Европейската комисия с опит да спре лавината от дизелови трошки

Европейската комисия с опит да спре лавината от дизелови трошки

Европейската комисия с опит да спре лавината от дизелови трошки

Западните производители да не продават цапащи дизелови автомобили в Източна Европа, призова Европейската комисия в понеделник. “Реекспортът е изместване на проблемите с качеството на въздуха от запад на изток”, заяви еврокомисарят Елжбета Биенковска, отговаряща за вътрешния пазар, цитирана от в. “Тагесшпигел”. Все повече по-стари и опасни за околната среда дизелови автомобили отивали в Източна Европа, твърди тя.

Според Биенковска приетата от Германия инициатива за замяна на дизеловите коли на преференциални цени можело да задълбочи проблема. “Много е важно да стане ясно какво ще се случва с придобитите обратно от концерните коли. Те не бива да се връщат по пътищата по заобиколен начин. Би било законно само ако старите автомобили, които не отговарят на изискванията, се изнасят, след като са били модернизирани”, казва еврокомисарката.

Днес в Съвета на ЕС ще се дискутират нови екоизисквания, които ще бъдат въведени за производителите. На заседанието ще участва и българският екоминистър Нено Димов. От МОСВ съобщиха, че на него Димов ще постави въпроса за предприемане на мерки срещу замърсяването на въздуха във връзка с очаквания наплив на употребявани автомобили от държави членки с високи средни доходи на глава от населението към такива с по-ниски.

Причината е, че все по-голям брой градове в Западна Европа въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили поради завишените им вредни емисии. Към позицията на България щели да се присъединят и Полша, Унгария, Словакия и Румъния, предаде „24 часа”. Водели се разговори с Чехия и Люксембург. Ще се внесе нота, с която да поискат държавите, в които се забранява движението на коли с дизелови двигатели, да поемат отговорност за това решение. Той допълни, че освен че замърсяват въздуха, старите коли бързо се превръщат в отпадък, който отново е в тежест на страната - вносител. Министърът сравни ситуацията с двойния стандарт при храните.

Заради рестрикциите към дизеловите автомобили десетки хиляди стари коли се купуват от източноевропейци. Само в България през 2017 г. са внесени 100 000 стари коли, от които 40% са с дизелови мотори. Това съобщи европейският Съюз на транспорта и околната среда.

Всяка втора дизелова кола е по-стара от 10 години. Заради въведените забрани в големите градове в Германия продажбите към България и други страни от Източна Европа се увеличиха многократно. 27% от внесените от Западна Европа у нас дизелови коли идват от Германия. Но най-голям дял имат тези от Италия - 63%.

Драстични промени в автомобилния парк у нас са настъпили в последните 9 месеца, сочи статистиката на регистрираните превозни средства от 1 юли 2017 г. до 1 април 2018 г. В този период дизеловите возила у нас са с 19 710 повече, а бензиновите са намалели с 64 138. Данните са за всички - нови и употребявани. В средата на миналата година бензиновите автомобили, водени на отчет в България, са били 1 432 216 - сега са 1 368 078. Към 1 юли 2017-а дизеловите коли с регистрация са били 1 148 727, а към 1 април тази година броят им е нараснал на 1 168 437.

Коренно различна е картината при продажбата на нови автомобили - все по-малко търсене на дизелови за сметка на бензиновите, хибридите и електрическите. За цялата 2017 г. делът на дизеловите е бил 53%, а на бензиновите - 43%. През 2016 г. дизелови са 60%, а бензиновите - 38%. След първите 3 месеца на тази година съотношението дизел към бензин е почти изравнено - 48 към 47%, като останалите проценти отиват към возилата с алтернативно задвижване.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ