Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Екологията – приоритет на много високо ниво за бизнеса

307

Екопромяната бе водеща тема на втория панел на 10-тия Зелен форум на сп. "Мениджър". На снимката отляво надясно: Катерина Миланова, мениджър Корпоративни комуникации и устойчиво развитие в „Загорка“ АД, Климентина Рашева, представител на "Асарел Медет АД, Тодор Бургуджиев, изпълнителен директор на ЕКОПАК България, Юлиян Попов, модератор на панела, Милена Стойчева, изпълнителен директор, JA Bulgaria, Емануел Артур, изпълнителен директор на „Нестле България“. Снимка: Юлиян Донов

Промяната настъпва с еко образованието, убеден е Тодор Бургуджиев, изпълнителен директор на ЕКОПАК България. Той представи данни от ново проучване на организацията, според което през различните инициативи, реализирани от компанията за повишаване на еко културата и еко мисленето годишно от 3 до 5% сред българите променят отношението и поведението си и започват да събират разделно.

На планетата има 6 природни ресурса – вода, въздух, нефт, газ, въглища, метали. Това са изчерпаеми източници, които рано или късно ще изчезнат, ако не вземем мерки като рециклиране на отпадъците например. В глобален мащаб разговорът вече е за рециклиране в бъдещето. Това означава промяна, голяма промяна. За да се случи тя обаче е необходимо да се започне с образование от най-ранна възраст, сподели още Бургуджиев в началото на втория панел на провеждащия се днес 10. Зелен форум на списание „Мениджър“. Той е посветен на еко промяната, а ЕКОПАК България е основен партньор на събитието. Бургуджиев представи визията на ЕКОПАК България за чиста околна среда. Тя включва няколко основни компонента – лидерство, иноваторство, мащабност, дългосрочност, промяна на нагласите, създаване на нова еко култура.

Проучването на най-голямата организация за разделно събиране и рециклиране на отпадъци проследява навиците и информираността на младото поколение у нас между 12 и 17 г. възраст. 63% от тях събират разделно поне веднъж месечно, а над 44% от тях искат повече информираност по темата екология, сочат данни от изследването, проведено през 2018 година. Добрата новина е, че младото поколение проявява все по-голяма заинтересованост към еко образованието, коментира Бургуджиев. През различни свои инициативи, за 5 години 8300 деца са били обучени в 45 общини за ползите от разделното събиране на отпадъци. За 6 години над 37 500 деца са събрали и предали близо 200 тона отпадъци през инициативата „Стара хартия за нова книга“. По същия начин с инициативата „Книги за смет“, децата събират и предават пластмаса – за 7 г. 35 000 деца са предали отново тонове пластмаса за рециклиране.

Нулев ефект върху околната среда – такава амбициозна цел си поставя световният лидер в производството на храни и напитки Нестле за следващите десет години. Част от компанията е и фабриката в София. На глобално и национално ниво компанията се движи към тази цел през три направления – намаляване на използваната вода в производството, намаляване на вредните емисии и силно редуциране на пластмасовите отпадъци, разказа Емануел Артур, изпълнителен директор на „Нестле България“. 

Миналата година Нестле Групата обяви новата си голяма цел - до 2025 година, 100% от опаковките да могат да се рециклират или да се използват повторно. Тази година обаче на дневен ред е нова визия – 100% не е достатъчно, напред за по-добро бъдеще! Нестле вече има свой институт, който ще разработва изцяло нови решения за опаковки от биоматериали. Компанията се ангажира да премахне и всички пластмасови сламки от продуктите си. Второто направление, в което ще работи Нестле е формиране на бъдеще без отпадъци. В някои части на света вече върви инициатива на компанията за повторно използване на опаковки. Третото направление е промяна на поведението и нагласите като компанията е предприела стъпки във всички свои офиси по света за премахване на употребата на пластмасови прибори.

Фабриката в София е сред флагманите в зелените политики на компанията. Така например тя не депонира никакви отпадъци. От внедряване на иновативни технологии като намаляване на теглото на картонените кутии например фабриката в София ще се стреми само през тзи година да спести 20 тона пластмаса и 30 тона хартия. Компанията работи активно и за стимулиране на ново поведение и разбиране сред служителите си. Чрез премахването на пластмасовите изделия за еднократна употреба ще бъдат спестени за година около 500 хил. чаши, 100 хил. плика и 25 хил. прибора, каза още Емануел Артур.

Критичният времеви порядък, в който може да се въздейства и да се формират нови нагласи и през тях да се появят жизненоважните за бъдещето на планетата и природните ресурси иновациисподели Милена Стойчева, предприемач, изпълнителен директор на „Джуниър Ачийвмънт“. Тя представи инициативите на Джуниър Ачийвмънт за изграждане на зелено предприемаческо съзнание сред студенти и ученици. Темата за отчитането на ефекта върху околната среда трябва да стане основно във всеки бизнес модел, препоръча Милена Стойчева.

Освен в съзнанието и нагласите, промяната им отражение и на ниво икономика. Наричаме я зелена икономика. Преходът към зелена икономика не може да се случи без медта, като суровина. Само за направата на един електромобил например са нужни около 369 килограма мед. Търсенето и потреблението на тази суровина ще продължава да расте в световен мащаб. България има шанс да развие своята зелена икономика благодарение на собствените си запаси, сподели Климентина Рашева, представител на „Асарел-Медет“ АД.

Опазването на природните ресурси е една от 6-те основни ценности в стратегията на водещия световен производител на бира „Хайнекен“, част от който е и „Загорка“. Зеленото е в нашето ДНК, сподели Катя Миланова, маркетинг директор на българския пивоварен бранд. „Загорка“ е намалила с 28% използването на вода при производството на бира. Също така компанията е намалила с 23% въглеродния си отпечатък в логистиката, въпреки че произвежда повече бира и изминава повече километри при доставката й. Като цяло зелените инвестиции на бирения бранд у нас вече са над 1 милион лева. От няколко години „Загорка“ подкрепя и стартъпи на младежки компании за разработване на зелени иновации, допълни Катя Миланова.

Екологията е приротет на много високо ниво в бизнеса, случват се и добри неща дори и в България, важно е да продължаваме да следим и следваме големите тенденции в тази област, обобщи Юлиян Попов, главен консултант на Европейската климатична фондация за Централна и Източна Европа – „Екоинтелигентност“, който беше модератор на втория панел в провелия се днес 10-ти юбилеен Зелен форум на списание „Мениджър“.

още по темата
още от Екология
22
Понеделник
Юли