Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Бивши шефове в АПИ и директор в "Трейс" привлечени като обвиняеми за катастрофата край Своге

47

Снимка: Дияна Георгиева/Мениджър нюз

Бившият директор на Агенция «Пътна инфраструктура» Светослав Глосов, подал оставка в началото на тази година, както и колегата му Дончо Атанасов, бивш член на Управителния съвет на АПИ са привлечени като обвиняеми от прокуратурата по делото за автобусната катастрофа край Своге на 25 август миналата година, при която загинаха 20 души, а други 8 бяха ранени. Обвиненията на Глосов и Атанасов са били повдигнати вчера, стана ясно от съобщение на сайта на прокуратурата.

Освен тях, като обвиняеми са привлечени още няколко длъжностни лица, сред които и изпълнителният директор на «Трейс-София». Причината за новите обвинения е, че пътят и мантинелата действително не са отговаряли на нужните стандарти и изисквания за качество. Това са установили проведените множество следствени експерименти и експертизи до момента.

Прокуратурата продължава да поддържа обвинението срещу водача на автобуса Григор Григоров, тъй като разследването е установило, че е навлязъл с малко по-висока скорост от разрешените в участъка 40 километра в час. На мокър път автобусът поднесе в завой на входа на Своге, удари други два автомобила и падна в 20 метрова пропаст. Шофьорът е карал с 53,5 км./час – скорост, която му е попречила при мокър път да премине през участъка без да навлиза в насрещното движение са установили всички направени до момента експертизи. Затова и прокуратурата продължава да поддържа обвинението си срещу шофьора Григоров за това, че е нарушил правилата за движение по пътищата, в резултат на което е причинил по непредпазливост смъртта на 20 лица и телесни повреди на  8 пострадали.

Има обаче и техническа причина за катастрофата и тя е лошо качество на асфалта, водещо до ниско сцепление на гумите при мокър път, посочват от прокуратурата. Установено е например, че не е спазено едно от основните изисквания за вида на настилката в участъка, а именно в асфалтовата смес да има едър трошен камък, с коефициент на полируемост не по-малко от 50. То е било заложено и в документацията за възлагането на обекта. Вместо трошен камък обаче, в пътя бил вложен трошен варовик с коефициент на полируемост 28, откриват направените експертизи. Липсата на едър скален материал на практика води до това, че няма достатъчно грапавина за постигане на нужното сцепление, особено при мокър път.

Мантинелата, поставена във фаталния участък, също не отговаря на утвърдените правила и изисквания. Трябвало е да бъде стоманена, но е монтирана еластична преграда. Нещо повече, в проектната документация дори не е било предвидено поставяне на еластична предпазна ограда. А тя не може да задържи автобус върху пътната настилка, установяват още направените проверки.

5 от длъжностните лица, привлечени като обвиняеми сега, са били ангажирани с ремонта на този участък от пътя, както и с изготвянето на документи, удостоверяващи точното и качествено изпълнение на дейностите по ремонта и вида и качеството на вложените материали. Те са:

-         Б.Иванов - ръководител екип и изпълнителен директор на „Трейс  София“ ЕАД-  изпълнител по Проект „България- Транзитни пътища V - ЛОТ 17“, път II – 16, „Своге- Нови Искър“ Участък 3 от км 50+790.53 до км 81 + 778.84,

-         С.Трифонов - Началник Асфалтова база „Костинброд“, на който по надлежния ред е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно Трудов договор № 337/13.05.2013г., сключен с „Трейс – София“ ЕАД,;

-         И. Иванов - технически ръководител, на който по надлежния ред е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно трудов договор № 337/13.05.2013г. сключен с „Трейс – София“ ЕАД ;

-         М.Т. - строителен инженер, член на екипа за строителен надзор на ПЪТКОНСУЛТ 2000 ЕООД, на който по надлежния ред е възложена дейност по строителен надзор при ремонт на пътя, съгласно Трудов договор № 8/03.04.2012г. и

-         С. Попниколова - Директор на дирекция „Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции“ в Агенция „Пътна инфраструктура“.

Обвиненията към Дончо Атанасов и Светослав Глосов, са за престъпления по служба за това, че в качеството си на членове на Управителния съвет на АПИ, отговарящи за дейността на Дирекция „Управление на стратегически инфраструктурни проекти“ и дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ не са изпълнили служебните си задължения, за да набавят за ДДЗД „Трейс Своге“ облага и от това са настъпили значителни вредни последици. Според прокуратурата  облагата в този случай за „Трейс Своге“ се изразява в неизвършването за сметка на дружеството на ремонт за отстраняване на констатираните дефекти, което е поставило в опасност и са настъпили значителни вредни последици за всички шофьори, използващи този път.

Дончо Атанасов и Светослав Глосов са с мерки за неотклонение  парична гаранция в размер на 10 000 лева, шефът на «Трейс – София» Б. Иванов е с гаранция в размер на 15 000 лева, а на останалите обвиняеми е определена гаранция по 2 000 лева.

Разследванията продължават.

още по темата
още от България
21
Неделя
Юли