Холандски модел обучава ИТ мениджъри чрез игри

 Холандски модел обучава ИТ мениджъри чрез игри

Холандски модел обучава ИТ мениджъри чрез игри

Холандският предприемач Ян Шилт е автор на книгата "Подобряване на процесите в мениджмънта на ИТ услугите" и съосновател на компанията GamingWorks. Той гостува в България и разказа за уникален модел на обучение, с който чрез бизнес симулации се анализират и подобряват уменията на ИТ мениджъри и служители в технологични фирми, работещи по проекти. Моделът се прилага в 42 страни по света

- Г-н Шилт, създател сте на бизнес симулациите Apollo 13 и The Challenge of Egypt. Какво представляват те и каква е целта им?

- Ако погледнем процеса на учене ще видим, че човек винаги достига определено ниво на знания. Набавяме си знания чрез четене на книги, слушане на лекции. Но, ако не прилагаме тези знания, никога не развиваме умения. А можем да достигнем до следващото ниво на знания, нивото на разбиране и на прилагане на наученото чрез симулации. Те са страхотен начин да приложим теорията на практика.

Това беше една от причините да създадем нашия бизнес, в който организираме симулациите Apollo 13 и The Challenge of Egypt. Видяхме, че съществуват много обучителни курсове, в които единственото важно нещо е да се получи сертификат. И решихме, че и в ИТ мениджмънта и в управлението на проекти причината проектите да се провалят, а услугите да не са на необходимото ниво, са хората – начинът, по който работим с клиентите, по който управляваме проекта, по който общуваме.

Целта на симулациите ни е е да събере екип от хора в една стая, в изкуствена среда, в която процесът на работа е максимално близък до ситуациите, в които попадат на работа в реалния живот; да ги остави да усетят какво е да прилагат теорията на практика и по този начин – учейки се, докато вършат работа, те да грешат, да разсъждават върху процеса и действията си, да се опитват да се усъвършенстват. 

Така се опитваме да запознаем хората с начините, по които да прилагат знанията си на практика и как непрекъснато да се представят по-добре и по-добре. Това е целта на симулациите. Ефективността им идва от там, че комбинираме хората, техните умения, комуникацията, теорията, отношението им, поведението – всички тези елементи са събирани.

- Какъв тип хора обикновено участват в тези обучения?

- В Apollo 13, 80% от участниците са от сферата на информационните технологии. Работят в технически отдели на компании. Останалите 20% не са от ИТ сектора, нито от сектора за управление на проекти - те са различни администратори, които искат да подобрят уменията си за работа в екип. А в Challenge of Egypt участват хора от сектора за управление на проекти. Те вече работят в съвсем различни индустрии, от информационните технологии до строителството. Изобщо, хора които искат да се научат как да прилагат теорията на практика. 

В родната ми страна, Холандия, дори сме обвързани с почти всички гимназии и университети. Учебните институции използват нашите симулации в обучителните си курсове за хора между 17 и 22-годишна възраст, за да могат студентите и учениците да получат практически познания по управлението на проекти.

- На какви места организирате симулации? 

- Работим с партньори в 42 страни. Сред тях има големи компании като Microsoft, Cisco – всички те купуват лицензите от нас, ние им обучаваме ментори и те сами си провеждат симулациите на техния език, в тяхната държава.

В този момент, докато разговаряме, по света се провеждат поне 3 бизнес симулации. Също така предлагаме услуги и на крайните потребители. Не много често, защото нашият бизнес модел се състои в продажбата на лицензи на партньорите ни. Понякога обаче клиентите се свързват директно с нас. Може да са банки, ИТ фирми, които са ни видели на някаква конференция и молят да организираме такава симулация за техните екипи. В тези случаи изпращаме наши служители в дадена страна и те провеждат обучението. Например в Китай, Япония. Материалите ни се предлагат на 22 езика.

- Какво ви води в България?

- Проведох симулация за клиентите на ITCE България и участвам в еднодневен семинар в рамките на петото годишно издание на конференцията PM Day в София.

- Какво смятате за българските участници в игровите симулации, които организирате? Кое е различното? 

- Няма разлика. Изглежда всеки, който работи по някакъв проект, се отнася по един и същи начин. В България видях хора, които експериментират, импровизират, правят грешки, смеят се, трупат опит и се учат. Това е идеалната комбинация. 

- С какво се промени проджект мениджмънта през последната година?

- Навлизат по-гъвкави начини за управление и стартиране на проекти, с по-малки стъпки. Така остава повече време за разискване на продуктите или за пригодяването им към изискванията на клиента.

Има по-голяма гъвкавост, по-малко планове. Липсват големите документи от по 20 страници. Действа се по-прагматично. Това, което виждаме при SCRUM, Agile и други видове методологии като PM2 (Project Management 2.0), е че светът търси нещо различно, но все пак повече проекти биват ръководени по план, следват се конкретни стъпки. Вижда се постоянно повишаване на качеството на работата и на представянето, повече размисъл върху самия проект. Търсят се начини за постигането на по-добри резултати с участието на клиента. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ