Ричард Брансън: Давате ли втори шанс? Аз - да!

Ричард Брансън: Давате ли втори шанс? Аз - да!

Ричард Брансън: Давате ли втори шанс? Аз - да!

ДОБРИТЕ СЛУЖИТЕЛИ СА жизнено важни за успеха на всеки бизнес. Намирането, управляването, вдъхновяването, а после и задържането им са сред най-големите предизвикателства, пред които се изправя всеки лидер. Нека се замислим, какво е компанията без хората.

Абсолютно нищо. Ето как са нещата в самолетния бизнес – моделът „Боинг -747” е еднакъв навсякъде. Интериорът обикновено е доста сходен и често в развлеченията и храната има съвсем малка разлика. Това, което отличава една авиокомпания от всички останали е екипажът и неговото отношение към пътниците.  За мен не е изненада, че “Върджин Америка”, която лети в  Съединените щати, непрекъснато обира наградите за обслужване и качество. Нашите самолети са нови, със страхотен интериор и развлечения. Но това, което печели толкова много похвали, е обслужването. Затова ви казвам - служителите са вашия ключов актив. Те могат

да изградят или да съсипят всяка фирма. Цялата разлика идва от чувство на гордост, което изпитват от работата точно във вашата компания.

Но това не е достатъчно. Всички служители имат нужда да бъдат ръководени добре. Един истински лидер трябва да познава екипа и неговите силни и слаби страни, а изслушването на всеки е от ключово значение. Една от основните причини, поради която хората напускат работа, е  че остават нечути. 

Започнах някои от най-успешните си компании след като обърнах внимание на идея на наш служител. “Върджин блу” например – това е нашата австралийска авиокомпания, беше създадена от Брет Годфри, който работеше за “Върджин” в Брюксел. Той дойде при мен с бизнес плана си, написан 

върху подложка за бира. И ми разказа как може да се създаде нискобюджетен превозвач в Австралия, който да се изправи срещу лидерите по това време “Кантас” и “Ансет”. В последните десет години Брет разшири “Блу” в САЩ, Нова Зеландия, Тайланд, а скоро и в ЮАР.

В други случаи подкрепях външни екипи, от които бях достатъчно впечатлен. “Върджин актив” – нашата верига здравни клубове, е типичен пример за това. Матю Бъкнъл и Франк Рийд дойдоха при мен през 1999 г. с идеята за семейно-приятелски здравен и фитнес клуб. През 90-те те бяха създали и продали подобна верига във Великобритания и искаха да я направят отново с марката на

“Върджин” на вратата. Аз харесах идеята, а също и Матю и Франк. Екипът на “Актив” сграбчи шанса и оттогава насам не сме поглеждали назад. Имаме повече от 90 клуба в ЮАР и още 100 във Великобритания, Италия, Испания и Португалия.

Доверието е ключово за всеки бизнес. Затова ще ви попитам направо склонни ли сте да дадете на служителите си втори шанс? Аз – да!

Когато управлявах “Върджин рекърдс”, един от членовете на екипа, търсещ таланти, крадеше и продаваше записи на малки магазини. Попитах го директно дали е вярно. Той си призна всичко. Вместо да го уволня, доста строго го предупредих, но му дадох още една възможност. Всеки прави грешки понякога, казах му, и добавих, че очаквам от него да си вземе поука и да започне отново да прави това, което може най-добре – да намира творци. Точно

той откри Culture Club – една от най-продаваните групи през 80-те. Всички ние грешим в определен етап от живота си. И на мен ми се е случвало. Когато бях тийнейджър, попаднах под ударите на митническите власти, докато се опитвах да внасям грамофонни плочи във Великобритания. Получих глоба и втори шанс и оттогава се опитвам да се възползвам максимално от него. Мисля, че това ме направи много по-приемащ и прощаващ грешките на хората.

Често сравняваме компанията със семейство, макар  в модерния бизнес тази дума да е прекалено изхабена. Аз обаче истински вярвам, че именно чувството за семеен дух и принадлежност поддържат “Върджин” повече от 40 години. Когато бизнесът беше по-малък, правехме

легендарни купони в моя дом близо до Оксфорд. Когато се разраснахме купоните имаше всеки уикенд, така бях сигурен, че съм поканил и са дошли всички. Но се намесиха съседите и трябваше да престана.

Разказвам това, защото успяхме да създадем най-важното – култура, изградена около хората. Хората са кръвта на всяка компания. Те имат нужда от грижи. И от празненства от време на време!

Ричард Брансън, списание „Мениджър”

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ