Човекът, който може да промени света на лукса

Човекът, който може да промени света на лукса

Човекът, който може да промени света на лукса

Oснователят и главен изпълнителен директор на Moet Hennessy Louis Vuitton SE (LVMH) Бернар Арно е считан за май-могъщата фигура в света на луксозните стоки.

В последно време обаче неговото име не е най-често споменаваното в сектора. Фокусът в момента е насочен върху Йохан Рупърт, изпълнителният председател на швейцарската група за луксозни стоки Cie. Financière Richemont, която е собственик на марки като Cartier и Jaeger-LeCoultre. Той държи картите за консолидиране на водещите брандове в света на висшата мода, луксозните часовници и бижутата, като индустрията следи с внимание всеки негов ход, пише Андреа Фалстед за Блумбърг.

Анализаторите следят с особен интерес възможността Рупърт да сключи сделка с един от по-големите конкуренти на RIchemont, било то LVMH или Kering SA. Спекулациите в тази насока се тиражират от доста време, но те придобиха нова сила, след като блогът Miss Tweed съобщи, че милиардерът е отказал неформален разговор с главният изпълнителен директор на Kering Франсоа Анри-Пино през януари. Рупърт, който трансформира южноафриканския бизнес за тютюн  на баща си в групата за луксозни стоки, заяви през ноември, че компанията не се продава.

Но не е ясно обаче колко дълго той ще може да продължи да отблъсква подобни оферти. Мащабът става все по-важен за сектора, а ръстът на акциите на Richemont изостава от този на конкурентите на компанията. Наследяването също е проблем, тъй като децата на Рупърт не играят подобна роля в бизнеса, каквато имат наследниците на ръководителите на  LVMH и Prada SpA.

Ако в крайна сметка председателят реши да приеме предложение за придобиване, въпросът опира до това коя оферта би избрал.

Придобиване от страна на LVMH би затвърдила позицията на Арно като безспорен лидер в лукса. LVMH и Richemont заедно биха могли да имат годишни приходи от продажби, равняващи се на около 70 млрд. евро, което четири пъти повече от приходите на Kering. Добавянето на Cartier и Van Cleef & Arpels, най-големите марки за бижута на Richemont в порфолиото на LVMH би поставило комапнията в напълно доминираща позиция в този сектор, тъй като тя вече притежава  Tiffany и Bulgari.

Въпреки всички тези фактори партньорството с Kering пък може да се окаже по-добра сделка, тъй като съвместната работа между двете компании ще бъде много по-лесна.

Най-сложната част при всяка сделка за сливане или придобиване е динамиката на властта. Това важи в особена сила в сектора за луксозни стоки, който все още е управляван от няколко влиятелни семейства. Рупърт държи 10% от акциите на Richemont и 51% от правата на глас. Семейство Пино контролира Kering, а LVMH се управлява от семейство Арно. Намирането на баланс в управлението на семейни бизнеси никога не е лесно, но една сделка с Kering би била значително по-лесна за управление.

Комбинацията Richemont-Kering има и стратегически ползи. Въпреки че Kering разполага с водещи модни марки като Gucci и Yves Saint Laurent, позициите на компанията при бижутата и луксозните часовници не са особено силни. Добавянето на Cartier и Van Cleef & Arpels към портфолиото на Kering би покрило тези слаби страни. В същото време Richemont има модни брандове като Chloe и Azzedine Alaia, които все още не са оправдали очакванията, а Kering известен със съживяването на марки, които са загубили част от блясъка си.

Макар че една евентуална бъдеща обща компания ще бъде по-малка от LVMH, с общи приходи от продажби в размер на 30 млрд. евро на база изчисленията за тази година, тя ще бъде достатъчно мощна, за да се конкурира с лидера в сектора. Kering не може да си позволи да купи изцяло Richemont, но може да използва комбинация от кеш и собствени акции, за да финансира придобиването. По-голямата пазарна капитализация на Kering ще направи Richemont младши партньор в новата им обща компания, което може да не се хареса на Рупърт, но за сметка на това той ще може да поиска някои бонуси за обединяването на двата конгломерата.

Разбира се, Рупърт може да избере и сливане с някои по-малки модни къщи като Chanel или Hermes International, или пък да продължи да отказва подобни обединения. „Той е човекът, който може да промени баланса на силите“, коментира експертът по луксозни стоки Марио Ортели.

Ако не действа навреме обаче Рупърт рискува да бъде подминат. Досега неговата компания винаги е следвала дългосрочен план. Сега, когато Рупърт държи най-важните карти, той трябва да ги изиграе разумно.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ