нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Маркетингът в едно изречение

Бях на 30 години, когато едни добри и мили хора от „Бизнес Уийк“ взеха решение, от което бяха изключително горди. Щяха да ме направят – мен, който не разбираше абсолютно нищо от маркетинг, отговорен редактор, покриващ всички теми за маркетинг в списанието.

Мога да кажа, че с положителност бяха го решили и нямаше мърдане. Дадоха ми една седмица да се подготвя. На изпращане от офиса ме потупаха по гърба и ми казаха „О, и между другото, в първия ти работен час на позицията изпрати бележка до всеки репортер и редактор в списанието и му кажи какво ще правиш като редактор „Маркетинг“. Обясни му от какво точно се нуждаеш, за да ти помага“.

Бях в шок. През следващите 168 часа не си спомням да съм спал много. Посветих времето си на това да говоря с всеки на тази планета, който изглежда се бе занимавал с това нещо „маркетинг“. С професори, разбира се, как без тях. С консултанти. С генерални маркетинг директори. С майки и бащи. Всички те изглежда вършеха добра работа за целта. Дори разпитвах клиенти и клиентки на магазини (добре де, бяха приятелите ми), за да разбера какво им харесва и какъв сорт неща ги карат да купуват. Както когато са в мола, така и в супермаркета. Или пък когато вземат решения за покупка от името на компаниите си.

Зададох стотици въпроси. Написах 150 страници бележки. И когато филтрирах всички онова, се роди едно изречение, което според мен най-добре обяснява маркетинга. То е следното:

"Маркетингът, ограничен до абсолютните си основи, е забележително прост: Разбираш на кого искаш да продадеш и след това определяш как ще го накараш да купи."

Това е то. 24 думи са всичко, което човек трябва да знае за маркетинга. Естествено, това определение може да се усложни. Например като се добави, че определянето на кого искаш да продадеш отнема месеци и техниките, които се използват за убеждаване на клиентите, трябва дълго да се тестват предварително. Но целта ти остава проста и тя е в изречението по-горе.

След като установих това, се върнах при много от хората, с които бях говорил, и ги попитах дали твърдението ми им се струва вярно. Всички го потвърдиха. (Имаше няколко професори, които харесваха своите дефиниции за маркетинг повече, но те заключиха, че това изречение е нещо, което съм си записал от лекция по маркетинг в първи курс и трябва да са доволни от мен. И мен това ме устройваше.)

Така че следващия път, когато се изправите пред маркетингово предизвикателство, опитайте следното: Върнете се към основите на задачата му, към това изречение. И вижте дали то ще ви помогне да опростите нещата. Почти съм сигурен, че ще го направи. Всички сме склонни да усложняваме разбирането си за събитията и задачите. Това много ни пречи. Да се върнем назад към базисния замисъл винаги помага.

Пол Браун в списание Inc.

още от Маркетинг