10 неща, с които Япония се справя страхотно (Част III)

10 неща, с които Япония се справя страхотно (Част III)

10 неща, с които Япония се справя страхотно (Част III)

Японците често са критикувани, че ежедневно изхвърлят огромно количество годна за консумация храна и продават голяма част от потребителските си стоки, пакетирани в найлонови опаковки. Вярно, те използват в бита си много пластмаса. В страната има малко сметища. Въпреки това японската система за рециклиране и управление на отпадъците е едно от нещата, които страната е развила до съвършенство.

Това смята Филип Кендъл от Rocket News 24. Той изброява бизнес и маркетинг моделите на поведение в Япония, които заслужават уважение от западните общества и впечатляват туриста. Прави го в материал, озаглавен „10 неща, в които Япония се справя страхотно", разпространяван и от Business Insider. Кандъл отбелязва, че практиките на разделно изхвърляне на боклука във всеки японски град варират, но като цяло почти навсякъде японците изхвърлят отпадъците си в контейнери за хартия, картон и запалими отпадъчни материали, в други за пластмаса, в трети за пластмасови бутилки. Освен това има и контейнери за стъкло, за алуминиеви кутии от безалкохолни и бира и няколко други видове.

Нещо, с което японците могат да се гордеят, според автора, е и точността. За тях правилата са измислени, за да се спазват, не за да се нарушават. Те приемат точността при уговорки и ангажименти изключително сериозно. Счита се за нещо логично, проява на здрав разум и акт на любезност, да се явиш навреме. Независимо от естеството на срещата.

Друго: Някои казват, че бюрокрацията е измислена в западните държави и доведена до съвършенство в Япония. Същото важало и за тоалетните. Западният турист често се изумява от санитарните условия в Япония и уредите с множество копчета до седалките на тоалетните, които заместват познатия бутон за пускане на водата или дръпването на кранчето в Европа и САЩ.

Освен това, в Япония може да се пие алкохол почти навсякъде, за разлика от в Европа, но това са все туристически условия, които впечатляват западния наблюдател.

От гледна точка на маркетинга и бизнеса може да се изтъкне нивото на потребителското обслужване. От вериги като McDonald’s до хотели и изискани ресторанти – любезността и грижата за клиента в страната е постулат. Клиентите почти винаги са посрещани с вежлив поздрав с усмивка. Много често се назначават т.нар. „кейго” – японци, които отдават почит. Служителите бързо намират причина да се извиняват, дори да е видимо, че вината е на клиента. При проблем в банка или поща служителите ще се постараят да работят до намирането на решение, без да се опитват просто да преминат до следващия клиент.

Ако си на бензиностанция, докато почистват предното стъкло на автомобила ти и го зареждат с гориво, ще те попитат имаш ли някакъв боклук за изхвърляне, събран по време на пътуването ти. Щом им го предадеш, служителите ще застанат пред бензиностанцията и ще ти се поклонят, докато се отдалечаваш с колата. Ще останат така, дори след като между вас вече има няколко автомобила и си далеч на пътя, разказва Филип Кендъл. „Беше фантастично да видиш толкова много хора да вземат работата си на сериозно”, казва той след посещение в Япония и припомня на читателите коментар на американския комик Луис Си Кей, който казвал, че всичко се състои в подхода към работата и дори да имаш лоша работа, трябва да изкараш лошото от нея. Точно това правят, според Кендъл, болшинството от японците, работещи в потребителското обслужване. 

Вижте още: 10 неща, с които Япония се справя страхотно

Вижте още: 10 неща, с които Япония се справя страхотно (част II)

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ