Както се чувстваш на работа, така и я вършиш

Както се чувстваш на работа, така и я вършиш

Както се чувстваш на работа, така и я вършиш

Призлява ви само при мисълта, че утре отново трябва да отидете на работа? Същото изпитват 87% от населението на света. Но е поправимо. Трябва само да се удовлетворят четири простички човешки потребности, съветват специалисти по повишаване на продуктивността и социолози.

Добре известните способи за повишаването на продуктивността вече не работят. Едва ли ви вдъхновява ежедневната въртележка на път за работа, а после към вкъщи през тежки улични задръствания. Става ви все по-трудно да се справяте с основните задачи, защото ви разсейват стотици по-дребни и маловажни ангажименти. А вечер се прибирате вкъщи с усещането, че денят ви е минал без полза.

Това чувство, по оценка на психиатрите е присъщо на 72% от топ мениджърите. Едва 30% от работещите американци са наистина увлечени в работата си – такъв извод прави на база на мащабно проучване в цял свят социологическата агенция Gallup през 2013 година. Според резултатите от анкетата, провела се в 142 страни, още по-малък е процентът на редовите служители и работници, които работят с вдъхновение и страст: едва 13%. От година на година, ситуацията се влошава, предупреждават социолозите.

Сега, за да се справяме с професионалните си задължения е нужна много повече енергия. Причините? Засилването на конкуренцията, плюс тендецията към икономии на ресурси от страна на компаниите, усилията за излизането от рецесията, диктатурата на цифровите технологии, непрекъснатият поток от информация, който ни обстрелва отвсякъде и като по-частно следствие – принудата да отговаряме постоянно на електронни писма и есемеси.

В опит да изясни връзката между увлеченост и продуктивност консултантската компания „Енергетичен проект”, провела съвместно изследване с Harvard Business Review, при което били анкетирани над 20 хил. души, работещи в различни сектори на икономиката. Сред тях имало както „Бели якички”, така и представители на редови персонал.

Така се откроила ясна и обща тенденция: най-голяма удовлетвореност от работата е налице, когато са покрити четири основни групи потребности – физически, емоционални, психически и духовни.

Какво включва всяка от тази група:

физически потребности – достатъчно време за почивка и възстановяване след работа;

емоционални – признание и ценене на личния принос в постиженията на компанията;

психически – възможност за съсредоточаване върху задачите и за самостоятелно определяне на приоритети

 духовни – когато работещите могат да се занимават с това, за което имат призвание.

Увлечеността на служителите, която се тълкува още и като целеустременост, страст, ентусиазъм, концентрация на сили и енергия е в пряка връзка с финансовите резултати на компаниите, установило още това изследване. Същият факт е потвърден и от цели 263 изследвания на Gallup, при които са анализирани показателите на 192 фирми. Накрая, за да изведе общата картина, социологическата агенция сравнила данните на една четвърт от компаниите с най-високо измерено ниво на увлеченост на служителите, с другия полюс – онази една четвърт, при която били регистрирани най-ниските нива на същия критерий. И ето какво се получило: При компаниите отличници по увлеченост сред персонала, рентабилността била с 22%, покупателския рейтинг с 10% повече, кражбите били с 28% по-малко, а нещастните случаи – с цели 48% по-малко.

Казано накратко, както се чувстват хората на работа, така и я вършат.

Любопитен и практичен наръчник по повишаване на продуктивността са изводите от двете проучвания след проследяването на реализацията на четирите основни потребности:

Отдих. Според данните, служителите, които правят почивки на всеки 90 минути работа, се фокусират по-добре от тези, които почиват само веднъж дневно. При тях способността за творчески решение е по-висока с 50%, а здравословното състояние и усещането за благополучие – с 46% по- добро. Хората, които работят 40 и повече часа седмично, се чувстват зле и с времето губят интерес към работата си.

Признание. Чувството за грижа от страна на работодателя е най-ценният знак за доверие. Служителите, които са доволни от ръководителя си, са с 67% по-увлечени в изпълняването на професионалните си задачи и 1,3 пъти по-рядко сменят местоработата си.

Фокус. Само 20% от респондентите заявили, че са способни да се съсредоточат върху една задача в течение на целия работен ден. Но пък точно те се оказали с 50% повече увлечени в работата си.

Цел. Служителите, които чувстват значимостта на работата си, са три пъти по-лоялни от всички останали. Те също са и 1,7 пъти по-удовлетворени и 1,4 пъти по-силно увлечени.

Изследването на Gallup установява и какво не достига на работещите, за да се чувстват пълноценно на работа:

- Време за творческо или стратегическо планиране - 70%

- Възможност за фокусиране върху една задача - 66%

- Възможност да правиш това, което ти харесва- 60%

- Ниво на значимост и признание - 50%

- Привличане към мисиите на компанията - 50%

- Чувство за съпричастност - 49%

- Възможности за обучения и кариерен ръст - 48%

- Възможност да правиш това, в което си най-добър - 47%

- Възможност да набелязваш сам приоритетите си - 46%

- Обща позитивна атмосфера - 45%

- Възможност да се балансира работата и личния живот – 40%

- Възможност да се откъсваш от работата и да се възстановяваш пълноценно - 40%

- Възможност да бъдеш това, което си - 40%

 

Е, всеки работодател и всяка компания може да си извади полезните поуки.

По материали от NYT.com

 

 

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ