Стилът на правене на бизнес е пряко отражение на културата на мениджъра

Стилът на правене на бизнес е пряко отражение на културата на мениджъра

Стилът на правене на бизнес е пряко отражение на културата на мениджъра

Не делим клиентите си на големи и малки, на значителни или незначителни, всеки получава необходимото внимание, казва Дочо Чемширов, управител на "Дилком България"

- Господин Чемширов, кои са характеристиките, по които бихте определили "Дилком България" като добра фирма?

- Три са основните аспекти, които имат ключово значение: стабилното развитие на фирмата и постигането на дългосрочните цели; удовлетвореността на клиентите ни; добра среда за работа на нашите служители.

За целия си период на съществуване, вече 16 години, всяка година отбелязваме ръст в развитието си. Нямаме нито един период, в който да сме имали спад или задържане. Успяхме да го постигнем въпреки трудностите, особено около кризата през 2008-2013 г. Понякога, в ежедневието възникват противоречия между краткосрочните цели и дългосрочните и в такива случаи за мен винаги е било важно последователното следване на дългосрочните цели. Това е начинът да се гарантира успех.

По отношение на това как успяваме да сме добра фирма за клиентите си - имаме над 2000 постоянни клиенти и непрекъснато растящият им брой е добър атестат за "Дилком България". Все повече чуждестранни фирми от бранша, в който работим, предпочитат да си партнират с нас и да ги представляваме не само на пазара в България, а и в региона.

Не на последно място критерий за качествата на фирмата е нейният персонал. Успяхме да създадем отличен екип, мотивиран и компетентен. Много от служителите ни са започнали при нас още от създаването на фирмата, продължават да работят при нас, да се развиват и да предават опита си на по-младите. 70 души от София, Варна и Пловдив разчитат на успеха на "Дилком" и работят за него отдадено. Това за мен е голям стимул - зная, че постигаме успехи в сферата на дейност на фирмата и постигаме поставените си цели, но също така допринасяме и за успешния професионален и личен живот за нашите служители, като им предлагаме възможност да работят в отлична среда, да се обучават и развиват професионално.  

- Каква е конкуренцията във вашия сектор и как изпъквате в нея?

- Както в почти всички сфери, така и в нашата има конкуренция, и то не малка. Разбира се, изграденият през годините имидж на фирмата е изключително важен за успеха и позиционирането на "Дилком България" спрямо конкуренцията. На първо място поставям отношението ни към клиентите и техните нужди. Старал съм се в духа на уважението и  партньорството да обучавам нашите служители да изграждат открити, дълготрайни, ползотворни и индивидуални отношения с всеки наш клиент. Не делим клиентите си на големи или малки, на значителни или незначителни, всеки получава необходимото внимание, за да бъде решен проблемът, с който се е обърнал към нас. Бих казал, че ключът не е дори толкова в усилията, колкото в постоянството и упоритата работа в една и съща посока - вплитането на собствените ми възгледи и отношение към клиентите във фирмената култура и съответно въвеждането и възпитаването в тази култура на всеки един служител. Едно от големите ни предимства е намирането на нестандартни и индивидуални решения на задачите, които стоят пред нашите клиенти. За мен търсенето на иновативни технически решения е било винаги приоритет и голямо предизвикателство, което определено дава отлични резултати и ни отличава от останалите. Посоката, в която се развива пазарът, не трябва да се следва сляпо като посока на развитие на самата фирма.

- Едни и същи качества ли се изискват от българския предприемач, за да спечели доверието на партньорите, на клиентите и на екипа?

- Предприемачеството като такова не би следвало да се различава значително в различните държави. Може би има някои национални особености, но като цяло се базира на откритото и честно отношение между партньорите с цел изграждане на доверие и дълготрайно взаимноизгодно сътрудничество. Същото трябва да е отношението към клиентите, както и към екипа. В края на краищата и партньорите ни, и клиентите ни, и служителите ни са хора и отношенията ни трябва да бъдат чисто човешки, да се уважава всеки един независимо от позицията му в йерархията.

- Кой е вашият начин в създаването и налагането на репутация на бранда?

- С действията си се опитваме да накараме другите да говорят за нас. Когато клиентите ни са доволни от продуктите и услугите, които предлагаме, и се връщат при нас отново и отново, това за мен е най-голямото признание за добре свършена работа и доказателство, че всички в екипа са били на ниво. Ангажимент на мениджмънта е да полага грижи за своите служители, съответно ангажимент на служителите е да полагат грижи за всичките ни клиенти.

- Особеностите на бизнес средата у нас повече помагат или пречат на мениджърите, които искат да развиват фирмите си и да ги правят добри работодатели?

- Всеки, който има идея, мечта и я преследва упорито, може да постигне много. Дори непреодолимите на пръв поглед трудности спомагат за изграждане на характера на добрия работодател и го принуждават да търси алтернативни и понякога нестандартни решения за постигане на бизнес целите си.

- От създаването на фирмата ви през 2002 г. досега кой беше принципът за правене на бизнес, който най-стриктно следвахте?

- В по-малка или в по-голяма степен стилът на правене на бизнес и фирмената култура са пряко отражение на стила и културата на мениджмънта. През изминалите години в бизнеса съм се стремял да се придържам максимално близо до следните четири ценности: почтеност, честност, иновативност и доверие.

Вземането на решения в повечето случаи е свързано с някакъв компромис, било то в личен план, или от гледна точка на бизнеса. Гледайки в перспектива и следвайки дългосрочните цели за развитието на "Дилком", и аз съм правил компромиси, но никога не съм правил такива, влизащи в остро противоречие с основните ми общочовешки принципи, произтичащи от десетте Божи заповеди.

- Ако можехте да върнете времето назад, какъв съвет бихте дали на младия Дочо Чемширов, който сега стартира първата си фирма?

- О, толкова са много, че не съм сигурен дали бих могъл да ги изброя. Допускал съм грешки, но именно поуките от всички тях и преодоляването на трудностите след това изградиха характера ми и ме направиха човека, който съм в момента - умерен оптимист. Все пак бих си дал няколко съвета, като например този, че съдбата обича смелите. Както и че подборът на правилния партньор е по-важен от късмета.

"Дилком България" е създадена през 2002 г., започвайки като представителство на CITIZEN в сферата на етикетните баркод принтери. Впоследствие започва собствено производство на самозалепващи се етикети. В момента разполага с над 10 машини за производство на различни видове етикети. Представител е на водещи производители на принтери за етикети, баркод скенери и терминали, автоматични и полуавтоматични апликатори. Фирмата разполага с добре обучени сервизни специалисти и консултанти в офисите си във Варна, София и Пловдив.

Интервю: Венцислав Савов

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ