нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Водещите 25 летища в света могат да загубят до 1,7 млрд. долара заради COVID-19

Снимка: Shutterstock

25-те най-печеливши летищни марки в света могат да загубят до 1,7 милиарда щатски долара от общата бранд стойност в резултат на пандемията COVID-19. Анализът на Brand Finance показва, че летищният сектор е силно засегнат отрасъл в световен мащаб и може да се сблъска с потенциална загуба от 20% в стойността на бранда. 

Погледнато отвъд летищния сектор, стойността на 500-те най-ценни марки в света, класирани от Brand Finance Global 500 2020, може да загуби около 1 трилион щатски долара в резултат на пандемията. Brand Finance е оценил въздействието на COVID-19 въз основа на ефекта върху стойността на компанията в сравнение с това, което беше на 1 януари 2020 г. Вероятното въздействие върху стойността на марката е оценено за всеки сектор. Отраслите са класифицирани в три категории: ограничено въздействие (минимална загуба на собствения капитал на марката или потенциален ръст на собствения капитал на марката), умерено въздействие (до 10% загуба на собствения капитал на марката) и високо въздействие (загуба на собствения капитал на марката до 20%). 

"Кризата с COVID-19 представлява опасна заплаха за летищата по света, които губят 20% от общата стойност на марката и те биха се изправили пред непрекъснато намаляващото търсене в условията на ограничения за пътуване. След като бъдещето на практика излезе от техните ръце, летищата ще трябва да разчитат на силата на своите марки, за да се съвземат успешно, след като светът се върне към някаква форма на нормалност", коментира Савио Д'Суза, директор по оценяването в Brand Finance.

Хийтроу запазва първото място

Летище Хийтроу запази титлата на най-ценната летищна марка в света, въпреки че отчете 7% намаление на стойността на марката до 853 милиона щатски долара. Седмото най-натоварено летище в света и най-натовареното в Европа отчете фиксирани приходи на дребно на пътник през миналата година и показва признаци на забавяне на дългосрочния темп на растеж.

Плановете за противоречивата трета писта бяха основно препятствие през февруари тази година, когато Апелативният съд реши, че тя е незаконна поради липса на ангажимент на правителството по отношение на климата, Хийтроу има пред себе си важната задача да гарантира, че плановете се поддържат живи, като същевременно се вписват в климатичната политика на Обединеното кралство.

Хийтроу отчете спад от 85% на приходите през второто тримесечие на 2020 г., като броят на товарите спадна с 30%, а броят на пътниците намаля с изумителните 96%.

Летище Банкок отбелязва скок с 24%

Летище Банкок е най-бързо развиващата се марка в тазгодишната класация, след увеличение на стойността на марката с 24% до 260 милиона щатски долара, като едновременно скочи с 4 места от 16-та на 12-та позиция в класацията. 

Посрещайки над 67 милиона пътници през 2018 г., летище Банкок е шестият най-натоварен въздушен портал в Азия. Тъй като туризмът процъфтява в цялата страна и в Югоизточна Азия, летищата на Тайланд наскоро одобриха втори терминал на летище Суварнабхуми, както и по-нататъшно развитие на терминалите и друга писта. Очаква се тази инвестиция от 1,4 милиарда щатски долара приблизително да утрои капацитета на летището. 

Международното летище на Хонконг е най-силното в сектора

В допълнение към измерването на общата стойност на марката, Brand Finance оценява и относителната сила на марките въз основа на фактори като маркетингови инвестиции, познаване на клиентите, удовлетвореност на персонала и корпоративна репутация. Според тези критерии международното летище в Хонконг (с 3% до 321 милиона щатски долара) е най-силната летищна марка в света с рейтинг на интензитета на марката (BSI) от 88,6 от 100 и съответстващ елитен рейтинг на марката AAA.

Международното летище в Хонконг се ангажира с Master Plan 2030, фокусирайки се върху разширяването и развитието на летището, за да постигне целта си да обслужва допълнителни 30 милиона пътници годишно. Марката отбеляза по-добро използване на летището и точност - двете ключови двигатели, стоящи зад увеличението от 2.3 BSI точки.

Гражданските вълнения, които обхванаха Хонконг, не само доведоха до рязък спад в търсенето на пътувания, но пряко засегнаха летището заради окупираните от протестиращи зали за заминаване и пристигане. Това в съчетание със сътресенията около коронавируса, е повлияло както на авиокомпаниите, така и на летището, като капацитетът е значително намален. Както при всички марки летища в класацията, възстановяването за Хонконг Интернешънъл зависи от това колко дълго кризата с COVID-19 поглъща света.

Източник: brandirectory.com

Превод и редакция: Нели Тодорова

още по темата
още от Бизнес