Визията на Масайоши Сон за глобална технологична империя се превръща в илюзия

Визията на Масайоши Сон за глобална технологична империя се превръща в илюзия

Визията на Масайоши Сон за глобална технологична империя се превръща в илюзия

Мечтата на основателя на японския конгломерат SoftBank Масайоши Сон за създаване на глобална технологична империя започва да се разпада, след като кризата с коронавируса усложни ситуацията с попадналия в затруднения неин инвестиционен фонд –  Vision Fund, които има пазарна капитализация от над 100 млрд. долара, пише Ройтерс.

Повече от половината от капитала на фонда е инвестиран в стартъп компании, които са засегнати от пандемията от COVID-19, или пък имат проблеми още преди времето на кризата, сочат данни на агенцията.

Очаква се Vision Fund да отбележи загуба от 1,8 трлн. йени (17 млрд. долара) през първото тримесечие на годината, след като инвестицията на Сон в компанията за споделени офис пространства WeWork се оказа истинска катастрофа. Освен това, загубите на фонда включват инвестицията на Softbank в размер на 13 млрд. в WeWork или в сателитния оператор OneWeb, който подаде молба за банкрут миналия месец.

Макар че голяма част от проблемите на компаниите от портфолиото на фонда предхождат пандемията, последвалият икономически крах извади отново на преден план критиките срещу политика на Сон да инвестира огромни суми в недоказани компании с надеждата, че един ден те ще заемат водещи позиции на големи нови пазари.

„Фондът е пълна бъркотия. Това е пример за компания, която разполага с твърде много пари и не обръща голямо внимание къде ги инвестира“, коментира Джо Бауърнфройд от Asset Value Investors.

Проблемите на Softbank са особено видими в секторите на транспорта и недвижимите имоти, които отговарят за 43 млрд. от общата капитализация на Visual Fund.

Ограниченията върху свободното движение на хора по света се отрази особено тежко на четирите компании за компании за споделено пътуване от портфолиото на Softbank, като според източници на Ройтерс индийската платформа Ola е била принудена да прекрати операциите си в градове във Великобритания и Австралия и Нова Зеландия.

Американският й аналог Uber, чиито акции в момента се търгуват на ниво от 40% под това, на което бяха по време на първичното публично предлагане на компанията през 2019 г., съобщи миналия месец, че разполага с достатъчно кеш, за да се справи с кризата. Базираната в Сингапур компанията за споделено пътуване Grab заяви пред агенцията, че бизнесът и с доставки на храна върви добре. От китайската Didi отказаха коментар.

Според същите източници, най-малко шест от подкрепяните от Softbank стартиращи компании са отложили плановете си за излизане на борсата за 2021 г. , като в това число влиза и BigCommerce, която отговаря за сайтовете за онлайн продажби на гиганти като на Toyota Motor и Sony.

Първичните публични предлагания са от критично значение за набиране на средства за Visual Fund, тъй като инвеститорите, сред които Суверенният фонд на Саудитска Арабия, известен още като Публичен инвестиционен фонд (PIF), и Mubadala - суверенния инвестиционен фонд на Абу Даби, получават дивиденти от тях.

През последните седмици PIF и Mubadala изразиха притеснения относно представянето на фонда и способността му да изплаща дивиденти.

„Като дългосрочни партньори, ние провеждаме дискусии със Softbank за най-добрия начин за оптимизиране на представянето на фонда и преодоляването на предизвикателствата в тези трудни за икономиката времена“, заяви говорител на  Mubadala.

Лъч надежда

Една от малкото положителни новини за Softbank е представянето на гледане и споделяне на кратки видеоклипове TikTok, като неговият създател ByteDance се надява на удвояване на потребителите до края на годината.

Поръчките в южнокорейската компания за електронна търговия Coupang са се удвоили, докато акциите на китайската Ping An Good Doctor поскъпнали двойно на годишна база благодарение на ръста на търсенето на онлайн медицински консултации.

Добрите примери обаче се изчерпват дотук.

Индийският стартъп за онлайн хотелски резервации Oyo, се превърна в нагледен пример за това колко рисков е подходът с огромни инвестиции в компании, които не са доказали способността си да правят пари. Глобалният колапс на туристическата индустрия може да се окаже пагубен за компанията.

Репутация

Масайоши Сон изгради реномето си върху ранната си инвестиция в китайския гигант в онлайн търговията Alibaba, но в последно време милиардерът претъпя няколко спънки, най-мащабната от които бе инвестицията в WeWork.

Много стартъпи от портфолиото на Visual Fund изпитват трудности да излязат на печалба и предприемат драстични мери за съкращаване на персонала.

Тези проблеми разбиха напълно плана на Сон за стартиране на втори мегафонд, като някои заинтересовани страни в Softbank, сред които американският хедж фонд Elliott Management, призоваха за изграждане на комитет към борда на директорите на компанията, които да контролира големите инвестиции на Сон.

„Не мисля, че Visual Fund се развива по начина, по който повечето от нас очакваха“, коментира Бен Нарасин от New Enterprise Associates. „В някои случаи залозите на Softbank видимо нямаха много смисъл, докато други бяха добри, но сега ще бъдат засегнати от пандемията“, добавя той.

„През ноември SoftBank съобщи, че около 15 от компаниите от портфолиото на Vision Fund вероятно ще фалират. На всички ни е ясно, че оттогава насам много неща са се променили. Няма да бъда изненадан, ако броят на фалиралите компании скочи до 30“, казва Крис Лейн от Sanford C. Bernstein.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ