Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Великите брандове: Първият часовник на Луната

Историята започва в Швейцария през 1848 г. Един 23-годишен мъж сглобява джобни часовници и пътува из Европа да ги продава. Името му е Луи Бранд, а фирмата си, която се състои единствено от самия него, нарича Omega. Оттам тръгва дълъг път, преди първият часовник от марката да стигне до Луната

След смъртта на луи бранд през 1879 г. двамата му синове - Луи-Пол и Сезар, притеснени от нередовните доставки на части със съмнително качество, решават, че е по-добре да произвеждат всичко сами. Изоставят старата работилница, където до този момент са сглобявали часовниците на фирмата, и започват вътрешно производство с пълен контрол над процеса. През януари 1880 г. малката фирма се премества в неголяма фабрика, след което - през декември същата година - собствениците купуват цялата сграда. Две години по-късно компанията се премества за последен път. Настанява се в бивша тъкачна фабрика в община Гурцелен, Бил-Биен (кантон Берн). Именно в тази стара тъкачна фабрика се намира централата на Omega и до днес.

Луи-Пол и Сезар Бранд умират в една и съща година - 1903. Но през последните няколко десетилетия преди смъртта си създават една от най-големите швейцарски компании за часовници - с годишно производство от 240 хил. екземпляра и над 800 служители.

Компанията преминава в ръцете на четирима младежи, най-възрастният от които, Пол-Емил Бранд, още не е навършил 24 г. Може да сте сигурни, че по онова време не се е случвало често 23-годишен младеж да поеме ръководството на ако не най-голямата, то със сигурност една от най-големите компании - производители на часовници в Швейцария. Пол-Емил се оказва най-влиятелният архитект и лидер на Omega, като влиянието му се усеща през следващия половин век от развитието на компанията. Икономическите затруднения вследствие на Първата световна война го карат от 1925 г. нататък да работи активно за сливането на Omega и Tissot. Следващото десетилетие става свидетел на забележителна стратегия за сливане. Между 1925 и 1955 г. Пол-Емил Бранд купува или се слива с повече от 50 компании, но винаги по такъв начин, че Omega да запази своето доминиращо положение. През 70-те години на 20. век компанията става номер едно в Швейцария и номер три в света. Нелош успех за четирима младоци на по 20 години, каквито са собствениците, когато поемат управлението.

Никое щастие обаче не трае вечно. Отслабен от тежката финансова криза и рецесията между 1975 и 1980 г., холдингът е избавен от затруднения от банките през 1981 г. По време на този период Seiko проявява интерес към Omega, но преговорите не довеждат до нищо. Една година по-късно по същия начин е избавен и швейцарският гигант - производител на часовници - Swatch, собственик на марките Longines, Rado и Swatch. Това дава на някого идея и с помощта на банки и други инвеститори през 1983 г. двата гиганта се сливат и образуват нова огромна компания. По-късно, през 1998 г., тя се преименува на The Swatch Group. Същевременно Omega продължава да бъде водещата марка на консорциума.

Крайъгълен камък в еволюцията на Omega е, когато марката - в конкуренция с всички други големи марки часовници - е избрана от НАСА да бъде официалната марка часовници за космонавтите. Omega Speedmaster Professional Chronograph е първият часовник на Луната, носен на китката на Едуин Бъз Олдрин. Този забележителен исторически часовник в момента се смята за изгубен. В своята книга "Завръщане на Земята" космонавтът Олдрин споменава, че когато дарява някои от вещите си на института Smithsonian, часовникът Omega е едно от малкото неща, които са откраднати измежду вещите му. В чии ръце ли е днес?

Друг забележителен момент в историята е, когато Джеймс Бонд през 1995 г. сменя своя Rolex с Omega Seamaster. Това може да звучи като търговски трик и в някакъв смисъл е точно това, но важното е, че продуцентите на Бонд се свързват с Omega, а не обратното. Искат новият Бонд - Пиърс Броснан - да е по-спортен и модерен. Старият Rolex Submariner вече не е в крак с времето. С ерата на стила на Шон Конъри вече действително е свършено. Недостъпнитe Rolex, разбира се, не излизат с коментар. Големите марки часовници в Швейцария са безмълвни като швейцарска банка. Omega максимално се възползва от събитието. През 2002 г., на 40-годишнината на Джеймс Бонд, компанията пуска на пазара подобен часовник в ограничен тираж - 10 007 специално номерирани бройки. Преди няколко месеца се чества друга годишнина - петдесет години на модела Speedmaster от 1957 г. Както винаги, ако работиш с часовници, най-вероятно обичаш числата - ограниченото издание този път е 5957 бройки. Числото 5 може да се разтълкува като знак, че според компанията 1957 бройки не биха били достатъчни. Може също да означава, че компанията, на която един човек преди много време дава гордото име Omega, ще продължи да бъде водеща марка още дълго време. Около четири хиляди години - до следващата годишнина на някой Speedmaster.

Йохан Карлсон

Текстът е публикуван в списание "Мениджър".

още от Маркетинг
16
Понеделник
Декември