Здравето - най-важното в живота, автомобилът - първи избор при застраховане

Здравето - най-важното в живота, автомобилът - първи избор при застраховане

Здравето - най-важното в живота, автомобилът - първи избор при застраховане

За 76% от хората застраховките са вид сигурност, а според 68% полиците спестяват бъдещи непредвидени разходи. Това сочат данните от национално-представително проучване на Асоциацията на българските застрахователи за нагласите към застраховането и застрахователна грамотност у нас. То е проведено през март тази година от агенция „Тренд“ сред 1000 лица от цялата страна на възраст 18-65 г.

Резултатите очертават няколко основни тенденции в потребителските нагласи. Наблюдава се повишаване на доверието към застрахователния сектор, както и сравнително висока степен на разбиране за ползата от застраховките. Но наред с това налице са устойчиви негативни вярвания по отношение на застраховането, които не отразяват реалистично  практическия опит на потребителите. Очертават се и дефицити при информирания потребителски избор.

По ниво на доверие застрахователните компании се нареждат след банките със значителна преднина пред други финансови институции като има отчетлив обрат в нагласите с превес на хората, които са заявили, че имат доверие на застрахователите (47%) пред тези, които декларират недоверие (41%). За сравнение, преди 10 години, въпреки че застрахователите отново са били след банките по ниво на доверие, съотношението е било обратно - доверие в застрахователния сектор са декларирали 40% от хората, а 46% - недоверие, според данни от проучването „Финансовата грамотност в България“ на Световната банка от 2010 г. 

[[{"fid":"358825","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":342,"width":656,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Доверието към застрахователите до голяма степен е обусловено от профила на отделните демографски групи. Например, сред хората с висше и полувисше образование делът на тези, които имат доверие в застрахователните компании е  63%, докато при тези с основно и по-ниско – 24%.  Още по-значима е разликата при категорията „доход“ -  72% от лицата с доход над 1500 лв. имат доверие в застрахователните компании, при лицата без доход този дял е  14%.  

[[{"fid":"358826","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":396,"width":766,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Потвърждение на позитивната тенденция са и резултатите при изследване на устойчиви нагласи към застраховането: 54% от анкетираните не са съгласни с твърдението „Не вярвам на застрахователите“. Още по-висок дял на несъгласни с това твърдение се регистрира при коментираните по-горе социални/демографски групи. Например, при групата лица с доход над 1500 лв. този дял достига 80%.

Въпреки, че е висока степента на осъзнаване на ползата от застраховките, все още голям част от хората ги сключват по задължение, сочи още проучването - 59%. Едва 37% го правят по собствено желание. Интересен детайл е, че всеки  втори (53%) счита, че хората не разбират от застраховки и затова не си правят. Проучването отчита и дълбок дисбаланс между действителен потребителски опит и устойчиви негативни нагласи към застраховането.

Особено показателен е резултатът, че 90% от ползващите застрахователни продукти не са имали проблеми със своя застраховка, само 8% декларират такъв. В същото време, 33% от анкетираните считат, че застрахователите не са коректни при изплащането на щети.

Какво е определящо при избор на застраховка

Цената е водещ фактор при избора на конкретна полица за 79% сред ползващите застрахователни продукти, за 36% от тях - това е изгодната оферта с промоционални условия.  Този резултат има логично обяснение в нормалната за потребителите чувствителност към цените. Но също демонстрира необходимостта от повишаване на застрахователната култура - в търсене на най-ниска цена хората могат да закупят полица, чиито условия не отговарят в пълнота на нуждите, съответно очакванията им, и в резултат да останат разочаровани при застрахователно събитие, коментират от АБЗ.

[[{"fid":"358827","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":394,"width":702,"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]

За отбелязване е също така, че въпреки относително ниските цени на застрахователните продукти в страната, хората ги възприемат като скъпи. 52% от анкетираните не считат, че застраховките са достъпни като цена, а според  46% от хората те са скъпи и затова не могат да си ги позволят.

Най-използваните застраховки

На първо място сред ползваните застрахователни продукти очаквано е застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите – 63% от хората са имали или имат в момента такава полица. На второ място се нарежда Автокаско с 22%, следвана от имуществените застраховки – 16%, застраховка Живот – 13%. Здравни застраховки са имали или имат 12% от анкетираните, също толкова е делът на хората с Медицинска застраховка за чужбина. Застраховки за кредитополучател се ползват от 7% от анкетираните. 

Любопитно сравнение може да се направи между най-често сключвани застраховки и определяните за най-ценни „неща“ в живота. По въпрос от проучването хората определят здравето, семейството и децата, следвани от дома, като най-ценни за тях, а автомобилът поставят на последно място. Точно обратен е редът в класацията за най-често сключвани застраховки. Тя е водена от автомобилните, а здравните са на 4-то място.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ