Mлъкни и престани да хленчиш

Mлъкни и престани да хленчиш

Mлъкни и престани да хленчиш

Той пътува по света, учейки слушателите си да спрат да се оплакват и да поемат отговорността за своята съдба. Стотици компании, между които фирми от класацията на най-печелившите "Форчън" 500, като IBM, "Мерк" и "Макдоналдс", канят Лари Уингет да изнася гръмките си речи пред мениджъри и ключови служители с надеждата, че неговият агресивен метод и откровените му послания ще ги вдъхновят за по-добро представяне. Редактор от Harvard Business Review разговаря с него.

 

- Подходът ви към аудиторията понякога е доста оскърбителен. Защо?

- За да прокараш някоя идея, първо трябва да събудиш хората. Не съм като вашия типичен бизнес лектор, който се появява и залива хората с потоци от професионални термини и статистически данни. Аз говоря директно. Някой консултант може да каже на ръководния екип: "Лошото представяне на работника отразява лошите управленски умения". Това, което аз им казвам, е: "Ако работниците ви лъжат, то е, защото вие като мениджъри лъжете!". И всичко изведнъж става съвсем лично. Това не е оскърбително. Просто е ясно.

 

- Защо ви слушат?

- Мисля, защото съм истински. Ръководил съм компании, фалирал съм, печелил съм милиони в бизнеса. Бях търговски директор в АТ&T - и съм ринал тор. Какво ли не. Преди около 10 години бях като вашия типичен мотивационен лектор. Говорех за управлението и за обслужването на клиентите, и за продажбите. Веднъж по онова време бях на сцената и някой ме апострофира. Никога преди не ми се беше случвало такова нещо. Спрях и казах: "Знаеш ли, приятелче, ще трябва да млъкнеш и да спреш да хленчиш". А публиката пощуря. Казах: "Писна ми да се опитвам да ви направя щастливи и да ви убеждавам да станете по-добри. Ще бъдете по-добре, ако искате да сте по-добре. А ако не искате, махайте се от пътя на другите".

На публиката й хареса. А аз си помислих: "Боже, това свърши доста добра работа". И така реших да престана да държа очакваните от публиката речи и започнах да є говоря за онова, за което аз исках.

 

- Какво не е в ред при обичайните разговори за мотивация?

- Мотивационните лекции са предназначени да накарат хората да се почувстват уверени в себе си и да ги ентусиазират за това, което могат да постигнат. Но от своя опит знам, че да нарисуваш розова картина и да кажеш "Не изглежда ли чудесно?" не върши работа. Това, което аз правя, е, вместо да се опитвам да накарам хората да се чувстват добре там, където биха стигнали, да ги накарам да се почувстват неудобно там, където са. Аз ги дразня. Затова се наричам дразнещ вместо мотивационен лектор.

 

- Как се възприемате като мениджър?

- Аз съм строг, но справедлив. Винаги казвам ясно какво очаквам да се направи, а после винаги проверявам онова, което съм поискал. Ако някой дойде при мен и каже: "Лари, издъних се и съжалявам, а ето как мисля да го поправя и за това ми трябва твоята помощ", ще върви дълго с мен. Но ако някой ме излъже или гледа да изклинчи от отговорност, с него е свършено.

 

Гардинър Морз

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ