Балон ли е пазарът за електрически автомобили?

Балон ли е пазарът за електрически автомобили?

Балон ли е пазарът за електрически автомобили?

До 5 или 10 години най-ценната компания в света ще бъде представител на автомобилния сектор. Такава смела прогноза прави главният изпълнителен директор на Volkswagen Хърбърт Дийс

Като се има предвид темпото, с което инвеститорите влагат средства в Tesla и другите компании в сектора, това може да се случи и по-рано, пише Крис Брайънт за Блумбър.

През тази седмица пазарната капитализация на Tesla достигна 540 млрд. долара, което я прави 10-тата най-скъпа компания в света. Тази сума е 250 пъти по-голяма от очакваната печалба на компанията за тази година, сочат данни на Блумбърг. Трите китайски компании за електрически автомобили, листнати на борсата в Ню Йорк - Nio Inc., XPeng Inc. и Li Auto Inc., имат обща пазарна капитализация от 154 млрд. долара. Нито една от трите фирми не е излизала на печалба в историята си, като те през последното тримесечие те са доставили по-малко от 30 хил. автомобила, или иначе казано малко над 1% от продажбите на Volkswagen.

Електрическата революция е факт и преминаването от двигателите с вътрешно горене към такива с батерии се ускорява. Това пренасочване на капитал към електрическите автомобили е голям позитив за климата, но настоящите оценки на тези компании изглеждат доста нереалистични. Потенциалът за разочарование е огромен, особено сред по-новата генерация от производители, които все още не са доказали, че могат да генерират печалби.

Подобно на всички финансови балони, в основата на този седят мечтите за бързо забогатяване. Тази седмица шефът на Tesla Илон Мъск стана вторият най-богат човек на планетата, задминавайки основателят на Microsoft Бил Гейтс.

Наскоро най-големият инвеститор в Tesla - Baillie Gifford, продаде акции за милиарди долара, но запази дял от 3,7%, който в момента се оценява на 20 мрлд. долара. Шотландската инвестиционна компания обаче не залага само на фирмата на Мъск, тя притежава и дял в Nio за 6 млрд. долара. Акциите на китайската компания, листнати в САЩ, са поскъпнали с 1235% от началото на годината.

Скорошната история на Nio е показателна за сектора. През март компанията изрази съмнение, че ще успее да продължи дейността си, след като похарчи 4 млрд. долара в рамките на три години. Тя оцеля след спасителен заем от местното правителство. Tesla бе пред фалит поне два пъти от 2003 г. насам.

Новите участници на пазара за електрически автомобили могат да си вземат урок от тези примери, но до момента няма причина да се очаква, че тяхното представяне ще бъде по-различно.

Конкуренцията в се сектора е огромна и макар че електрическите двигатели са по-лесни за произвеждане от тези с вътрешно горене, създаването на превозно средство, което е безопасно, надеждно и вълнуващо не е никак лесно. Дългогодишните ветерани в автомобилната индустрия като Volkswagen и General Motors са много по-добре капитализирани и имат по-голям опит в управляването на вериги за доставки и изграждането на брандове. След сравнително бавния им старт, днес те залагат всичко на електрификацията. Може да сте сигурни, че старите гиганти няма да се предадат без битка.

Няколко фактора доведоха до рекордното поскъпване на акциите на компаниите за производство на електрически автомобили. Федералният резерв на САЩ насърчи спекулативната търговия с понижението на основната си лихва близо до нулата, а отегчените милениали, които тръгуват акции чрез платформи като  Robinhood, бяха привлечени от обещанията за електрическо бъдеще.

Окуражителни са и твърденията на новите компании в сектора, че те имат решения за производствените проблеми и огромните капиталови разходи, които почти потопиха Tesla. Подобно на начина, по който Apple възлага производството на своите смартфони на Foxconn, компанията за електрически автомобили Fisker планира да възложи производството на своя Ocean SUV на канадският доставчик на автомобилни части Magna International. Nikola преследва сходна стратегия с партньорите си GM и CNH Industrial NV.

Други избират различен подход. Стартъпът Lordstown Motors Corp придоби фабрика от GM и технологичен лиценз от Workhorse, за да ускори навлизането си в пазара. Arrival твърди, че е преоткрил монтажната линия на автомобила. Компанията планира да изгради по-малки и евтини „микрофабрики“, които да са близо до доставчиците на части. Така компанията ще постигне по-голяма степен на автоматизация и ще намали нуждата си от човешки труд.

Производството на автомобили обаче крие много подводни камъни. Li Auto изтегли 10 хил. електрически SUV-а от пазар заради потенциални проблеми с окачването. Workhorse и XPeng предупредиха за затруднения с получаването на доставки на батерии.

Големият тест за компаниите, които искат да бъдат следващата Tesla, обаче ще дойде, когато те останат без средства и поискат повече финансиране, както фирмата на Мъск и китайската Nio са правили не веднъж.

Продавачите на късо гледат с голям интерес на развитието на компаниите в сектора на електрическите автомобили, но рязкото поскъпване на акциите на Tesla през тази година е добър пример за опасностите, които крие залагането срещу балона. Nikola е обект на разследване от страна на Министерството на правосъдието и Комисията по ценните книжа и борсите, след като продавача на късо Hindenburg Research обвини компанията в измама. Въпреки това днес тя има пазарна капитализация от 11,5 млрд. долара.

Прогнозата на Дийс, че производител на автомобили може да бъде най-ценната компания в света, далеч не изглежда неосъществима, но още по-сигурно е, че голяма част от компаниите, които ще опитат да навлязат в този сектор, няма да оцелеят.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ