Нови правила за по-чисти и безопасни автомобили в цяла Европа от днес

Нови правила за по-чисти и безопасни автомобили в цяла Европа от днес

Нови правила за по-чисти и безопасни автомобили в цяла Европа от днес

Регламентът на ЕС за одобряването и надзора на пазара на моторни превозни средства започва да се прилага от днес. Приет през май 2018 година, този нов регламент обновява и укрепва значително предишната система за одобряване на типа и надзора на пазара. Той подобрява качеството и независимостта на одобряването на типа и изпитването на превозните средства, увеличава проверките на автомобилите, които вече са на пазара на ЕС, и укрепва цялостната система чрез засилен европейски надзор, се посочва в прессъобщение на ЕК.
"Европейците с основание очакват да разполагат с най-чистите и безопасни автомобили. Това предполага най-строг контрол на автомобилите, които се предлагат на пазара и се движат по нашите пътища. Необходимо е също така ефективно правоприлагане и надзор на европейско равнище. Затова отсега нататък Комисията ще може да извършва проверки на автомобилите, да задейства изтегляния от пазара в целия ЕС и да налага глоби в размер до 30 000 евро на автомобил, когато се нарушава законът. ", заяви Тиери Бретон, комисар по въпросите на вътрешния пазар. "Тези реформи допълват нашата работа за по-чиста и по-безопасна мобилност, която в контекста на предизвикателствата, свързани с кризата, изисква още по-ориентирани към бъдещето инвестиции в инфраструктура и иновации. Нашите усилия за възстановяване на доверието на потребителите, укрепване на единния пазар и подпомагане на дългосрочната жизнеспособност и глобалната конкурентоспособност на европейската автомобилна промишленост вървят ръка за ръка", пояснява той.
Основните елементи в новите правила на ЕС са:
- Независимост и качество на изпитването преди пускането на автомобил на пазара: техническите служби, извършващи изпитвания и инспекции на нови модели автомобили, ще бъдат подлагани на независим одит въз основа на строги критерии, за да получат и запазят предоставяния им от държавите членки статут. Националните органи по одобряването на типа вече подлежат на партньорски оценки, за да се гарантира, че съответните правила се прилагат стриктно в целия ЕС.
- Проверки на вече пуснати на пазара автомобили: с новата рамка също така се подобряват проверките на превозните средства, които вече се предлагат на пазара и продават в местните представителства. Отсега нататък от държавите членки се изисква редовно да проверяват минимален брой автомобили и те вече са в състояние да предприемат предпазни мерки срещу превозни средства на своята територия, които не отговарят на изискванията, без да е необходимо да чакат органа, издал одобрението на типа, да предприеме действия.
- Надзор на европейско равнище: в допълнение Комисията вече може да извършва проверки за съответствие на превозните средства в лаборатории или на пътя. В случаите, когато производителите нарушават законодателството в областта на одобряването на типа (например като използват измервателно-коригиращи устройства или представят фалшиви декларации), Комисията може да разпореди изтегляне от пазара в целия ЕС и да наложи санкции на тези производители на стойност до 30 000 евро на автомобил. До момента само националните органи, издали одобрение за конкретния тип автомобили, можеха да налагат такива мерки.

От приемането на регламента през 2018 г. производителите на автомобили, агенциите за одобряване на типа и други заинтересовани страни работят непрестанно за прилагането на новите правила и за приспособяването към по-строгите изисквания. Комисията предостави допълнителни ресурси на Съвместния изследователски център (СИЦ), за да може той да поеме тази нова роля в наблюдението на пазара, като осигури необходимото финансиране за допълнителен персонал, оперативни разходи и изграждане на две нови лаборатории. СИЦ се възползва от две нови съвременни лаборатории за извършването на проверки.

Конктекст
Одобряването на типа е процесът на удостоверяване, че дадено превозно средство отговаря на всички изисквания за пускане на пазара и за стриктна проверка на текущото съответствие на производителите с правото на ЕС, включително по отношение на пределните стойности за емисиите, предвидени в отделен регламент.
Новите правила за одобряване на типа бяха предложени от Комисията през 2016 г. след скандала "дизелгейт" и бяха приети от Европейския парламент и от Съвета през 2018 година.
Тази реформа е част от по-общата работа на Комисията за чист, устойчив и конкурентоспособен автомобилен сектор, както е посочено в съобщението на Комисията "Европа в движение". Инициативите на Комисията включват стандарти за качеството на въздуха и за емисиите на въглероден диоксид, подобряването на изпитванията за емисии от автомобили, както и подпомагането на производството на алтернативни горива и акумулатори и защитата на конкурентоспособността на европейската промишленос

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ