Хонконг, някога най-голямото пристанище на света, потъва в класациите

Хонконг, някога най-голямото пристанище на света, потъва в класациите

Хонконг, някога най-голямото пристанище на света, потъва в класациите

Хонконг продължава да отстъпва позиции в класациите на най-големите пристанища в света. Това принуди компанията оператор на товарни терминали, собственост на хонконгския магнат Ли Кашин, да действа.

Hong Kong International Terminals Ltd., най-големият оператор на терминали за контейнерни превози в града и част от CK Hutchison Holdings Ltd. на Ли Кашин, замразява заплатите на служителите си тази година заради засилващата се конкуренция и търговската война между САЩ и Китай. Компанията също така създаде алианс с конкурентен пристанищен оператор в Хонконг в опит да намали разходите си.

"Беше истинско цунами от негативни събития за Хонконг", отбелязва Рахул Капур, анализатор на Bloomberg Intelligence в Сингапур.

"През последните години Хонконг изоставаше от събитията, докато китайците инвестираха пари в разширяването на капацитета си" посочва той.

Според Drewry Shipping Consultants Ltd. Хонконг е бил сред петте най-натоварени пристанища за превоз на контейнери от 1979 година, когато компанията за първи път започва да събира съответните данни.

През 2018 година градът обаче вероятно е отстъпил с две места до седма позиция, изпреварен от съседния Гуанчжоу и южнокорейското Бусан, според данни на пристанищните власти.

Китайският Циндао може да бъде следващият град, който ще го изпревари тази година.

Хонконг дължи съществуването си на своето пристанище - закътаното, дълбоководно "възхитително пристанище", което повече от век тласка напред главоломния подем на града като врата за търговията със стоки от и за Китай.

През 2004 година то бе най-натовареното пристанище за контейнерни превози в света, когато сандъци с промишлени стоки се струпваха по доковете му от камиони, баржи и каботажни кораби от китайските градове.

Оттогава обаче азиатските пристанища едно след друго изпреварват Хонконг, най-вече от континенталната част, след като местни и централни власти инвестираха в нови съоръжения за по-големи кораби, които да пренасят стоките директно до пазарите по целия свят, без необходимостта те да минават транзитно през Хонконг.

През 2004 година от Хонконг са натоварени над 150 000 кораба. Сега броят им се е свил почти наполовина и транспортът на контейнери продължава да намалява всеки месец от април, отчитайки за миналата година общ спад от 5,4 %, според Хонконгския съвет за мореплаване и пристанища.

За сравнение, Шанхай отчита растеж от 4,4 %, а Бусан - 5,8 % за 2018 година. Гуанчжоу пък отбелязва скок със 7,1 % за първите 11 месеца на миналата година.

Окопна търговска война би могла да ускори упадъка на Хонконг, ако китайските компании прехвърлят повече продукция към други страни, които са разположени по-близо до конкурентни транзитни пристанища като Сингапур или малайзийското Порт Танджунг-Пелепас.

"През 2018 година пристанищният сектор на Хонконг се сблъска с увеличен брой предизвикателства, вариращи от ожесточена регионална конкуренция и променящи се нужди на клиентите до търговската война между САЩ и Китай", посочи Hongkong International Terminals и изявление, разпратено по електронната поща.

"Несигурността на пазара продължава да хвърля сянка и върху идващата година", допълни компанията.

Тя се съгласи да създаде алианс с Modern Terminals Ltd. и още два пристанищни оператора, за да управляват съвместно 23 места за акостиране на основния терминал "Куай Цинг".

Голяма част от упадъка на Хонконг се дължи на разработването на по-големи и по-добри съоръжения в градове по китайското крайбрежие начело с Шанхай, който вече от девет години е най-натовареното пристанище за превоз на контейнери в света. Само че други пристанища в региона успяха да вървят в крак с промените. Сингапур, който навремето се надпреварваше с Хонконг за лидерската позиция, сега обработва близо 50 % повече контейнери отколкото преди, докато южнокорейското Бусан увеличи обема си с над 80 %.

Промяна в класациите

Очаква се за 2018 година Хонконг да изпадне от топ пет на най-натоварените световни пристанища.

Сингапур добави нови места за акостиране и създаде смесени дружества за управление на терминалите с китайските Cosco Shipping Holdings Co. и Ocean Express Network, за да подсили бизнеса си. Бусан обяви през март, че намалява пристанищните такси и предоставя средства за корабни компании, които превозват повече товари.

Междувременно Хонконг е с вързани ръце заради дългогодишни дебати за това дали и как трябва да се разширят пристанищните съоръжения. Мина повече от десетилетие, откакто градът започна да проучва дали има нужда от десети терминал. Предварителното проучване за изпълнимост на новото съоръжение бе направено през 2014 година и през същата година бе последвано от план за развитие. Оттогава обаче не са предприемани нови стъпки.

Терминалите за контейнерни превози на Хонконг са управлявани от частни компании, които нямат връзки с правителството, като Hongkong International Terminals и Modern Terminals, чийто най-голям акционер е Wharf Holdings Ltd. В континентален Китай и Сингапур повечето пристанищни оператори са свързани или подкрепяни от властите.

"Правителството на Хонконг отдава голямо значение на морския сектор", посочи Бюрото за транспорт и жилищно строителство в отговор на запитване на Блумбърг. Властите неотдавна обявиха пакет от мерки в подкрепа на сектора, включително данъчни планове за стимулиране на лизинга на кораби и морското застраховане, посочи ведомството.

Според Хан Нин, директор за Китай на Drewry, възходът на пристанищата на континента и насочването към по-големи кораби, които предпочитат преките услуги вместо транзита, означават, че Хонконг може да е пропуснал шанса си да навакса.

"За нови терминали са необходими огромни капиталови разходи. Предвид насищането на пазара и засилената конкуренция, не изглежда икономически ефективно да се инвестира в нов терминал", казва той.

Вместо това, за да увеличи богатството си, Хонконг се обръща към други сектори като финансовите услуги. Финансите и застраховането са донесли 19 % от брутния вътрешен продукт през 2017 година, а недвижимите имоти - 11 %, докато приносът на транспорта е бил едва 6 %, според департамента за преброяване на населението и статистика.

Докато градът постепенно си връща все по-голяма част от естествения залив, който създаде един от най-големите търговски центрове в света, има малка вероятност пристанището на Хонконг някога да успее да навакса и да възстанови позицията си като едно от петте най-натоварени в света.

"Твърде късно е", казва Капур от Bloomberg Intelligence. "Докато китайците инвестираха, Хонконг бездействаше"

 

Кюнхъ Пак, Блумбърг / БТА

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ