Бизнесът против новите изисквания за касовите апарати

Бизнесът против новите изисквания за касовите апарати

Бизнесът против новите изисквания за касовите апарати

Новите изисквания към касовите апарати са пореден удар върху бизнес средата и, най-вече – срещу „белия“ бизнес, който съвестно отчита и плаща данъци. Промените в наредбата са пример за нормативна нестабилност и за въвеждане на административна и финансова тежест без адекватна оценка на въздействието.

Около този извод се обединиха участниците в проведена днес в Българската стопанска камара (БСК) пресконференция, на която бяха представени позиции, аргументи и предложения на засегнати браншови и съсловни организации във връзка с приетите в края септември промени в Наредба Н-18/2006 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства.

В пресконференцията участваха Станислав Попдончев – главен финансов директор на Българската стопанска камара (БСК), Ясен Танев – учредител на Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер (БАРБС), Ричард Алибегов – председател на Българската асоциация на заведенията (БАЗ), и д-р  Николай Брънзалов – зам.-председател на Българския лекарски съюз (БЛС).

Станислав Попдончев подчерта, че четирите организации подкрепят усилията на Министерството на финансите за повишаване на фискалната дисциплина, ограничаване на нелоялните търговски практики и намаляване дела на „сивата“ икономика.

В същото време, работещият „на светло“ български бизнес е сериозно притеснен от изключително кратките срокове, в които трябва да приведе дейността си в съответствие с изискванията, както и непрецизно формулираните текстове в наредбата, които създават неяснота, правна несигурност и икономическа непредвидимост. Длъжни сме да отбележим, че новите изисквания в наредбата създават допълнителна административна тежест и изискват нови разходи, които ще бъдат значително по-високи от първоначалните оценки“, каза представителят на БСК.

Той отбеляза, че промените се отнасят до практически всички търговци, вкл.: производители и разпространители на специализиран софтуер, хотели и др. места за настаняване, заведения за хранене, общопрактикуващи лекари, лечебни заведения, счетоводни къщи, търговци на дребно, куриерски фирми, таксиметрови шофьори, занаятчии и свободни професии в сферата на търговията със стоки и услуги и др. Дори градският транспорт в някои големи градове ще бъде засегнат, което показва, че обхватът на засегнатите лица е много по-широк от първоначално предвиденият.

Има различни данни за реално функциониращите фискални устройства, но понастоящем те са не по-малко от 250 хиляди. От тях над 100 хиляди не подлежат на обновяване и ще трябва да бъдат подменени. От оставащите 150 хиляди устройства – около 50 хиляди са фискални принтери, при които доработката ще е по-изгодна от закупуване на ново устройство, но и тук ще се наложи подмяна на поне 10 хиляди устройства. И още около 100 хиляди устройства, за които търговците ще трябва за изберат дали да ги обновят или да си купят нови. Практиката показва, че в много случаи е по-изгодно да се закупи ново устройство, вместо да се обновява съществуващото, коментираха участниците в събитието.

Трудно могат да се изчислят общите разходи за постигане на съответствие с изискванията на Наредбата, тъй като все още съществуват твърде много неясноти, вкл. за цената на новите устройства и новия софтуер, както и за стойността на преоборудването на старите устройства. Почти сигурно е, обаче, че „белият“ бизнес ще калкулира милиони левове допълнителни и непредвидени разходи. Тежестта няма да е разпределена равномерно, тъй като лицата, които използват и системи за управление на продажбите в търговските си обекти, ще трябва да понесат още по-високи разходи“, отбеляза Станислав Попдончев.

Д-р  Николай Брънзалов от БЛС представи основните искания на браншовите и съсловните организации, а именно:

  • Удължаване на сроковете, предвидени за изпълнение на изискванията на Наредбата.
  • Прецизиране на използваните дефиниции и разпоредби, за да се изключат възможности за интерпретации, които не са съобразени с целта на Наредбата или биха насърчили и позволили недобросъвестни практики при контролиращите и контролираните.
  • Всеки софтуер да бъде сертифициран преди въвеждането му на пазара, за да се избегнат случаите, в които един софтуер се обявява за несъответстващ на изискванията на Наредбата, преди да е осъществен съдебен контрол. 
  • Изменения в самия ЗДДС, според които административнопринудителните мерки от типа „запечатване на обект за срок до 30 дни“ да не се прилагат при първо нарушение.
  • Въвеждането на стандарти относно сигурността на информацията, до която органите на НАП имат достъп, и ясно дефинирана отговорност на съответните органи и институции в случай на злоупотреба с такава информация или „изтичане“ на такава информация.
  • Премахване на неравнопоставеността в изискванията и критериите към различните участници в търговския процес
  • Премахване на дублиращите се изисквания във фискалната среда чрез въвеждане на нови системи за контрол на дейността на бизнеса.
  • Модернизация на фискалния процес чрез модерна законова рамка за регистрация на плащания, продажби и фактури в контекста на електронното управление и дигиталната икономика.
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ