нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Може ли Ford да стане следващата Tesla?

Снимка: Getty images

След търговията в на Нюйоркската фондова борса в сряда, пазарната капитализация на Tesla се равнява на 1,074 трлн. долара. Въпреки серията от неособено добри новини за компанията през последните няколко дни, която доведе до поевтиняване на акциите й с над 15% в понеделник и вторник, апетитът на инвеститорите към електрическите превозни средства не стихва.

В петък анализатори от Morgan Stanley повишиха рейтинга си за акциите на Ferrari, смятайки, че инвеститорите не отделят достатъчно внимание на усилията на компанията за електрификация. Това обаче не е фирмата, върху която трябва да се фокусират хората, проявяващи интерес към електромобилите. Вместо това, тяхното внимание трябва да бъде насочено към Ford, пише Джон Маркман за Forbes.

Урокът от инвестирането в електрически автомобили или които и да е друг бързо разрастващ се технологичен сектор е прост - Инвестирайте в голяма идея, която води пазара и в крайна сметка цените. Игнорирайте скептиците. Те следят погрешните показатели.

През 2010 г. ветераните от автомобилната индустрия гледаха с насмешка на изказванията на главния шефа на Tesla Илон Мъск, че планира да отдалечи света от двигателите с вътрешно горене. Експертите от сектора смятаха идеята, че потребителите искат електрически автомобили, и още по-вече такива, произведени от компания без прозиводствен опит, за налудничава. Те бяха категорични, че това никога няма да се случи.

Десетилетие по-късно всяка голяма автомобилна компания в света работи по електрификацията на своя парк, дори Ferrari. За много фирми обаче този преход няма да бъде сполучлив.

Моделите на Tesla представляват следващата еволюционна стъпка при лeĸитe и лeĸoтoвapнитe aвтoмoбили. Начинът, по който те се държат на пътя, е на пълно различен от всички други коли, тъй като електромобилите на компанията никога не са били създавани с идеята да имат и варианти с двигател с вътрешно горене.

Повечето традиционни автомобилни компании навлизат в пазара за електрически превозни средства с остарял план. Те слагат електрически двигатели и повече джаджи в традиционните си модели и смятат, че това е достатъчно. Тези нови автомобили със сигурност ще разраснат пазара, но няма да изместят Tesla.

Ford поема по друг път

Hoвият глaвeн изпълнитeлeн диpeĸтop нa Fоrd Джим Фapли заяви през септември, че компанията ще похарчи 11 млрд. долара, за да построи нови заводи за производство на батерии в няколко щата в САЩ. Компанията също така си партнира ЅК Іnnоvаtіоn зa yвeличaвaнe нa пpoизвoдcтвoтo в cтpoящa ce вeчe фaбpиĸa в Джopджия. Общото производство на компанията до 2025 г. се очаква да осигури батерии за един милион превозни средства, като Ford определено ще има нужда от тях на фона на разрастващата се гама на компанията от електрически предложения.

Производството на изцяло електрическата версия на популярния ван Transit се очаква да започне този месец. През октомври Фарли заяви, че световното търсене за Mustang Mach-E надминава 200 млн. бройки, като продажбите на SUV-а в Норвегия се надминават единствено от Tesla. Цели 77,5% от всички нови автомобили, които се продават в скандинавската страна, са изцяло електрически. Резервациите за пикапа Ford F-150 Lightning вече са 160 хил.

Новото Ferrari Stradale изглежда по-добре от всички тези коли. От  Morgan Stanley смятат, че инвеститорите подценяват портфолиото от електрически автомобили на италианската компания, но истината е, че тя не е фирма за електрически коли и няма да получи тласък на борсата заради този си преход.

Ford е различен. Базираната в Детройт компания има сериозни планове за електрификация – голяма идея, която да следват пазарите. С нарастването на производството неизбежно ще има и ръст на цената на акциите. В момента Ford е в ранен етап на преход към компания за електрически автомобили.

още по темата
още от Автомобили