Няма хора, които да са много по-умни и по-находчиви от останалите

Няма хора, които да са много по-умни и по-находчиви от останалите

Няма хора, които да са много по-умни и по-находчиви от останалите

Истории на успеха, в които главни действащи лица са ръководителите на силни, водещи български компании разказва всяка година конкурсът "Мениджър на годината". Всеки от участниците в най-престижното състезание у нас за висши постижения в мениджмънта има своя дефиниция за мечтите, които се превръщат в цели, за постиженията и трудностите по пътя към тях. До финала на конкурса достигат само 10 от кандидатите след селекция по специална методология, разработена специално за надпреварата от консултантската компания "Делойт България".

Златната десетка е последният, трети етап, от който се излъчва и победителят. Част от оценката на тази финална права са интервюта, с които се оценяват лидерските и управленски качества на всеки от претендентите за титлата. Резултатът е ценно наследство, придобито не само чрез знания и умения, но и моделирано през лична ценностна система и реален опит. Затова и сп. "Мениджър" го събира и пази в специални издания. Тази година решихме да споделим с вас това наследство като ви представим интервютата на финалистите в "Мениджър на годината 2014".

Няма хора, които да са много по-умни и по-находчиви от останалите, има по-любопитни и по-добре информирани, казва СПИРОС НОМИКОС, изпълнителен директор на „Солвей Соди”* и Мениджър на годината 2014

- Господин Номикос, резултат на какво е влизането ви сред финалистите на конкурса „Мениджър на годината 2014”?

- Номинацията е резултат от устойчивите резултати и развитието на нашата компания през последните години, постигнати чрез добрата работа, високата ангажираност на екипа и уникалната комбинация с експертиза и ноу-хау от Група „Солвей“.

- Вие лично как дефинирате успеха?

- Успехът е да си поставяш предизвикателни цели и да ги постигаш. Успехът те кара да се чувстваш по специален начин, стимулира те да вдигнеш летвата още по-нависоко, кара те да си кажеш „Страхотен екип сме!“.

- Колко души в компанията са „бащите” на успеха, кои хора имат най-голям принос?

- В компанията, която управлявам, всеки член на екипа има определяща роля и тя е значима за крайния резултат. А когато този резултат съвпада с набелязаната цел или дори я превъзхожда, екипът ни, включващ всички мениджъри, работници и служители, отбелязва заедно успеха.

- Как създавате екипите, какви качества цените най-много у подчинените си?

- За мен успешният екип е този, при който има добър баланс между експертиза, компетенции, опит и управленски умения и при който членовете са ангажирани за постигане на целите. Последното e една от ключовите ценности в „Солвей“.

Насърчавам различията в мненията и конструктивните дискусии, защото те предизвикват търсенето на най-доброто решение. Други качества, които ценя у членовете на екипа, са умението да убеждават и отстояват позиции, да споделят общите за компанията ни ценности.

- Как мотивирате хората си, кое е най-важното – заплатите, бонусите, ценностите, усещането, че си част от успеха, или нещо друго?

- Всеки човек има собствена скала от мотиватори. Част от тях са добро възнаграждение, комбинирано с пакет от придобивки, както и възможности за професионална реализация. Най-важното за мен е хората да се чувстват удовлетворени, че работят за нашата компания.

Да работиш в успешен екип, с най-новите технологии в съответната област, да участваш в инициативи, с които компанията ти реализира политиката си по устойчиво развитие, да си наясно с целите и да можеш да комуникираш свободно на всички нива от организацията, определено дава самочувствие на хората. Мотивира ги, прави ги част от успеха на компанията и те се гордеят с нея.

- Кои са най-важните послания, които чрез работата си изпращате на подчинените си, особено на по-младите?

- Аз съм пословичен сред колегите си с един текст, който още при идването ми като изпълнителен директор преди две години открих на поръждясала, но добре четима табела от времето на създаването на содовия завод. Това послание напълно отразява настоящия топприоритет на Група „Солвей“ за безопасност при работа: „Майко и татко, пазете се от злополука“. Грижата за собствената безопасност и тази на колегите е това, с което започвам всяка среща, преди да се фокусираме върху конкретните бизнес теми.

А що се отнася до по-младите колеги, винаги ги насърчавам да бъдат любознателни, да научават непрекъснато нови неща, да бъдат упорити и ориентирани към резултата.

- На какво учите хората си, какъв стил на поведение и ръководство искате да им предадете?

- Всеки от моите колеги има собствен стил и аз го уважавам. Разбира се, винаги има място за подобрение, включително и що се отнася до мене. 

Уча хората да бъдат отговорни за навременната и точна комуникация, идентифицирането на рискове и вземането на решения, които съответстват на бизнес приоритетите и политиките на компанията, за изпълнението на собствените си ангажименти, отговарящи на експертизата и опита им. И най-важното – всеки е отговорен за крайния резултат. Ако забележа отклонение от тези принципи или от общите ни ценности, тогава се намесвам. 

Давам и съм отворен да получавам и обратна връзка. Дълбоко вярвам, че мениджърите управляват чрез даването на пример с поведението си.

- Спокойни ли сте, когато отсъствате по-дълго време от офиса? По колко пъти звъните по телефона?

- В днешно време средствата за комуникация са на високо ниво и винаги можеш да бъдеш свързан с офиса. При по-дълго отсъствие съм спокоен, защото разчитам на моя екип, с който обикновено сме обсъдили предварително вероятните сценарии. Чуваме се по телефона единствено за по-съществени въпроси. Но ако имаме спешна ситуация и аз отсъствам от офиса, всички знаят, че могат да ми се обадят независимо от часа на денонощието, както и че аз мога да им се обадя, за да обсъдим и преценим плана за действие.

- Кои са по-важни - служителите или клиентите?

- Служителите и клиентите са еднакво важни за всяка компания. Те са като жизненоважни елементи от един цялостен организъм – не могат един без друг и организмът не може да съществува без нито един от тях. За да функционира бизнесът, и двата елемента трябва да са налице – клиенти, потребяващи продукт или услуга, и служители на компанията, които ги произвеждат или предоставят.  Формулата за бизнес успеха е в постоянното търсене на начини за поддържане на висока удовлетвореност и на клиентите, и на служителите. 

- Кой или какво най-много ви е повлиял за израстването ви като личност и ръководител?

- Много са личностите, от които съм се учил и черпил вдъхновение.  Но тези, които смятам, че със сигурност трябва да спомена, са:

- Майка ми, която след загубата на баща ни ме научи заедно с по-голямата ми сестра да се справяме със семейния бизнес – супермаркет в Белгия. Тримата успяхме не само да го запазим, но и да го развием, което формира характерите ни и позволи сестра ми и аз да получим много добро образование. Тогава разбрах значението на грижата за клиента.

- Първият ми мениджър, когато работех за неголяма компания в Гърция. От него научих много неща за управлението на хора и процеси. Това, което ми послужи най-много в развитието на кариерата, е разбирането, че няма хора, които да са много по-умни и по-находчиви от останалите, а има по-любопитни и по-добре информирани хора. 

В този смисъл любознателността, търсенето на повече информация и упоритостта са качества, които аз продължавам да развивам и до този момент.

- Кои смятате, че са най-силните ви качества? Имате ли слабости?

- Както всеки човек, аз също имам своите силни и не толкова силни страни. Като мениджър знам как да ги управлявам. Аз съм белгиец с гръцки произход, роден в Конго, женен за българка. Завършил съм в университета, основан от Ернест Солвей в Брюксел, „Бизнес“ с технически профил.

В професионалния ми живот съм работил най-вече в Група „Солвей“, на различни позиции, в държави по целия свят. Преди да бъда назначен за изпълнителен директор на содовия завод в Девня през 2012 г., ръководех бизнес развитието на сектор „Минерали“ за Пекин, Китай.

Имах възможността да се докосна и работя с хора от различни култури и манталитет. Притежавам експертиза и опит в различни сфери на бизнеса и винаги съм отворен към новостите.

Имам и слабости и работя за тяхното преодоляване.

- В какво вярвате и кои принципи никога не пристъпвате?

- Вярвам в  ценностите на нашата компания, които напълно съвпадат с моите лични ценности. Винаги търся положителната страна у хората и затова смятам, че всеки има право на грешка и на втори шанс, но трябва да използва това право, за да се поучи и промени.Вярвам, че всеки човек трябва да продължи да се учи и развива непрекъснато, като държи инициативата за това в свои ръце, а не очаква, че знанието ще му бъде поднесено.

Вярвам в компромиса, когато носи удовлетворение за всички страни.

Не бих обаче направил компромис с етичното отношение и уважението към хората.

- От какво се страхувате?

- И в личния, и в професионалния живот най-голямата ми грижа е свързана с опазването на безопасността и здравето на хората. В Девня отговарям за 630 работници и служители на компанията, както и за персонала на подизпълнителите. Провеждаме различни програми по безопасност и аз лично се ангажирам да мотивирам персонала да изпълнява тези програми. Голямото ми притеснение е, че секунда невнимание по време на работа може да коства много.

- Мислите ли, че хората в бизнеса оценяват жестовете и отстъпките?

- Както вече споменах, клиентът е жизненоважен за компанията. Стремим се да разбираме неговите нужди, за да му служим по-добре и той да остане удовлетворен. Взаимоотношенията ни трябва да са етични, равнопоставени и печеливши и за двете страни. Това е начинът да бъдат ползотворни и дългосрочни.

- Каква е вашата мечта за компанията, която ръководите?

- Да бъде устойчива. Това, което трябва да направим тук, в девненския завод, който е най-конкурентоспособният в Европа благодарение на мащабите си и високото си техническо ниво, е да продължим да концентрираме в максимална степен усилията си за по-нататъшно подобряване на вътрешните разходи с цел ограничаване въздействието на сегашната по-предизвикателна икономическа среда. „Солвей Соди“ има шанса да принадлежи към Група „Солвей“, световен лидер в содовата индустрия от 150 години. Тази година честваме и 40 години от изграждането на новия содов завод в Девня и 60 години содово производство в България. Благодарение на нашия квалифициран и ангажиран персонал, на финансовата подкрепа на нашите акционери, както и на дългата си история на справяне с предизвикателствата можем само да достигнем още по-високо ниво на конкурентоспособност и да подготвим бъдещето.

- Каква е вашата оценка за последните 25 години на България?

- Равноправен член на Европейския съюз, валутен борд и макроикономическа стабилност, бизнес среда, благоприятна за чуждестранните инвестиции, гражданско общество – това са само част от демократичните промени, настъпили за този период.

България има много предимства, които са от полза за бизнеса, като благоприятното географско положение например или разходите за труд. Друг съществен плюс е по-ниското пряко данъчно облагане, но бих искал да подчертая, че то не е достатъчно само по себе си, за да се привлекат чужди инвестиции.

Необходимо е също така да се гарантира предвидима и стабилна инвестиционна среда, с ясна дългосрочна визия за икономическото развитие и намалена административна тежест.

- Ако повече хора от бизнеса участваха в управлението на страната, каква щеше да е тя?

- Да се управлява страна е нещо специфично. Изискват се качества, които може и да не са характерни за хората, които управляват бизнеси.  Политическата система изисква познаване и дипломатически умения и прилагането на бизнес подход невинаги може да доведе до положителни политически резултати. В същото време това по никакъв начин не означава, че успешен мениджър от бизнеса не може да бъде успешен политик.

Бизнес общността трябва да бъде силно заинтересована и да участва чрез асоциации, работни групи, Съвета за тристранно сътрудничество и т.н. в управлението на страната, за да подпомага законодателите при създаването на подходяща правна рамка и нейното прилагане.

- Какви качества имат българите като нация, които са конвертируеми по света?

- Образователният и интелектуалният потенциал на нацията е силен – сегашното активно поколение е иновативно, конкурентно, може да работи с нови технологии, знае чужди езици. Днешният глобализиращ се свят създава богати предпоставки за трудова мобилност, възможност за изява и кариерно развитие.

Това същевременно е и проблем на нацията – младите хора не могат лесно да намерят професионална реализация в България и търсят варианти извън страната. И бизнесът, и политиците сме отговорни за намирането на решения в тази посока.

- Какво трябва да се промени в страната, в манталитета на хората, за да постига България повече успехи?

- Ако всеки българин се чувства съпричастен и носи отговорност за страната си, тя ще се развива много по-успешно и стабилно. Най-лесна е ролята на страничен, безучастен наблюдател и критикуващ.  Предизвикателството е всеки да поеме реална отговорност.

---------------------------------------------

*„Солвей Соди“, Девня, е най-големият завод в България и Европа за синтетично производство на калцинирана сода. Девненският содов завод е приватизиран през 1997 г. Основни акционери в дружеството са „Солвей” (75%) и „Шишеджам” (25%). През 2000 г. „Солвей Соди” придобива доставчиците на основни суровини за содовото производство „Девен” АД (топлоелектрическа централа в Девня), „Провадсол” ЕАД (сондажи за разсол в Провадия), „Девня Варовик” АД (кариера за варовик – джойнтвенчър с „Девня Цимент” АД). „Солвей Соди“ произвежда калцинирана сода и сода бикарбонат. Калцинираната сода служи за производството на стъкло, детергенти и химически продукти, а содата бикарбонат обслужва пазарите на хранителни продукти, животинско хранене, пречистване на димните газове и здравеопазването. Над 85% от произведените количества са предназначени за износ, което представлява около 1% от общия износ на България. Основни дестинации са Балканите, Русия, Близкият изток, Средиземноморието, както и Южна Америка, Африка и Азия.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ