мотивираме хората, с които работим, да се чувстват значими, че техния принос за успеха на компанията е изключително ценен.

- Вие лично в какво вярвате?

- Вярвам в любовта и всеотдайността, трудолюбието и интегритета, посвещението и силната принадлежност, страстта и целеустремеността, силата на градивната енергия и вдъхновението.

- Подценена ли е мениджърската професия в България? Какво трябва да се направи, за да се издигне престижът й?

- Самият факт, че съществуват конкурси като „Мениджър на годината” показва, че всъщност мениджърската професия не е подценена, а напротив полагат се усилия за признаване на добрите мениджърски практики и постиженията на мениджърите в България. Тук е мястото отново да благодаря на списание "Мениджър" и на "Делойт България", за това, че положиха основите на един много важен процес в българското общество - възпитаването на нова култура на уважение към отговорния бизнес.

- Има ли български черти в мениджмънта? Кои са те?

- Свидетели сме на израстването на ново поколение мениджъри у нас, които съчетават позитивните страни, които характеризират българите като упоритост, трудолюбие, хъс , в същото време изповядват принципите на утвърдените в света корпоративни модели на управление. За да вървим по пътя на усъвършенстването е необходимо непрекъснато да се развиваме и да черпим знания от световно признатите в областта на мениджмънта, както и да споделяме нашия опит.

- Кои са най-близките ви хора в бизнеса?

- Не деля колегите на близки и по-малко близки. С екипа споделям голяма част от времето, щастливите, както и трудните мигове. Усилията, които ежедневно полагаме заедно ни сближават, защото сме обединени от общата цел. Все пак считам, че е нужно винаги да се осъзнава границата между личните и служебните отношения и се старая да не позволявам емоциите да влияят на оценката ми, като ръководител.

Смятам, че в неформалните контакти трябва да има здравословен баланс, основан на доверие, прозрачност и взаимно уважение. В нашия екип отбелязваме заедно празнични поводи, по време на годишните срещи на екипа организираме изненади и разчупваме деловата атмосфера.

Имам щастието да работя с изключително талантливи колеги, на които много държа и се радвам, че заедно успяхме да изградим чудесен екип.

- Как подбирате хората в екипа си?

- Винаги съм казвала, че хората са магическия елемент на успеха и държа заедно с колегите да откриваме най-добрите кандидати, хората с потенциал. За нас е важно да усетим пламъка и желанието от страна на кандидатите да работят и да се развиват в компания с утвърдени традиции, ценности и неизчерпаеми възможности.

Подборът заема изключително важно място сред практиките по управление на човешките ресурси. Наемането на служители е инвестиция в бъдещето, към която се подхожда с много внимание и прецизност.

- На какво искате да научите най-младите си колеги?

- Изключително важно е всеки колега, който се присъедини към компанията да прегърне и да приеме като свое кредо глобалните ценности и култура на компанията, да разбира мисията на АстраЗенека, В ежедневната ни дейност ние претворяваме многонационалния опит и ноу-хау за нуждите на българските пациенти, като внасяме добрите европейски и световни практики. Възпитаваме култура, основана на доверие, открит диалог, консенсусни решения, прозрачност и позитивност в отношенията. Това са основополагащите уроци, които се стараем да предадем на младите колеги, както и разбирането, че всички ние трябва да изповядаме културата „Аз мога”.

- Нашето списание води мозъчна атака какво трябва да се промени в българското образование. Вие какво мислите?

- Инвестицията в образованието и подготовката на конкурентен човешки капитал е важно условие, българският бизнес да продължи интеграцията си в световните процеси. Ето защо реформата в образованието трябва да бъде основен приоритет. Разбира се, това е продължителен и нелек процес. Целта на тази реформа би следвало да бъде всяко дете в България да има достъп до качествено образование, независимо кое училище посещава, в кое населено място живее и какви са финансовите възможности на неговите родители. Необходимо е училището да се превърне в средище за възпитание на знаещи и отговорни граждани, в среда за човешко развитие, наситена с отношения на грижа и подкрепа, на полезно съчетание на теоретичните познания с практическото, житейско приложение. Подобна трансформация изисква всекидневни усилия и посвещение от страна на всички, въвлечени в процеса на учене и развитие - управляващи, учители, администратори, родители.

- Как преговаряте и кога смятате, че едни преговори са минали успешно?

- Участието в преговори е един от основните ангажименти на мениджърите, като тук отново трябва да се основаваме на търсенето на „златното сечение”, win-win** средата. Основа за провеждането на успешни бизнес преговори е изборът на подходяща стратегия, съобразена с персоналните и културните особености на преговарящите. В АстраЗенека сме изградили дългогодишни лоялни партньорски отношения, създавани на базата на взаимно доверие.

- Какво трябва да прави една фирма, за да продължи да се развива в кризата?

- България има ресурс да развива определени икономически сектори и ако усилията бъдат насочени правилно, този потенциал ще се реализира. Не бива да допускаме трудните времена по време на кризата да пречат на реалистичното очакване за възможните бъдещи успехи.

Обществото и бизнесът в следващите години ще бъдат все по-изискващи - с очакване за по-високо ниво на корпоративна отговорност, с увеличени очаквания от страна на потребителите, с натиск за максимална прозрачност, иновативност и гъвкавост, с желания за бизнес стратегии, които залагат на реалистично планиране, с нужда от екипност, лоялни служители и партньорство.

- Какви уроци научихте от кризата?

- Оцеляват най-подготвените, компаниите, които разглеждат кризата като възможност за инвестиция, за растеж.

- Наистина ли кризата дава възможности и на вас лично какви възможности даде?

- В кризата видяхме възможност за развитие на бизнеса и разрастване на екипа. Фокусирахме се върху привличане на нови колеги - ориентирани към резултатите, с аналитично и стратагическо мислене, хъс, инициативност, споделящи ценностите на компанията, както и в изграждането на нови умения – промяна в начина на мислене и разбиране за развитието на бизнеса чрез внедряване на интегрирани модели на взаимодействие, иновации и търсене на нови предизвикателства с цел подобряване на конкурентоспособността.

Тенденциите, които очаквам, са свързани с ново разбиране за отговорностите, правата и задълженията на бизнеса като част от обществения живот, с много по-активен диалог и участие на крайния потребител във формирането на фирмените политики, с навлизане на нови технологии и много повече капацитет и знание, обвързани с процеса на работа. Затова за България ще бъде ключово да развива онези икономически сектори, за които има ресурс и потенциал, ще бъде ключово дългосрочното планиране на бизнес дейностите, както и инвестицията в образование.

- Защо според вас бяхте номинирана за „Мениджър на годината”?

- Зад моето присъствие в челната единайсетица на „Мениджър на годината” стоят усилията, стремежите и труда на екипа. Отличието е признание за постиженията на сработен екип от професионалисти, които взаимно се допълват и преследват мечтите си, обединени от целите на организацията.

- Защо в България рядко малкият бизнес става голям?

- Мисля, че в България все повече се създават предпоставки за развитие на малкия бизнес. Считам, че основното изискване към мениджърите, които стартират нов бизнес е наличието на предприемачески дух и насоченост към иновациите и съвременни производствени и бизнес технологии. Разбира се предприемачите се сблъскват и с немалко трудности по пътя си като тежката бюрокрация, ограничения достъп до кредитиране, нелоялна конкуренция. Все по-често обаче ставаме свидетели на редица събития и бизнес начинания у нас, които са ориентирани към подпомагането на малкия бизнес, поддържане на активен диалог с институции, създаване на мрежа от предприемачи в сходна бизнес среда и поддържане на контакти, които да са полезни в дейностите, с които се занимават.

- Какво може да направи държавата, за да заработи бизнесът по-спокойно и по-успешно?

- Печелившият бизнес е онзи, които има стратегия и буфери за добри и лоши времена, който има механизми да се самосъхранява без да губи посоката, нито способността си да се развива. За това, разбира се, е нужна и подходяща законова среда, синхрон между интересите на бизнеса и държавата, механизми за запазване на икономическата активност, мерки за отстраняване на най-належащите проблеми и др. Ако поне част от тези неща се случат в максимално кратък период, ефектът върху икономиката ще се почувства бързо.

Необходимо е да бъдат предприети мерки за привличане на повече чужди инвеститори, нови стратегически партньори, които да реализират капитали в България. И не на последно място да се насърчава участието на бизнеса в процеса на активното усвояване на европейските фондове.

- В дълг ли са политиците към бизнеса?

- Усилията на държавното управление и бизнеса трябва взаимно да се допълват и да се обединяват около общата цел - разрастването на българската икономика, осигуряването на повече работни места и внедряването на световно-признатите практики в България. Целенасочената работа за утвърждаването на страната ни като надежден партньор и благоприятна среда за инвестиции би следвало да бъде приоритет, както на управляващите административни структури, така и на бизнеса и на обществото като цяло. Вярвам, че стъпка по стъпка градим основите на конструктивния диалог в сътрудничество между държавата и бизнеса, и че заедно ще извървим този нелек път.

- Защо българите мразят богатите и успелите хора? Може ли това да се промени и как?

- Все повече наши сънародници имат амбицията за големи постижения, национално и международно признание. В подкрепа на това мнение са успешно реализиралите се българи, както у нас , така и в чужбина от различните сфери на бизнеса, науката, културата, спорта и много други области и ние се радваме на успехите им. В нашата организация предоставяме възможност за развитие на служителите с потенциал и сериозни постижения. Разработихме т.нар. кариерна пътека, като чрез нея предоставяме възможност за израстване в компанията и работа в чужбина, за да бъде пример за много други служители, устремени по техния път.

- Какво трябва да се направи, за да стане България по-успешна? Кои са нещата, с които ние българите можем и трябва да се гордеем?

- България, по пътя на новото демократично развитие предоставя възможности , идеи и капитали, за успешната реализация на всички способни българи. Трябва да продължим да полагаме усилия, за да бъде страната ни припозната от голямото европейско семейство, като равностоен член, да се борим за родното благоденствие и да се гордеем, че сме българи.

В AstraZeneca сме приели принципа да работим без да се оплакваме, при проблем да не търсим причините извън нас, да работим целеустремено, да мислим за утрешния ден.

Зоя Паунова е магистър по фармация на Медицинската академия в София, със специализация “Организация и оптимизация на фармацевтичното дело”. Завършила е и бизнес образование в INSEAD, Франция, специализирала е във Великобритания, Швеция и САЩ. Има над двадесет годишен опит във фармацевтичната индустрия. Кариерата си започва като Tablet Production Manager във Фармация - Дупница. Впоследствие работи като Area Import Manager във Фармахим. През 1992 г. се присъединява към ICI, предшественик на британската Zeneca. При сливането на шведската Astra и британската Zeneca през 2000 г. е назначена за изпълнителен директор на компанията за България. Член е на УС на Българския Форум на Бизнес Лидерите и Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България, както и на Консултативния съвет по Корпоративна социална отговорност към Министерството на труда и социалната политика. Омъжена е, има син и дъщеря.

AstraZeneca е сред водещите научно-изследователски фармацевтични компании в света с лекарствени средства в седем големи терапевтични области - онкология, сърдечно-съдови, стомашно-чревни и белодробни заболявания, заболявания на централната нервна система, интензивно лечение и анестезия. Всеки работен ден компанията инвестира повече от 20 милиона долара в областта на разработването и проучването на нови медикаменти. В България Астра Зенека разгръща активна социално отговорна програма, насочена към подобряване на здравето и качеството на живот на населението, и работа с младите хора. За своите социално отговорни инициативи компанията е удостоена с редица престижни отличия в национални и международни конкурси.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ