С пари и HR глезотии не се печели лоялност. Но с тях може да наемете най-добрите 

Manager News

Вие само натискате копчето, ние ще се погрижим за всичко останало" е рекламно послание от 1888 г. на едно от най-великите изобретения, които и до днес са неизменна част от ежедневието ни. Да, познахте кратката история на фотографията за масово потребление започва с Кодак. Името на бранда няма определено значение – избрано е, защото е невъзможно да се произнесе погрешно и не прилича на друга съществуваща дума. Първата камера е пусната на пазара с цена 25 долара и включва филмче за 100 снимки. Новаторската компания много бързо става световно известна, а основателят й Джордж Истман натрупва състояние в милиони, които днес се преизчисляват в милиарди долари. 

С пари могат да се спечелят сърцата 
През 1911 г. Джордж Истман създава уникален за времето си социален фонд, чрез който „Кодак“ подпомага служителите си, които заради инцидент, заболяване или пенсия не могат вече да работят. "Трябва да сме подготвени да направим нещо за тези, които са посветили живота си на нашата компания и да използваме печалбата, която сме постигнали и благодарение на тях, за да създадем такъв фонд", казва легендарния Истман.
Година по-късно, той представя програма, известна като "заплата-дивидент", която е една от най-прогресивните практики за споделяне на корпоративната печалба в историята на Западния свят. През 1919 г. Истман предлага на служителите си да придобият почти 1/3 от неговите лични акции под пазарната им цена и използва приходите от продажбата, за да увеличи средствата в социалния фонд. По-късно, въвежда и отпуск по болест, застраховка живот, обезщетение при инвалидност, годишна премия като допълнение към пенсията, поемане на таксите за колеж, безплатно медицинско обслужване и служебни жилища за нуждаещите се. 

Джордж Истман е лоялен към служителите си и на свой ред, те са лоялни към него
В „Кодак“ няма стачки или протести и никога не е имало профсъюз. Служителите обикновено работят за компанията през целия си трудов живот, а често активно участват в живота на общността на „Кодак“ и дълго след като са се оттеглили. През 2017 г. компанията е номер 1 в американската класация за лоялни служители. Причината? Средната продължителност на кариерата в Кодак е 20 години. За сравнение, при автомобилния гигант Дженерал Моторс, този срок е 10 години, а в козметичния лидер Есте Лаудер – 4,8. 
Ако скоро не сте си купували продукт на „Кодак“ или не сте засичали компанията в медиите, това съвсем не значи че трябва да я задраскате от списъка на големите имена в бизнеса. Според финансовите отчети за 2016 нетните й приходи са 16 млн. долара при оборот от 1,5 млрд. долара, като при ключовите продукти се запазва тенденцията за растеж. Общият брой на служителите е повече от 6 000, всички изключително лоялни. Средната заплата е около 77 000 долара годишно. 
Въпреки феноменалната отдаденост, „Кодак“ обаче не е сред първите 100 в класацията на най-добрите места за работа. Начело на тази листа, съставена от списание Fortune през 2017 г. , е Google. Това, разбира се, не е изненада, но нека да погледнем по-внимателно какво прави технологичния бранд свръх желан сред работодателите. 

Първи в света за 2017 
Мениджмънтът на Google осигурява щедри здравноосигурителни пакети за наетите и семействата им. Покрива разходите за смяна на пола; осигурява специални здравни консултанти, които да помагат на хората да бъдат в постоянно добра форма. Програмата за репродуктивно здраве става все по-щедра и включва все повече манипулации, включително замразяване на яйцеклетки. Премията, която Google плаща на служителите си, които искат да станат родители чрез сурогат или осиновяване, е увеличена от 5 хил. на 25 хил. долара. Предлага се също и дългосрочна грижа за служители, ако им се наложи да се справят с хронично заболяване. 
Ето, накратко, и другите социални придобивки: безплатна храна и напитки през деня, включително закуска и обяд всеки ден; личен консиерж; масаж; фитнес тренировки; организиране на срещи за регулиране на наднорменото тегло; поддръжка на личните автомобили; частно банкиране; куриерски услуги; продажба на билети с отстъпка; автомивка; фризьорски салон; химическо чистене; субсидиран обществен транспорт. 
За семейните: 110 дни платен отпуск по майчинство; 60 дни платен отпуск по бащинство; премия от 25 хил. долара и 60 дни платен отпуск при осиновяване; субсидирани грижи за децата; помещения за кърмене; платен отпуск при заболяване на дете или член на семейството; детска градина на работното място или близо до него; грижи за възрастните родители на наетите. 
Здравното покритие включва: медицински грижи; оптични услуги; психотерапевт; лечение при репродуктивни проблеми; заместваща терапия при наркотична зависимост; алтернативно лечение (като акупунктура, хомеопатия или кинезитерапия). Допълнително осигурени здравни услуги на работното място: профилактични прегледи за рак на гърдата; измерване на кръвното налягане; пълни медицински изследвания; клиники и фитнес центрове в някои от сградите; тестове за холестерол; противогрипни ваксини; субсидирано членство във фитнес клуб.

Още не сме приключили с HR придобивките 
Google предлага безплатни програми за професионално развитие, насочени към етнически или расови групи в неравностойно положение, жени, лесбо, гей, бисексуални или транссексуални служители, служители с увреждания или такива, които се връщат на работа след прекъсване на трудовата си дейност. Служителите, които са сключили брак, имат право на едни и същи социални придобивки, независимо дали става въпрос за хетеросексуални или еднополови бракове. При раждане или осиновяване и двамата родители в еднополови семейства имат право на платен отпуск. Невероятно, нали? 
Като резултат от атрактивните HR политики точно 97% от служителите на Google са убедени, че имат на разположение уникални социални придобивки и разполагат с всички необходими ресурси и оборудване, за да вършат работата си; 96% от тях смятат, че имат възможност да си вземат отпуск, когато преценят за необходимо и са склонни да положат повече усилия, за да постигнат желаните резултати.  
Няма съмнение, че Google предлага най-добрите условия за работа в света, щедри социални придобивки и логично разполага с най-добрите програмисти. Средната заплата е 107 хил. долара годишно (почти 30 хил. долара повече от „Кодак“ както и 24 хил. долара повече от Apple). Защо тогава HR специалистите в Google отчитат рекордни нива на текучество, а служителите остават на работа в компанията средно по 1.1 година? 

Тогава, сега и след време   
Не е нужно мащабно проучване, проведено от Харвард или INSEAD, за да сме сигурни, че парите и глезотиите не са достатъчни да направят служителите лоялни. Както при много други бързоразвиващи се индустрии, ИТ пазарът е изключително конкурентен и много от позициите в Google, която съществува едва от 1998 г., са сравнително нови и е трудно да се постигне лоялност. Хилядите служители на Джордж Истман са знаели, че той ще се грижи за тях. Негово убеждение е, че добрата работа трябва да бъде възнаградена с добър живот и прави необходимото, за да го осигури. Той е бил наясно, че единственият начин да накараш хората да бъдат лоялни, е като бъдеш лоялен към тях. Само че за топ работодателите през 21 век лоялността не е приоритет. Вместо това, целта е да се постигнат изпреварващи резултати и да се осигури устойчив растеж. Като с мощен HR магнит талантите са привлечени към Google, защото с работата си имат възможност да променят света, казва Лари Пейдж, който не коментира кратката кариера от 1,1 година на хората му в компанията. При Apple този срок е 2 години, при Yahoo 2,4 години, а при Microsoft цели 4 години. На индустрията, която днес печели възхищението на милиарди клиенти и овациите на инвеститорите, са й нужни още десетки години опит и проницателност преди да постигне HR успехите на „Кодак“.   

 

Източник: списание "Мениджър"

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ