Нов фронт в търговската война: САЩ разследват страните, готвещи дигитален данък

Нов фронт в търговската война: САЩ разследват страните, готвещи дигитален данък

Нов фронт в търговската война: САЩ разследват страните, готвещи дигитален данък

Съединените щати засилват натиска върху страните, подготвящи данък върху приходите от цифровите услуги, които ще засегне основно американските интернет гиганти като Google и Facebook.

Американският търговски представител Робърт Лайтхайзър обяви, че САЩ разследват Австрия, Бразилия, Чехия, ЕС, Индия, Индонезия, Испания, Турция и Обединеното кралство за въвеждането или подготвянето на дигитален данък върху технологичните компании. Тази идея разпали конфликт между САЩ и Франция още миналата година, като се очаква Вашингтон да наложи мита на държавите, предприели мерки, подобни на френските.

„Това е предупредителен изстрел от службата на американския търговски представители (USTR), който трябва да демонстрира колко сериозно подхожда Вашингтон към въпроса и да окаже натиск върху  Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), която подготвя глобално решение на проблема.“, коментира Дейвид Ливингстън, анализатор от Eurasia Group.

Франция бе първата голяма страна, приела със закон дигитален данък. През юли миналата година тя въведе 3-процентов налог върху приходите от услуги в цифровата сфера, които реализират компании с общи приходи от над 25 милиона евро във Франция и над 750 милиона на световно равнище. В отговор на това решение Вашингтон заплаши да наложимита на редица френски продукти. Това накара Париж да замрази събирането на първите данъци за 2021 г.

Междувременно ОИСР започна работа по план, който да включи Франция, САЩ и други страни в дискусия за намирането на общо решение за дигиталния данък.

ОИСР трябва да представи финалния си план до края на 2020 г. От Франция заявиха, че ако международните преговори се провалят, данъкът в страната ще влезе в сила от догодина.

Има ли шансове за успех планът на ОИСР?

В началото на годината САЩ  демонстрираха готовност да подкрепят отчасти от дигиталния данък, ако схемата работи на доброволен принцип. Иначе казано, американските компании трябва сами да се съгласят да бъдат таксувани допълнително, вместо да бъдат принуждавани със закон. Идеята обаче срещна остри критики от страна на Франция.

„Нещата се случват в интересен момент“, коментира пред Си Ен Би Си Джеръми Гез, доцент в бизнес училището H.E.C в Париж.

„Трябва да се признае, че по-справедливото данъчно облагане би помогнало на широк кръг от икономики да се адаптират по-добре към задаващата се трансформация на икономиката“, заяви той, визирайки преход към дигитални икономики.

Същевременно с това много страни отчаяно се нуждаят от ликвидност, за да се справят с последствията от пандемията. В този контекст Европейската комисия заяви миналата седмица, че ЕС трябва да започне да мисли за въвеждането на единен дигитален данък, който да помогне за изпълнението на предложения план за възстановяване на икономиката в размер на 750 млрд. евро.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ