Писмо до министъра на образованието и науката

Писмо до министъра на образованието и науката

Писмо до министъра на образованието и науката

Уважаеми г-н Министър,

 

Освен дето искам да Ви поздравя с наближаващия голям празник, позволявам си да отправя едно предложение в предоставеното ми време и място на интернет-страницата на сп. „Мениджър“. Тъй като напоследък непрекъснато чета и слушам, че към Вас и оглавяваното от Вас министерство има множество предложения за включване на допълнителни предмети в програмата на основното и средното образование, които ще донесат допълнителни компетенции на учители и ученици, аз си позволявам да Ви предложа да изключите от програмите един предмет, който се преподава и изучава (според мен) прекалено много и то не е за добро!

Моите наблюдения показват, че в българското училище се преподава извънредно дълго, старателно и ефективно учебния предмет „Отбиване на номера“. Наистина, той не е официално включен в програмата, но много учители са го развили до съвършенство като факултативен или основен подпредмет в основните Математика, Физика, Химия, Български език и литература и т.н. Вярно е, че учениците харесват този предмет и в повечето случаи имат наистина забележителни резултати, но все пак ключовата компетенция, която получават от него (да отбиват номера) не е сред най-полезните – нито за тях, нито за образованието, нито за когото и да било. Опитни отбивачи на номера – и дипломирани, и не дотам дипломирани – в България има много. И се оказва, че тяхната висока квалификация по никакъв начин не допринася държавата да върви по-добре (пак според моето, неекспертно мнение).

Моята молба е, ако е възможно, да проучите въпроса и да установите, дали учителите по „Отбиване на номера“ всъщност не са успели да започнат тайно да преподават предмета и като след-дипломна квалификация в Министерството. Моите наблюдения показват, че много завършили с отличие специалността „Отбиване на номера“ в българските университети отдавна изпълняват програмата на ЕС за учене през целия живот – започнали веднъж да отбиват всякакви номера, те се усъвършенстват все повече и повече и примерът им става заразителен дори за хора, които никога не са изучавали „Отбиване на номера“.

То хайде, да кажем, че предметът се учи, колкото се учи в училище и после всеки захваща да се научи на нещо друго – ама не! Експерти по отбиването на номера работят и получават кариерна реализация в политиката, в икономиката, в поддържането на пътища, в селското стопанство и къде ли не другаде. Проблемът е, че свършената работа „колкото-да-отбием-номера“ обикновено не е добра работа и затова други държави – коя отдавна, коя по-отскоро – са се хванали да премахнат съвсем предмета „Отбиване на номера“ от учебните програми. Вярвам, че ние можем съвсем спокойно да се присъединим към общността на неотбиващите номера държави.

Моля, преди да сключите вежди и да решите, че цялото това писмо съм Ви го написал колкото да отбия номера, да си помислите дали пък случайно някой не е скрил от Вашето внимание, че така усилено в българските училища се преподава и изучава с отличен успех „Отбиване на номера“…

 Още веднъж – Честит Първи Учебен Ден!

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ