Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Испания губи 9000 износители за по-малко от месец пандемия

Снимка: Shutterstock

Коронавирусът "отстрани" около 9 000 испански компании от международния пазар само през първия месец на пандемията. Това сочат последните официални данни на държавния секретар по външната търговия: през март миналата година общо 59 960 испански компании са извършили продажби в чужбина от по-голям или по-малък калибър. През март тази година те са 50 558, което несъмнено е оказало влияние при спада на приходите от износ, информира abc.es.

Данните от март показват, че коронавирусът е засегнал силно външната търговия на Испания, след години на непрекъснато разширяване на броя на износителите, при това - всеки месец. През март испанската икономика е изнесла почти 4 млрд. евро по-малко, отколкото през март миналата година. И по всичко личи, че балансът от април и май също ще отбележи сривове.

"Министерството на икономиката очаква испанският износ да падне с 27%. И в световен мащаб хоризонтът е трънлив, така че испанските износители ще трябва да работят усилено, за да останат на повърхността", коментира президентът на Клуба на износителите Антонио Бонет. Той припомня и прогнозата на Световната търговска организация, че световната търговия ще падне между 13% и 32% поради коронакризата, от Организацията на обединените нации изчислиха, че между тази и следващата година чуждестранните инвестиции ще паднат между 30% и 40%. 

Въздействието по сектори

Най-новите официални данни за първия месец на пандемията сочат, че испанските компании за автомобилни и капиталови стоки са най-тежко засегнати в данните си за външна търговия. През март испанската автомобилна индустрия губи 355 компании износители в сравнение със същия месец през 2019 г., а продажбите й в чужбина намаляват с 1,3 млрд. евро. Що се отнася до капиталовите стоки, през март 859 компании износители са загубени, а чуждестранният им бизнес фиксира международен спад от 925 милиона евро. Износът на енергийни продукти и продукти на дълготрайни потребителски стоки, предимно домакински уреди, потребителска електроника или мебели, също е бил особено силно засегнат от срива в износа.

Единственият сектор, който е издържал на този етап, е на селскостопанските стоки - храни, напитки и тютюн, който през март не само не е намалил продажбите си в чужбина, но ги е увеличил: 546 милиона евро повече в сравнение с март 2019 г., което е 12,9% повече.

"В голямата икономическа революция, която Испания преживява през последните години, с ръст на БВП от над 3% и излишък в чуждестранни сметки, основен герой е автомобилният сектор и по-точно спомагателните компании и фирмите, произвеждащи компоненти", предупреждава Хавиер Сантакруз, професор от Института за изследвания на фондовите пазари (IEB). И този голям актив на испанската индустрия и външната търговия е най-застрашен от колапса на международната търговия, причинен от коронавируса.

"Ще бъде трудно за испанския износ в кратък срок да ни изведе от кризата; Да, това може да стане в средносрочен и дългосрочен план, но за това трябва да има благоприятна среда и мерки за подкрепа, които подобряват международната конкурентоспособност на нашите компании или отмяна на реформата на труда, които са удари за нашия износ, защото увеличават разходите и намаляват конкурентоспособността ни", посочва Антонио Бонет.

Ето защо той призовава правителството, наред с други мерки, да поддържа и разширява линиите на ICO за финансиране на ликвидността, от която се нуждаят компаниите, както в краткосрочен, така и в средносрочен план; увеличаване на търговските представителства на Испания в чужбина и предоставяне на повече услуги на износителите; да се създадат финансови инструменти в подкрепа на интернационализацията, за да се улесни навлизането на испански компании на развиващите се пазари; и финансова подкрепа за компаниите за откриване на представителства в чужбина. 

Източник: abc.es

още по темата
още от Бизнес