Gizmodo: Учени са на път да открият "божественото начало"

Gizmodo: Учени са на път да открият божественото начало

Gizmodo: Учени са на път да открият "божественото начало"

Ако бъде потвърдена следващата седмица, това ще бъде най-голямата новина в историята на физиката от създаването на Теорията за относителността, пишат авторите в Gizmodo. Те разказват, че учени от ЦЕРН са на път да открият доказателства за съществуването на неуловимия Хигс бозон - хипотетична елементарна частица, чието съществуване е предсказано от т.нар. стандартен модел във физиката (основната теория във физиката на елементарните частици).

Хигс бозонът, известен още като "частицата на Бога", е субатомна частица, за която се смята, че е отговорна за масата на всички елементарни частици. Доказателствата за съществуването й биха изяснили как частици без маса (или с нулева маса в покой) могат да създадат маса в материята. Ако го има, Хигс бозонът е неделима част от съществуващия материален свят. Търсенето му се извършва от учените в ЦЕРН чрез Големия адронен ускорител край Женева.

"Това е силата, хора", пише Gizmodo. Учен от лабораторията по физика на елементарните частици в ЦЕРН заяви в интервю за BBC, че очаква да бъде направен първия поглед над Хигс бозон през следващата седмица. Във вторник двата научни екипа на Големия адронен ускорител ще обявят резултатите от изследването им, подчеравайки десет неща, които показват доказателства за наличието на Хигс бисон. Тези десет неща са открити в останките на около 350 трлн. колизии.

Според голяма част от съвеременните физици има Хигс поле навсякъде около нас. Предполага се, че неуловимите Хигс частици са носител на поле и си взаимодействат с всичко останали частици. Или както Оби Уан казва "силата ни обгражда и прониква в нас. Тя свързва галактиката." Хигс частиците са основна част от стандартния модел на физиката на елементарните частици, но досега никой не е открил доказателства за съществуването им. Те са сред основните причини, поради които Големият адронен ускорител беше изграден. Потвърждаването на съществуването им би било фундаментално за разбирането ни за това как е устроена Вселената.