Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Митовете за журналистическите разследвания според топ репортери на bTV

341

Разследващите журналисти Мария Цънцарова и Стоян Георгиев разясниха част от особеностите при работа по журналистически разследвания в ново видео от онлайн поредицата „Новините отвътре“ на сайта на bTV Новините.

Кога един материал може да се нарече разследване?

„Репортерът трябва да е успял да стигне по-дълбоко, отколкото им се иска на всички замесени. Когато отидеш до хората, които не искат да се покажат, когато стигнеш до факти, които някой предпочита да останат скрити и успееш да дадеш по-цялостна картина на даден казус, едва тогава е приемливо да се нарече „разследване“, коментира Мария Цънцарова.

Голяма част от заблудите, свързани с разследванията, идват от социалните мрежи, където се залага основно на емоцията и въздействието върху публиката. Стоян Георгиев съветва потребителите да поставят под съмнение всичко, защото често се оказва, че материалите, които се разпространяват като „новини“, нямат нищо общо с действителността.

Разследващите репортери на bTV опровергават и мита, че трудното в работата им е да намерят и разработят случая.

„Лесната част е да намериш случая, да провериш фактите, да потърсиш засегнатите страни. Тогава идва моментът, в който трябва да имаш подкрепа и да знаеш, че когато разследването се излъчи, няма да останеш сам срещу някой, който има всички механизми да ти отвърне, и то не по честен начин. Тук е силата и ролята на хората, които стоят зад гърба ни и са готови да затворят телефона и да кажат „Ние стъпваме на факти. Заповядайте да кажете позицията си в ефир“, казва Цънцарова.

Мит е, че заплахите към разследващи журналисти са директни и буквални.

„Може полицаи да те поканят на среща, да осъзнаеш, че срещата, на която ти задават някакви въпроси, е съвсем неформална – и тогава си даваш сметка, че човекът, чиито интереси си засегнал, ти е изпратил полицаи“, споделя Стоян Георгиев.

Още за разследванията, включително на измами, за работата с документи и рисковете в професията, вижте във видеото.

Целта на поредицата от кратки видеоматериали на bTV „Новините отвътре“ е да помогне на онлайн потребителите да разпознават по-лесно истината в днешната информационна среда, силно повлияна от фалшивите новини и непровереното съдържание в социалните мрежи. „Всички тези неща размиват доверието… и така някои хора постигат нещо, което много искат – да няма доверие към журналистите“, предупреждава Цънцарова.

В друг видеоматериал за разследванията говорят репортерите на bTV Петър Нанев и Росен Цветков.

още от Екран
16
Неделя
Юни