Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Amazon на върха за трета поредна година в Топ 500 на най-скъпите марки в света

Guliver/ Getty Images

Amazon пише история като първата марка, която надхвърля стойност от 200 милиарда щатски долара и запазва за трета година титлата на най-ценната марка в света, сочи актуалната класация Global 500 2020 на Brand Finance.

Lidl и Aldi са най-бързо развиващите се марки в търговията на дребно, доказвайки, че електронната търговия вече не е единственият път към успеха.

Притиснати от конкуренцията на стрийминг медиите, 4 от 5 телекоми в класацията губят стойност, като AT&T най-бързо пада - с 32%.

Компанията за споделени превози Uber не успява да покрие очакванията, което "порязва" стойността на компанията с 1/3. В същото време Tesla се движи с висока скорост като най-бързо разрастващата се марка.

В ролята на най-голямата компания за първично публично предлагане (IPO) в историята, Saudi Aramco (национална компания за петрол и природен газ в Саудитска Арабия) влиза в класацията на 24-то място като най-скъпият нов участник в нея.

Ferrari запазва първата позиция като най-силната марка в света с индекс за сила на марката (BSI) 94,1 от 100 и елитния AAA+ рейтинг.

Amazon за трета поредна година защитава първата си позиция като най-скъпа марка в света и чупи недостижимата досега стойност от 200 милиарда долара. Ръстът в компанията е цели 17,5% - от $187,9 млрд. до $220,8 млрд. Това е с 60 милиарда повече от втория в класацията Google и с 80 милиарда долара повече от третия - Apple.

Най-големият онлайн пазар в света, Amazon разклонява дейността си в облачни изчисления, изкуствен интелект, потребителска електроника, цифров поток, логистика и се опитва да навлезе в други отрасли. С разнообразно портфолио за продукти и услуги и продължаващи инвестиции в бързорастящи сектори и иновативни технологии, Amazon не е случаен лидер, и изглежда ще бъде там още дълго време. Въпреки това, по-голямата част от приходите на Amazon все още идва от търговията на дребно и растежа на основните дейности на компанията могат да доведат до ценностна стагнация в бъдеще, посочват авторите на доклада към класацията

Вторият в класацията - технологичния гигант Google отчита ръст от 11,9% за 2020 спрямо 2019 година като компанията успява да се изкачи с едно място в класацията - от 3-о до 2-о, изпреварвайки Apple, които отчитат спад с 8,5%.

Microsoft остават на непроменената от миналата година четвърта позиция със спад от 2,1% за 2020 година. Пети е технологичния гигант Samsung, които отчитат ръст от 3,5% за 2020 година. 

Индустриалната и търговската банка на Китай се намесва в десетката, излизайки на шестата позиция със стойност от малко над 80 млрд. долара и ръст от 2,1% за 2020 година. Следват Facebook, със спад от 4,1% и Wallmart, чиято стойност расте с цели 14,2%.

Графика на Brand Finance

Ето и топ 10 в класацията на Brand Finance - Global 500 2020:

Графика на Brand Finance

Най-бързо разрастващата се компания за 2020 година спрямо предишната е Tesla, която увеличава стойността си с цели 64,9%. Следвана е от Instagram, при които ръстът е 58% и Mitsubishi Group, които покачват стойността си с 42,8%. 

Вижте кои компании още са в топ 10 по промяна на стойността в положителна насока:

Графика на Brand Finance

Както можете да се досетите не всяка компания постига успехи. Най-големият губещ за 2020 се оказва китайската технологична компания Baidu, чиито загуби от стойността възлизат на 54,1%. Телевизионната мрежа Fox отчита 47,2% спад в стойността през 2020 спрямо изминалата година. 

Вижте топ 10 компании по промяна на стойността им в негативна насока:

Графика на Brand Finance

В класацията Global 500 2020 от 500 компании, 205 се намират в Съединените американски щати. Това е 45,4% от общия брой брандове, обхванати в рейтинга. Стойността им възлиза на малко над 3,2 трилиона долара. САЩ са следвани от Китай, които имат представителство от 70 компании на обща стойност 1,33 трилиона долара и 18,9% дял от общия брой компании в класацията. Трета е Япония с 36 компании в топ 500 на обща стойност от 483 млрд. долара и 6,8% дял от общия брой компании. Четвърта е Германия с 21 компании на стойност 415 млрд. долара, а пета - Франция с 32 компании, струващи $312 милиарда.

Общата стойност на 500-те най-скъпи компании според Brand Finance възлиза на 7,05 трилиона долара.

Графика на Brand FinanceРазпределението по сектори: В технологичният сектор се намират най-скъпите компании, които заемат 14% от общия брой на 500-те най-скъпи компании, а цената им е 986,5 милиарда долара. Вторият сектор с най-скъпи компании е банковият, с 66 бранда на брой от топ 500 и обща стойност от 926,4 млрд. долара. Третият по стойност сектор е продажбите на дребно с представителство от 45 компании в топ 500 и обща стойност 794 милиарда долара.

Вижте разпределението по сектори:

Графика на Brand Finance

По публикацията работи: Цветелин Димитров

още от Бизнес
25
Вторник
Февруари