Зам.-министър Йовев: МРРБ разработи три варианта за нов териториален обхват на районите от ниво 2

Зам.-министър Йовев: МРРБ разработи три варианта за нов териториален обхват на районите от ниво 2

Зам.-министър Йовев: МРРБ разработи три варианта за нов териториален обхват на районите от ниво 2

За последната година Министерството на регионалното развитие и благоустройството предприе решителни мерки за засилване ролята на регионалната политика като хоризонтална мярка, която да предопределя секторните политики, за да имат те конкретна ангажираност за развитието на районите, подобряване и синхронизиране на управлението на регионалното развитие и активно включване на социално-икономическия им потенциал. Това заяви заместник-министър Валентин Йовев при участието си в панела на тема „Регионално развитие и икономически клъстери в България“ на Пловдивския икономически форум.

Зам.-министър Йовев отбеляза, че за преодоляването на проблемните области в регионалното развитие е изготвена и утвърдена пътна карта за нови подходи. Той акцентира, че е  нужен по-устойчив териториален обхват на районите от ниво 2 във времето, за да бъдат те силни, жизнени и устойчиви.

„МРРБ разработи три варианта за нов териториален обхват на районите от ниво 2 в България, които бяха предоставени за широко обществено обсъждане на национално и регионално ниво. Предстои и промяна на законодателството, която ще доведе до промени в основните законови и подзаконови актове, свързани с провеждането  на регионалната политика със стратегическите и планови документи за регионално развитие”, каза инж. Йовев. Той допълни, че се работи и по изготвянето на социално-икономически анализ на районите в страната, който да бъде използван за подготовка на бъдещите планови и стратегически документи.

„Всички тези стъпки са част от прилагането на нов модел за регионалната политика, който да превърне районите от ниво две от статистически в действащи структурни единици, с увеличен и развит капацитет за прилагане на националната политика за регионално развитие”, подчерта заместник-регионалният министър.

По думите му държавната политика за регионално развитие трябва да създава условия за балансирано и устойчиво интегрирано развитие на районите и общините, насочена към намаляване на междурегионалните и вътрешнорегионалните различия в икономическото, социалното и териториалното развитие. Така ще се осигурят условия за ускорен икономически растеж и високо ниво на заетост на населението.

Според анализите, независимо от настъпилите видими промени в районите от ниво 2 по отношение състоянието на образователната, здравната и културната инфраструктура, развитието на туристическите атракции, изградените автомагистрали, подобряването на състоянието на някои отсечки от регионалната пътна инфраструктура, инвестициите за интегрираното развитие на градовете и подобряването на качеството на градската среда, все още не са достигнати необходимите темпове и през последните години се наблюдават все по-големи вътрешнорегионални и междурегионални различия.

 „Комплексният интегриран характер на политиката за регионално развитие и нейното огромно значение за българските региони налага приемането на адекватни и целенасочени съвместни действия на всички нива на централната власт, на местното самоуправление и на неправителствения сектор за ефективното й провеждане”, каза още инж. Йовев.

 „Водени са разговори с няколко фирми, които имат интерес за получаване на концесия на тунела под Шипка”, каза заместник-министърът в отговор на въпрос на участници във форума, които подчертаха, че с изграждането на съоръжението ще се създадат по-добри условия за развитие на Южна България и Област Пловдив. Инж. Йовев уточни, че тунелът е само част от проекта за връзка между Северна и Южна България без преодоляване на Старопланински проходи. Другият важен участък от него – обходният  път на Габрово е пред завършване. В напреднала фаза са и  проектите за обходните пътища на Казанлък и Шипка, обясни заместник-министърът. Според него изграждането на тунела няма проблем от техническа гледна точка, но за държавата ще е по-трудно ако го строи само с бюджетни средства. По думите му въвеждането на тол системата ще генерира повече средства, които могат да позволят проекта да се завърши в бъдеще с пари от бюджета. По отношение на АМ „Струма”, която също е важна за бизнеса в Южна България, зам.-министър Йовев коментира, че продължават действията по издаване на нужните документи и разрешителни, предхождащи строежа на трасето между Кресна и Сандански, което единствено не е изградено или в процес на активен строеж. „С бизнеса мислим и работим в една посока, без различия по отношение на инфраструктурата, като основна предпоставка за развитие”, каза Йовев.

„Работим и за въвеждане на децентрализация, като мярка за разтоварване на централната администрация от някои дейности. Тя ще е от полза при ситуирането на новите икономически зони, които ще се изграждат по места, каза още заместник-министърът в отговор на въпроси от участници в срещата.

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ