5 начина да управляваме парите си, без да губим време за това

5 начина да управляваме парите си, без да губим време за това

5 начина да управляваме парите си, без да губим време за това

Животът ни е надпревара с времето и 24 часа в денонощието не ни стигат, за да свършим всички задачи, които сме планирали. Фокусирани в работата, семейството, децата, срещите с приятели, ние не обръщаме много внимание на нашите лични финанси и тяхното управление. Те са като здравето – ако не се грижим за него, ще съжаляваме един ден. За щастие, има много начини да обърнем внимание на нашите пари без да отделяме много от така скъпоценното ни време. В тази статия съм събрал на едно място 5-те, които са най-ефективни и ги ползвам в моето ежедневие.

  1. Автоматизиране, автоматизиране, автоматизиране

Ние живеем във време, в което е лесно да прехвърляме лесно пари в различни банкови сметки и акаунти с минимално участие от наша страна. Да започнем с това какво правим с получените пари. Ако сме на трудов договор и получаваме почти еднаква заплата всеки месец, е добре да наредим на обслужващата ни банка да превежда част от дохода ни по друга сметка. Това е т.нар. принцип „Плащай първо на себе си“ и се изразява в заделяне на минимум 10% от всяка заплата при получаването ѝ. След това харчим остатъка, а спестяванията се инвестират.

След това, от тази специална сметка може да наредим автоматични преводи към инвестиционния ни посредник (за покупка на дялове от взаимни фондове, ETF-и или акции), към застрахователната ни компания, към допълнителното ни пенсионно осигуряване или към P2P платформата. На финансовите компании също може да зададем предварително в какво да отиват получените суми. Няма нужда да ви казвам, че и плащането на битовите сметки може да се автоматизира. Нужно е само да знаем номера на партидата ни и след това банката ще прави нужните преводи, вместо нас.

  1. Простите неща работят

Един от най-добрите начини, за да не отделяме много време и усилия за дадена дейност, е като я опростим до максимум. Това важи и за нашите лични финанси. След като вече сме спестили, инвестирали и платили битовите си сметки (а банката сама си е взела вноската по кредита), остава да разпределим оставащите пари по различните пера разходи. Може да използваме приложение за месечния бюджет, но често то има повече функции, отколкото ни трябват, а това губи нашето време.

Аз ви предлагам една проста система, която използваме в нашето семейство и тя върши работа. При нея се използват обикновени пощенски пликове, върху които са написани основните категории разходи – храна, транспорт, дрехи и други. В началото на месеца се слага предвидената сума за всяко перо в отделен плик и започва да се харчи. Допълнение към тази система е проста електронна таблица, ако се плаща с банкова карта.

  1. Да прехвърлим част от задачите

Може би, не е добра идея да си наемем филипинец, който да се грижи за нашите пари, но има много други начини да прехвърлим част от дейностите, свързани с личните ни финанси на други хора. Аз наричам тези експерти „Борд от съветници“ и си имам такъв за по-ефективното управление на инвестициите ми. Започваме с банковия специалист – той се грижи за парите ни във финансовата институция. Един разговор с него може да ни спести доста разходи за такси, комисионни и да ни предложи по-добър и евтин продукт. Много често банките предлагат широк набор от услуги, които могат да улеснят ежедневието ни на добра цена. Продължаваме с нашият застрахователен съветник. Той се грижи за нашата защита и ще е с нас, ако нещо непредвидено се случи.

Брокерът на недвижими имоти е следващият член на Борда. На срещите с него си говорим за имотния пазар, тенденции, добри сделки и възможности за печалба. Друг важен съветник е инвестиционния консултант, който ще ни насочи към подходящи за нас вложения. Човекът, който обединява донякъде всички тези специалисти е личният финансов консултант и е добре той също да е част от нашия кръг от съветници.

  1. Навиците са най-мощният ни инструмент

Аз съм човек, който работи с календар и дневен график със задачи. Ако нещо не е там, най-вероятно няма да го свърша. Това улеснява живота ми и го прави по прост и предвидим, без излишен стрес от неприятни изненади. Вместо да се чудя кога точно да намеря време за моята среща с личните ми финанси, аз я слагам в моя график и така съм сигурен, че тя ще се състои. Всяка седмица в неделя в 16.00 часа, преглеждам как се движи бюджета за месеца и описвам разходите си за последните 7 дни (вкарвам събраните касови бележки и банкови транзакции в електронна таблица).

Веднъж на месец в точно определен ден и час, преглеждам и финансовите ми инвестиции. Отделям около 2 часа, за да видя как се движат те, на какво се дължи растежа или спада им, нужно ли е да правя някакви промени и дали да не заменя някоя от тях. Обикновено, това време ми е достатъчно, за да управлявам активите ми, които са по-пасивни (взаимни фондове, ETF-и и акции). Инвестициите ми в бизнес проекти изискват повече време.

  1. Информирай ме, ако…

След като сме автоматизирали и прехвърлили всичко, което можем (и правим регулярна среща с нашите пари поне веднъж на седмица), остава да получим информация, когато нещо извънредно се случва с нашите лични финанси или инвестиции. При транзакции от банковите ми сметки, аз съм включил sms известяване и всеки път, когато има превод или теглене, аз разбирам веднага. Освен заради сигурността, съм го направил и за да знам дали дадена планирана транзакция е направена.

За инвестициите ми също съм задал различни видове „сигнали“. Аз не съм привърженик на автоматичните продажби, когато някой актив е достигнал определена цена и платформата изпълнява т.нар. stop-loss заявки. Случвало ми се е няколко пъти цената да падне рязко, да „удари“ моя стоп и след това да дойде на първоначалното си ниво. Това ме накара да използвам различна стратегия и сега, когато цената на някоя моя инвестиция падне с 15% за кратко време (2-4 седмици), получавам имейл и правя анализ на ситуацията.

Също така, съм добавил автоматични известия от събития и компании, които ме интересуват. Ако е необходимо да направя бързо някакви промени, отделям време на момента, но обикновено няма толкова драматични неща и ги оставям за месечния преглед на инвестициите ми.

Това бяха моите 5 трика с които управлявам личните ми финанси, без да отделям много време за това. Сигурен съм, че и вие може да ги приложите още днес. Ще почувствате облекчение веднага (въпреки че нямат нищо общо с болкоуспокояващите гелове).

Ако статията ви е била полезна, имам една молба към вас – споделете я с вашите приятели в социалните мрежи, за да управляват и те парите си по-ефективно и без стрес. Те ще ви благодарят, както и аз.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ