Петте малки правила на ориентираната към клиента фирма

Петте малки правила на ориентираната към клиента фирма

Петте малки правила на ориентираната към клиента фирма

Не знам дали някой ден реално ще можем да се поздравим с една бизнес култура, ориентирана към клиента. Защото в момента в България няма такава!

Ако се изчислят щетите, които лошия мениджмънт на отношението към клиентите е нанесъл на отношението към клиентите, вероятно ще получим цифра, която леко надминава брутния вътрешен продукт. Всички говорят за това, дават обилни интервюта за „Клиента-който-винаги-има-право” и... дотам!

Много е банално да дам пример с обслужването в ресторантите, кръчмите и баровете, но всеки лесно би се досетил какво точно имам предвид. А при „по-засукните” бизнеси като застраховане, строителство и т.н. всеки може да разкаже къде-къде по-страховити и абсурдни истории.

От много години наблюдавам един характерен български проблем, който все повече ми прилича на една упорита народопсихологична брадавица – всички имаме доброто желание да променим нещата, които ни дразнят; дори се събираме да ядем и да пием и продължаваме да си тровим нервите с планове за промяна и... дотам.

Чертаем грандиозни планове и от самия чертожен процес се уморяваме толкова много, че зарязваме цялата работа, каквато си е – правена-недоправена, досадна и непостижима. Затова реших, че може с няколко простички правила да помогна на четящите „Мениджър Нюз” хора да погледнат своя бизнес през очите на един обикновен клиент, който им желае само доброто и има едни пари, които е готов да даде срещу малко повече отношение.

1. Хората харесват повече УСМИХНАТИ и ПОЗДРАВЯВАЩИ служители

Ако още не сте разбрали, че киселият и сърдит на света персонал ви причинява загуби – още не е късно! Дали с глоби и наказания, дали с хвалби и премии, а защо не и с личен пример – ще установите разликата буквално на следващия ден. А в период на свръхпредлагане на работна ръка – вероятно има начин да намерите.

 

2. Хората искат да купуват – но трябва някой да им ПОМОГНЕ

„Консултант-продавач” в България се е превърнала в позиция, която означава точно обратното на това, което казват двете думи – повечето продавачи нито искат да продадат, нито искат да ни консултират – клиентите влизат объркани и си тръгват ядосани. А практиката в цял свят показва, че обърканият човек по-лесно се поддава на съвет и почти в транс прекарва кредитната си карта през POS-устройството на касата.

 

3. ФИРМЕНАТА КУЛТУРА е основата на допълнителните приходи

Мога да се обзаложа, че първата асоциация с думата „култура” на повечето предприемачи е музей, нафталин и хора с износени дрехи. А „култура” означава всичко, което сме направили ние, различно от това, което дава природата. Следователно, ако покажете, че имате правила в бизнеса, хората ще ги следват, защото в противен случай трябва да се борят и да произвеждат сами.

 

4. Нещата стават УПОРИТО и ПОСТЕПЕННО

Не се отказвайте на третия ден, в който виждате, че не получавате разбиране в собствените си мениджъри и служители. Налагайте им волята си по начин, който не дава алтернативи за „натурални” (т.е. антикултурни) прояви. Един ден хората, които ви подкрепят ще изолират сами тези, които им опропастяват премиите и привилегиите.

 

5. Всички гледат ШЕФА

Няма изключения в това правило! Ако служителят най-ниско в йерархията вижда арогантност и лошо отношение, той просто го прехвърля към клиента и най-вероятно го е научил от своя пряк ръководител. Най-лошо е, ако тази верига стигне до най-високия в йерархията – ако това сте вие – започнете промяната от себе си, незабавно!

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ