Затвори

Българският висок старт в автомобилите на бъдещето

От ляво надясно: Динко Русев, технически директор на Бош Инженеринг Център София, Константин Конов,управляващ директор Бош Инженеринг Център София и Томас Мец, управляващ директор на Бош Инженеринг Център София. Изображение: Бош

Умно автопилотиране, системи за мониторинг, оценка и анализ на поведението на водачите и пътниците чрез изкуствен интелект - технологиите поемат кормилото в автомобилите на бъдещето при това, със сериозно българско участие. Български екип разработва над 40 успешни проекта с глобално въздействие в сферата на автоматизираното шофиране и електромобилността в създадения само преди година в София първи Инженеринг Център на водещия световен доставчик на технологии и услуги Бош. Обикновено, задвижването на такъв проект предполага много работа и солидна подготовка, но в този случай сроковете се оказват рекордно кратки, защото компанията-майка вижда сериозен потенциал за висок старт именно в България. В началото екипът у нас "прохожда"  с 5 проекта в създаването на едни от най-добрите решения за водещите световни производители на автомобили, но само за месеци успява да разгърне в пъти повече потенциала си и днес вече се прицелва в амбицията да се превърне в глобален хъб за софтуерни решения за автомобили. Наваксва и с най-важния ресурс - опитни и талантливи инженери като само за 12 месеца увеличава броя на служителите с над 100%. От тази година центърът в София поема и разработването на eBike компоненти. Как високите технологии ще форсират бъдещето на автомобилната индустрия и то, със специалното участие на български инженерни таланти, разказват Динко Русев, технически директор на Бош Инженеринг Център София, Константин Конов и Томас Мец, които са управляващи директори на Бош Инженеринг Център София.

- България остава стратегически играч в дългосрочните планове на компанията за глобално развитие? Кое от подразделенията има най-голяма заслуга за това?

Томас Мец: Bosch има силно присъствие в България от повече от 26 години. Брандът е представен от направленията Автомобилно оборудване, Електроинструменти, Домакински уреди, Термотехника и Сградни технологии. През 2015 г. Bosch придоби софтуерната компания ProSyst, която вече е Bosch.IO и е водещ доставчик на решения за Интернет на нещата. Откриването на Инженеринг Център в София през 2019 г. е поредното доказателство, че Bosch инвестира стратегически и дългосрочно в България. За Bosch най-големият потенциал в този регион се състои в разработването на иновативни автомобилни технологии и продукти в области като помощ на водача, автоматизирано и свързано шофиране, електромобилност.

- Само за година новосъздаденият Инженеринг Център в София се разрасна двойно и дава заявка да се утвърди като глобален хъб за най-новите софтуерни решения за производителите на автомобили. Как се стартира подобен проект в страна като България и от какво зависи успехът му?

Константин Конов: Стартирането на такъв проект обикновено изисква много работа и солидна подготовка. Истината е, че създаването на Инженеринг Центъра на Бош в България се случи за рекордно кратък срок, защото компанията оцени възможностите и видя сериозен потенциала тук. Действително нашата цел е да превърнем Бош Инженеринг Център София в глобален хъб за софтуерни решения за производителите на автомобили. В България има изключително добри софтуерни и хардуерни инженери в аутомотив сферата и добре развита инфраструктура за подобен тип проекти. Но за да се развие успешно такъв Център в мащабите, които виждаме в други държави, са необходими и други фактори, като подходящ климат в компанията, визия и упоритост в изпълнението на целите от мениджърския екип. Важно е също така да има и по-целенасочена и гъвкава държавна политика, която да подкрепя такъв тип бизнес инвестиции. Това е нещо, в което според нас България изостава от други конкурентни на нас държави. Като компания, участваща в разработването на комплексни софтуерни проекти с висока добавена стойност, бихме се радвали, ако подкрепящите финансови мерки бъдат разпределени равномерно в ключовите икономически области, насочени към повишаване на конкурентоспособността на страната.

- С кои технологични решения, създадени в  новия Инженеринг център се гордетее най-много? В какви проекти участват екипите в София и как те развиват глобалния пазара?

Динко Русев: През изминалата година екипът на Бош Инженеринг Център София доказа своите възможности в създаването и тестването на високотехнологични продукти за автомобилния бизнес. Стартирахме с 5 проекта и само година по-късно участваме в над 40. Горди сме с всеки един от тях, независимо от мащаба му и какви технологии сме приложили. Горди сме с това, че всеки аспект от нашата работа е изпълнен с много желание, високо качество и огромна мотивация. Това стана възможно само защото всеки един член на семейството на Бош Инженеринг Център София е отдаден на нашата голяма кауза – Да спрем войната по пътищата.

- Имате ли собствено ноу-хау за развиване на кадри в този специфичен спектър на работа?

Динко Русев: В Бош Инженеринг Център София прилагаме няколко принципа, които ни помагат да изграждаме стабилна организация, способна да се развива, като същевременно запазва своята висока продуктивност и изключително качество. Стремим се да създадем среда, близка до семейната, в която всеки се чувства на мястото си и допринася максимално към общата ни цел. В този дух ние вярваме, че желанието за работа и развитие е едно от най-важните качества в младия инженер и всеки е способен да стане експерт, ако му се даде шанс и има необходимата подкрепа. Разработили сме стажантски програми, с които даваме възможност на млади и неопитни инженери да открият собствения си огромен потенциал и да станат част от нашия екип. От тази година отиваме една стъпка по-напред в плановете си за развитие на младите специалисти в България, като се включваме в програмата за дуално обучение на средните училища и ще се опитаме да запалим искрата на инженерната професия в сърцата на младежите в гимназиална възраст. Имаме дългосрочни планове и още много идеи, които ще осъществим през следващите години, за да дадем шанс на будните млади хора да открият призванието си.

- Какво е бъдещето на автомобилната индустрия според мениджърите на Бош?

Томас Мец: Глобалният автомобилен пазар е изправен пред множество предизвикателства, като общите продажби вече не нарастват. Ситуацията с Covid-19 носи допълнителна несигурност на пазара. Въпреки това, Бош Инженеринг Център София е добре подготвен и гледа позитивно напред към бъдещето. Причината е, че се съсредоточаваме върху стратегическите тенденции, които ще стават все по-важни: автоматизирано шофиране, електрификация и свързани решения за автомобилите.

- Как ще продължи експанзията на глобалния хъб на компанията?

Kонстантин Kонов: Работата, която ние извършваме е точно това, което се очаква в близко бъдеще да промени същността на автомобилната индустрия, защото тя ще става все по-високотехнологична. В този смисъл интересът на компанията към развитие на Инженеринг Центъра в София е много голям. Екипът тук разполага с опит и умения, уникални за това, което прави Бош. Затова ние ще продължим да развиваме бизнеса с високи темпове, но растежът ни ще е здравословен и съобразен с условията на пазара. За нас най-важният приоритет е хората, които работят тук, да се чувстват удовлетворени от условията и естеството на работата.

Нина Панова, Мениджър Нюз

още от Бизнес