Съвременните дизелови двигатели са по-чисти от бензиновите и хибридните

Съвременните дизелови двигатели са по-чисти от бензиновите и хибридните

Съвременните дизелови двигатели са по-чисти от бензиновите и хибридните

Румънците, които купуват нов автомобил и връщат стария си за рециклиране, получават между 1400 и  2400 евро, разказва Костадин Грозданов, изпълнителен директор на Астреко Холдинг

 

- Господин Грозданов, от началото на 2019 г. какво е търсенето на нови автомобили?

- Наблюдава се забавяне на ръста на продажбите на нови автомобили при всички марки без изключение. Тази тенденция е валидна и за останалите европейски пазари.

От друга страна в момента 9 от всеки 10 коли по нашите пътища все още са втора ръка. Това красноречиво говори за покупателната способност на българина като цяло. Освен това хората не разбират напълно стойността на притежаването на автомобила. Те гледат само първоначалната цена. А ако калкулираме каско и всички други разходи при покупката на нов автомобил и извадим остатъчната му стойност след пет години, в много случаи излиза по-евтино отколкото да купиш, поддържаш и ремонтираш 10-годишна кола. Това е така, защото обикновено по време на гаранционния период единственият експлоатационен разход ще е за гориво, а всички знаем, че новите автомобили са по-икономични. Така стойността на ползването на колата в по-дългосрочен план излиза по-ниска. Ако държавата въведе стимули за нови автомобили, както е в Румъния, приходите на хазната биха се увеличили. Но всякакви мерки срещу старите автомобили биха лишили нашите политици от гласове на изборите.

Напоследък търговците на вторичния пазар заговориха за спад, който се дължал на по-скъпата първоначална застраховка и психозата сред шофьорите след забраната на коли на дизел в централната част на някои западноевропейски градове. Да видим дали това ще пренасочи тези купувачи към нашите шоуруми.

 

- В кои ценови сегменти се продава най-много?

- Статистиката сочи, че това е C сегментът от автомобилна гледна точка. При нас открай време най-продаван е моделът CR-V, причисляван към категорията С на SUV. Той е и най-скъпият и най-високият като клас автомобил в гамата на Honda. Но това не е чудно, защото той е утвърден световен бестселър в категорията си. Просто хората с добра покупателна възможност държат на качеството и рядко изневеряват на марката.

 

- Кои са ключови характеристики, които предопределят решението за покупка на автомобил в момента?

- На първо място съотношението между цена и качество. Нашите автомобили имат висока остатъчна стойност и запазват висока цена и на вторичния пазар. Клиентите ни отлично знаят това и се възползват. Мнозина вземат автомобил, наслаждават му се пет години и след това се връщат при нас, ние го изкупуваме и те си тръгват щастливи със следващото му поколение. Гаранцията и следпродажбеното сервизно обслужване също са фактор. Голяма част от българите вече разбраха, че е хубаво да се посещава оторизиран сервиз. Затова и сме направили специални ценови пакети за поддръжката на по-стари автомобили, визирам тези, чиято гаранция вече е изтекла. Напоследък клиентите се радват и на всякакъв вид отстъпки, бонуси и подаръци, автомобилните дилъри сякаш се надпреварват. Ние се стараем наред с всичко останало да бъдем актуални и по тази линия. Другата видима тенденция е предпочитанието към автоматичните скоростни кутии пред механичните. Може би защото трансмисиите от първия тип дръпнаха силно напред в развитието си. Honda предлага за моделите си изключително удобната и екологична CVT със 7 фиксирани предавки, както и 9-степенна автоматична предавателна кутия.

 

- Каква е дългосрочната ви прогноза за развитието на битката електрически и хибридни технологии срещу дизел и бензин?

- Съвременните дизелови двигатели са много по-чисти не само от бензиновите, но и от хибридните. Множеството публикации по темата дизел – бензин определено накараха хората да се отдръпнат от дизела и създадоха излишна паника. Реално първата такава забрана е в Хамбург, но тя се отнася само до малка част от града и до автомобили със сертификат под Евро 4. Статистиката на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители у нас за продажбите от първото седеммесечие на годината безспорно сочи победа на бензина – общо 13 077 срещу 9 162 бройки. Електромобилите, доколкото такива се движат по българските улици, представляват все още твърде скромен дял от общите продажби на нови коли у нас – 0,78%, а хибриди все още се купуват по-малко отколкото коли с газови уредби. Очевидно е, че държавата и общините не предоставят достатъчно стимули за покупка на такъв автомобил. А ще трябва да го сторят, защото повечето компании, в това число и ние, планират пълна електрификация на гамата си. В нашият случай, ако всичко върви по план, това трябва да се случи през 2025 година.

 

- Реалистично ли е някога и България да участва в производствения цикъл на нови автомобили?

- Напълно реалистично е, стига да не се променят непрекъснато законите, така инвеститорите ще изпитват сигурност. Реално и в момента България участва в производствения цикъл – при нас се правят компоненти, софтуер. Последните два опита за старт на производството на автомобили у нас просто бяха зле планирани. Истината е, че за да функционира един автомобилен завод на пълни обороти, трябва 50% от продукцията му да отива за местния пазар. Държавата би могла да вземе пример от Румъния, където всеки жител на Букурещ, който купува нов автомобил и връща стария си за рециклиране, получава бонус от 2400 евро, а населението от вътрешността на страната – по 1400 евро.

Локацията също е от значение за построяването на автомобилен завод – трябва да е в близост до железопътен или воден транспорт. Ще трябват и квалифицирани кадри.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ