Идеи от Китай за рестарт на бизнеса и икономиката

Идеи от Китай за рестарт на бизнеса и икономиката

Идеи от Китай за рестарт на бизнеса и икономиката

Често цитирана извън Китай китайска максима (не съвсем точна и без особена популярност в Китай) гласи, че думата за “криза” се състои от йероглифите за “опасност” и “възможност”

В ситуацията на несигурност и финансов и психологически стрес бихме искали да получим добри новини или поне информация за вече проработили решения от държавите по-напред във времето в борбата си с епидемията. За момента Китай дава сигнали зад победа над вируса, за завръщане към нормалния начин на живот и за относителен рестарт на икономиката.

Уроци и пример всъщност не са подходящи думи тук, но въпреки различията в политическа, икономическа и епидемична реалност, етапите от развитието на епидемията вървят в определена последователност, и Китай е с няколко крачки по-напред. В период на глобална епидемия обаче, остават възможни бъдещи трусове и отново затегнати мерки.

Говори се отдавна за “различността” на Китай, и без навлизане в напоследък чувствителни теми и конспиративни теории, тя е факт – и е най-ясно изразена в мащабите на държавата и инфраструктурата й и интернет свързаността на почти цялото население. Технологии като безконтактни плащания, напълно роботизирани магазини, поне три милиона доставчици храна и стоки на мотопеди, мрежа от доброволци, които следят изпълнението на различни мерки и разпоредби вероятно тук оказаха ключово влияние за това някои сектори да продължат дейност, да минимализират загубите си и за това да се отбележат победи сравнително бързо.

Въпросът дали Китай се е върнал към нормален бизнес живот няма еднозначен отговор - за някои индустрии и региони COVID-19 имаше минимално отражение. Китай “влезе” в период на извънредни мерки, карантина и социално дистанциаране в много специален период - един ден преди началото на почивната седмица за китайската Нова година (23-ти януари). Това е най-дългия годишен период на отпуска за много хора, и предполага пътувания към родни места за работещите далеч, пътувания по света в комбинация с годишна отпуска или оставане вкъщи със семейството. Това направи навлизането в периода на извънредни мерки изключително екстремно за някои (тези, които трябваше да променят плановете си в последния момент) и напълно плавно за други, които бяха планирали да останат вкъщи за поне десет дни, при нормални за периода празни улици и много затворени ресторанти.

В по-слабо засегнатите от епидемията градове, някои офиси отвориха врати още на 9 -ти или 11-ти февруари - с различни нива на контрол за придвижването към тях. Към днешна дата в Шанхай имаме усещането, че “почти всичко е нормално, но нищо не е същото.”

Заради последвалото глобално развитие на епидемията и наложените от Китай мерки за избягването на „втора вълна” - като задължителна карантина за всички международно пристигащи, независимо от резултата от задължителния COVID-19 тест след кацане, и реално спрян достъп до Китай за чуждестранни граждани, дори с валидни визи и документи за пребиваване, означава, че буквално всяка компание с чуждестранен елемент в бизнеса си е все така със седмици или месеци отдалечена от завръщане към напълно „нормална“ работа.

Ограниченията, поставени из целия свят, предполагат забавяне или отменяне на поръчки, сделки и преговори. Китайския експортен сектор например създава около 180 милиона работни места. И докато международните пазари са частично затворени, той ще остане в кризисна позиция. Едно от ключовите събития за китайския износ - Кантонския Панаир в Гуанджоу първо бе отложено, а впоследстие се взе решение да се проведе онлайн през юни. На този фон, единствената рецепта за международния български бизнес е да бъде в режим на гъвкаво изчакване, и в случай, че е приложимо да е в готовност да преговаря допълнително с доставчици и купувачи, за да минимализира загуби и запази бизнес отношения, както и да прегледа внимателно форсмажорните клаузи в договорите си (ако ги има).

В Китай желанието за завръщане към нормалност стана напълно очевидно през първия уикенд на април - тридневен уикенд за вече работещите, който започна със сирените за въздушна опасност и три минутно национално мълчание в памет на жертвите на епидемията, и с тълпи хора из забележителности и паркове, далеч надхвърлящи очаквания брой посетители според иниациативите на съответните власти за контрол на достъпа. Това дава два сигнал, че потребителите след социална изолация са “гладни” за пътувания и забавления, както и че твърде ранното и абсолютно вдигане на ограниченията води до притеснителни струпвания на хора, и води до нежелани повторни рестарти.

За отбелязване е, че икономическите загуби са навсякъде - дори компаниите и секторите, които бяха относително по-малко засегнати, също преминаха през сериозни сътресения, а примерите за малки и семейни бизнеси, които повече не отвориха врати отново също не липсват.

Нека погледнем към няколко различни сектора и се опитаме да дестилираме идеи от действията им в последните месеци.

⁃ Някои продукти без специални усилия станаха незаменима част от живота в условия на епидемия - онлайн доставки и продукти и услуги, които имат отношение към живота под карантина - хранителни продукти, фитнес оборудване, алкохол, хранителни добавки и лекарства, почистващи препарати, продажби на застраховки, онлайн игри и др. Тук са малкото примери за растеж, с изгледи той да бъде устойчив и след края на епидемията, поради засилено внимание към здравето и безопасността, и създадени вече навици.

⁃ Някои от засегнатите предприятия и работници успяха да намалят загубите се, вземайки специални мерки. 150 000 китайски фризьори, готвачи, фитнес инструктори, сервитьори и др. временно работеха (а някои от тях избраха да продължат) като куриери и доставчици през crowd-sourcing платформата на Алибаба. С по-малко щети преминаха през кризата и фабрики, които преориентираха производството си към необходимите в този момент продукти, магазини и други офлайн компании, които успяха да пренесат част от бизнеса си офлайн и да се възползват от специалните облекчени условия за отваряне на онлайн магазини в някои платформи – потенциална възможност и за български брандове, които имат интерес и частична подготовка да навлязат на китайския пазар през e-commerce платформи. Специални марки и специални зони за международна електронна търговия са вече обявени от властите и платформи като Алибаба (група която включва Tmall, Taobao и Ali Express). Тук можем да включим още примери като фитнес студия които излъчват тренировки на живо, магазини за дрехи, които демонстрират колекциите си в лайв-стрийм платформи, туристически букинг платформи които започнаха да предлагат продуктите и сувенирите на локации и дестинации, с които работят на вече съществуващите си платформи за продажба на полети, хотелски резервации и входни билети за обекти.

⁃ В някои сектори загубите бяха очаквани за ситуацията, а възстановяването - все още трудно. Това са ресторантите, които не правят доставки (някои ресторанти във високия сегмент като шанхайския Hakkasan вече затвориха врати за постоянно), кина, KTV, производители на продукти свързани с пътувания и спорт на открито, авиокомпании и др.

⁃ Заслужава си да обърнем специално внимание на туризма. Тук виждаме неизбежно обръщане към вътрешния пазар. По-горе споменатото струпване на популярни туристически обекти през дългия априлски уикенд, което доведе до повторно затваряне на някои от тях, обсъждане на по-строги контролни мерки в очакване на златната седмица за деня на труда, която ще се случи в чест на 1ви май (за първи път от 2007), точно с цел да се даде тласък на вътрешния туризма. Хотели, курорти и различни локации насочват вниманието си към местни инициативи - логично не се очакват значим брой чуждестранни туристи през 2020, затова се предлагат виртуални турове, онлайн покупки на сувенири и местна продукция и различни общи инициативи като абонаментни карти за неограничени нощувки в семейни хотели из Китай в рамките на 2020. Обявени са и много специални промоции за медицински работници от предните линии и техните семейства. В туризма се очакват загуби за тази година в размер на около един милиард юана (според проекция на Синята Книга на Китайския Туризъм). Някои от лайв-стрийм ивентите на известни забележителности (като двореца Потала в Ласа) привлякоха огромен брой зрители – в рамките на часове многократно надхвърлящ обичайния годишен брой посетители- и повишиха чувствително продажбите на сувенири.

⁃ Образователната сфера и онлайн обучения. Училищата в Китай също затвориха врати и отвориха “прозорци” – отзвукът от родители и ученици, както изглежда е и по света, не беше особено положителен първоначално. Към момента офлайн учебния процес е възстановен в повечето провинции на Китай - това се случи поетапно, а за Шанхай плана е процеса да започне в края на април, като университетите ще се върнат към офлайн уроци последни. Интересен и забавен момент бе когато в началото на епидемията, китайски ученици масово разпространиха призив към съучениците си да дадат нисък вот на една от платформите за онлайн обучение, с идеята, че когато рейтинга й в app store падне под минималния, тя ще бъда свалена – инициатива, която беше успешна. Онлайн курсове и обучения обаче бяха добре приети, и някои местни власти предлагаха субсидии на предприятия, които организираха онлайн курсове за служителите си в периода на спиране на дейност.

⁃ Трябва да споменем особения случай на бизнеса с медицински изделия - безпрецедентната световна нужда от предпазни маски от различни категории, ръкавици, дезинфектанти и други лични предпазни средства и апаратура за борба с COVID-19 логично създаде и интерес да се закупуват и даряват продукти, или поне да се координират сделки. Следвайки развитието на епидемията „вълни“ от такива продукти първо тръгнаха към Китай, а после обратно към останалата част от света. В момента мерките в тази сфера са много стриктни, има централно обявен списък на одобрени фабрики, които отговарят на национални и международни изисквания, голямо търсене и много пазарни играчи със спекулативна нагласа. Участие в такива сделки трябва да се случва само след внимателно проучване на партньорите, техните документи и сертификати, и с ясно съзнание за рисковете.

Доколко са приложими уроците или идеите от Китай, зависи от конкретните обстоятелства на конкретния бизнес. Дали след месеци на виртуални бизнес срещи, уроци, презентации, преговори и мащабни ивенти (като Кантонския Панаир) те ще се превърнат в “ново нормално” е още рано да се каже, но вероятността съществува и дори е донякъде привлекателна. Като открояваща се тенденция, очаква се вниманието към здравословното хранене и начин на живот да продължи след вируса. Международният туризъм ще премине през още сътресения преди отново да намери точка на баланс и устойчив растеж.

Друга често цитирана “китайска” сентенция, която изглежда не е известна на никого в китайска версия, е че древно проклятие гласи “Дано живееш в интересни времена!” Този период на несигурност и непрекъсната промяна вероятно се усеща от някои като проклятие, но китайският опит от последните месеци показа, че за повечето компании поетапно възстановяване е възможно, че иновативните мениджъри успяват да минимализират отражението на кризата, и че потребителите остават лоялни на брандове, които намират начин да бъдат в полезрението им по време на изолация.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ