Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

5 неща, за които си струва да спестяваме

Стойне Василев е независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на най-продаваната бизнес книга у нас за 2018 и 2019 година „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).    

Всяка година се случва едно и също – мнозина теглят кредити, взимат пари назаем от приятели или харчат цялата си заплата, за да отидат лятото на море, да посрещнат Великден, Коледа или друг празник. Общото между всички тези разходи е, че те могат да се планират и така да избегнем финансовия стрес, който ги съпътства. В тази статия ще ви споделя какви фондове си правим в нашето семейство и за какво ги използваме.

Каква е разликата между авариен фонд и този за краткосрочни цели?

Аварийният фонд е спестена сума, която да покрие някакви непредвидени разходи, свързани с нашето здраве или имущество. Препоръчва се той да е достатъчен за поне 6 месеца напред, ако останем без доходи. От друга страна, фондовете за краткосрочни цели (до 1 година) се използват за регулярни харчове, които могат да се предвидят, като годишните данъци за автомобила, посрещането на празници, летните почивки и много други.

Идеята на тези фондове е да не се натоварва месечния ни бюджет и да не взимаме заеми за покриване на повтарящи се разноски. Те се използват за всеки по-голям разход, който не може да си позволим с месечната ни заплата и е добре да имаме предварително спестени пари за него.

В нашето семейство имаме следните фондове, в които заделяме пари всеки месец:

  1. Фонд „Годишни разходи за поддръжка на автомобила“

Имаме 2 коли и тяхната поддръжка е един от най-големите ни разходи. През месец януари, когато трябва да се подновяват застраховките Гражданска отговорност и Каско, да се мине на технически прегледи, да се смени маслото и останалите консумативи, и да се купят годишни винетки за автомобилите, се получава една немалка сума за плащане. Тъй като началото на годината не е особено активна за бизнеса ни (а и аз предпочитам да си почина поне 2-3 седмици), нашите доходи са по-малки от предишните месеци.

За да не нарушим финансовото ни здраве, да не се налага да взимаме пари от аварийния ни фонд или да продаваме инвестиции в неподходящ момент, ние създаваме т.нар. „пликова система“, като всеки годишен разход си има отделен хартиен плик и в него всеки месец добавяме 1/12 част от необходимата ни сума. Например, ако разходите ни по автомобилите са 1,800 лева, това прави по 150 лева на месец. Така, когато дойде следващия януари, вече имаме необходимата ни сума и нямаме финансови проблеми.

  1. Фонд „Ремонт на автомобил“

Дори да имаме застраховка Каско за нашия автомобил и да шофираме внимателно, по-старите коли и българските пътища са предпоставка за по-чести ремонти и свързаните с това разходи. Тук не говоря за смяна на консумативи или някоя изгоряла крушка, а за по-сериозни повреди. Всеки си познава автомобила, но дори да има период без особени разходи, то има и такива, в които ремонтите са доста чести (тогава е време да помислим за смяна на колата).

За да не мислим откъде ще вземем пари за поредното посещения в сервиза, аз съм си направил специален фонд за това и той е в размер на 5% от стойността на автомобила. Например, ако колата струва 10,000 лева, 500 лева е сумата, която е добре да заделим. Когато я изхарчим, започваме отново да правим месечни вноски във фонда, докато той се напълни отново. (продължава на следващата страница)

още от Коментари