Франсис Форд Копола: Нещата, за които те уволняват, когато си млад, са същите, които ти носят награди, когато остарееш

Франсис Форд Копола: Нещата, за които те уволняват, когато си млад, са същите, които ти носят награди, когато остарееш

Франсис Форд Копола: Нещата, за които те уволняват, когато си млад, са същите, които ти носят награди, когато остарееш

- Господин Копола, режисирали сте и високобюджетни хитове, и евтини филми. Едни и същи принципи на работа ли следвахте?

- Колкото по-малък е бюджетът, толкова по-големи са идеите. Колкото по-голям е бюджетът, толкова по-малки са те. През целия си живот се опитвах да правя големи неща, за да изкарвам пари, така че да мога да правя малки собствени филми. Влязох във винарския бизнес преди 16 години и с нещата, които научих, сега мога сам да се грижа за себе си.

- Как убеждавате големите холивудски босове във вашите идеи?

- Ако инстинктът ти казва да направиш нещо различно от вече познатото, трябва да опиташ. Известно е, че при подбора на актьорския състав за “Кръстникът” студиото беше твърдо против Марлон Брандо. Затова аз му отидох на гости, занесох малки италиански наденички и пури и ги извадих, а той зализа косата си и започна да импровизира, докато аз снимах. После занесох видео касетата на шефа на филмовата компания – направо на началника. Отначало той каза: “Не, никакъв шанс”. После обаче видя преобразяването на Брандо и аз промених мнението му, след което и това на всички надолу по веригата. Нещата, за които те уволняват, когато си млад, са същите, които ти носят награди за цялостни постижения, когато остарееш.

- Известен сте с това, че имате здраво, сплотено семейство. Как успявате да балансирате между личния живот и работата?

- Щом чуя 45-годишни мъже да казват “Когато успея, ще имам деца”, им отговарям: “Ако имаш деца, ще успееш”. Фактът, че се ожених на 22 години и веднага имах дете, ме накара да се замисля сериозно как да изхранвам семейството. Научил съм от съпругата и децата си толкова, колкото аз самият съм дал на тях.

- Ако изгубите творческа форма, как си я възвръщате?

- Ако интуицията ми не ми даде отговор, имам малко упражнение: “Какво е вдъхновението в една или две думи?” Във филма “Разговора” е уединение. В “Кръстникът” е последователност. Окуражавам децата си да правят същото. Ако имаш тази дума, когато стигнеш до задънена улица, просто си задаваш въпроса “Какво би ме вдъхновило”? Обикновено това ви показва по кой път да тръгнете и да пробиете барикадата.

- Веднъж описахте баща си като успешен, но нереализиран. Бихте ли описали себе си по различен начин?

- Не, защото това, което действително искам, е да напиша красива творба и да я превърна във филм, който също да е много красив. И имам предвид да я напиша изцяло, а не да я адаптирам по книгата. Трудното е, че съм над 70, а славата ми се дължи на филми, които съм правил преди 30 години. Истината е, че хората наистина не знаят колко добри са филмите, докато не мине това време. Кой знае какво ще кажат след 30 години? Няма да разбера.

Алисън Биърд, списание „Мениджър”

Франсис Форд Копола е продуцирал 72 филма и е режисирал 33, включително “Кръстникът” и “Апокалипсис сега”, които са определени за два от най-добрите в историята. В момента управлява малка фирма и притежава винарска компания в долината Напа в Калифорния.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ