Пак двойка от ЕС за образованието, този път за инвестициите

Пак двойка от ЕС за образованието, този път за инвестициите

Пак двойка от ЕС за образованието, този път за инвестициите

Рязък спад на инвестициите в образованието у нас спрямо предходните години констатира Европейската комисия в редовния си мониторинг „Образование и обучение в Европа 2018“. Наблюдението преглежда най-актуалното развитие в политиките, практиките и статистиките за образованието в страните от ЕС.

В България е регистриран най-дълбокият срив за ЕС в това отношение като реалните разходи на държавата за образование са намалели с 9.1% за 2016 г. Като резултат, инвестициите в образование като процент от БВП са достигнали рекордно ниските 3.4% спрямо 4.1% за 2015 г., при средно ниво за ЕС от 4.7%., гласи един от изводите в мониторинговия доклад.

Тези тенденции се обясняват с острото понижаване на бруто капиталообразуването, което покрива инвестициите в образователната инфраструктура (сгради, компютри, технологична инфраструктура). То се дължи отчасти на  приключването на европейската многогодишна финансова рамка 2007-2013 през 2015 г. и на забавения старт на разходите под новия програмен период 2014-2020. Това  показва в каква голяма степен инвестициите в България са пряко зависими от европейското финансиране.

Ангажиментът на правителството да удвои заплатите на учителите за периода 2017-2021 се оценява на 1.4 милиарда лева, еквивалентен на 1.4% от БВП за 2017 г., по данни на МВФ.

България обичайно инвестира малко в предучилищното и началното образование - области, които са ключови за равен старт в живота. През 2016 г. разходите в тези образователни степени са равни на 0.7% от БВП, по-малко от половината на средните за ЕС 1.5%. Те представляват 23.1% от общата сума на разходите на държавното управление за образование, сравнено със средните 31.7% за ЕС.

Скорошни изследвания показват, че голяма част от днешните неравенства в доходите в ЕС се обясняват с неравенства във възможностите, които от своя страна са тясно свързани с това колко страните инвестират в предучилищното и ранното образование. Неравенствата в доходите в България са сред най-големите в ЕС и влиянието на социално-икономическия статус на родителите върху постиженията на учениците е много силно.

Изследванията на Световната банка показват, че отношението между неравенствата и икономическия растеж е в голяма степен негативно чрез отрицателното въздействие, което неравните възможности оказват върху човешкия капитал. За сравнение, процентът от БВП, който се инвестира в средно и по-високо образование в България, е сходен и дори равен с този за ЕС – съответно 1.7% и 0.7%.

Българският доклад ще бъде публикуван и представен у нас през месец ноември.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ