Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Говори с мен, чатбот!*

145

Снимка: Shutterstock

Какво би станало, ако хората предпочетат да се информират чрез роботи? Някои традиционни медии, както и стартъпи, залагат на чатботове - компютърни програми, които предават знания онлайн на свързани хора под формата на разговор.

"Случва ли ти се да лъжеш твои приятели?", пита със смайли Джам своите "приятели" в приложението на Фейсбук за пращане на съобщения Месинджър. Джам е робот, който разказва истории за разясняване на актуалните събития и обогатяване на общата култура.

Джам използва запитването си като повод да разкаже живота на писателя Ромен Гари, който измами литературните среди, като публикува творби под псевдоним.

Тази чатбот медия е създадена преди около 3 години от френска стартъп компания и води разговори с около 150 000 души всеки ден, с множество емотикони, мемета и други гифове, на различни теми (култура, благосъстояние, околна среда, общество. . .).

Подобно на приятел, който разказва анекдот, Джам може да говори за любимия си творец или за последните изследвания за ползата от закуската. "Разговорът", ако може да го наречем така, протича чрез въпроси с множество отговора, като роботът поема и въпросите, и отговорите.

"Предвид възможностите на тази технология, разговорът трябва да се води от бота, а не обратното, иначе нещата бързо ще станат ограничени", казва Маржолен Гронден, която е един от създателите на Джам.

Някои по-традиционни медии залагат на употребата на роботи, които да общуват с хора чрез "разговори", които са предварително написани от хора. Иначе казано, да използват алгоритъма като посредник между интернет потребителите и редакторите.

12 пъти повече кликвания

Би Би Си от време на време включва такива диалогови боксове в свои статии, за да контекстуализира сложни теми, на принципа "да научим повече". Британската обществена медия също така програмира временни роботи в Месинджър, например по време на избори.

"Предложихме ускорен курс за разбиране на Брекзит, който имаше голям успех, с по един елемент на ден, без да губим времето на хората, без да се опитваме да се правим на интересни", разказва Грант Хайнрих, програмист от "Нюз лаб", екипа за иновации на Би Би Си.

"Получаваме по-добри резултати с роботи, които питат публиката какво й е мнението. Например "Смятате ли, че 15, 20 или 30 процента от хората са алкохолици?" Това удвоява броя хора, които остават до края на разговора", казва той.

Този начин на общуване позволява на Би Би Си да създава различни групи от публиката, към които след това може по-специфично да насочи местни новини, например някакви изборни резултати.

"Хората, които получават ежедневния ни бюлетин чрез чатбота, кликват средно 12 пъти повече от тези, които получават имейл", казва Грант Хайнрих.

Маржолен Гронден пък има с Джам амбицията да намери жизнеспособен модел за медиите в момент, когато традиционният печат страда от спадащи рекламни приходи, които се пренасочват към гигантите в интернет.

Нейната стартъп компания започнала да носи печалби от септември м. г. Тя прави проучвания за търговски марки или институции благодарение на анонимните данни на потребителите. Фирмата предлага създаване на съдържания за Джам и е развила дейност по предлагане на бяла марка (white label) за медии, които искат свой чатбот.

"Да се гордее с мен"

Макар че много новинарски сайтове са се сдобили с чатботове, не всички са развили своите до нещо повече от елементарни джаджи.

Това е грешка, смята Емили Уитроу, която която ръководи тази дейност в онлайн медията за икономически новини Кварц. Според нея "чатботът не е средство да привлечеш допълнителни потребители, а е медия сам по себе си", със свои автори и собствено съдържание.

От неговото начало през март 2018 г. екипът му проучва какво предпочита публиката и стигна до извода, че читателите най-много обичат да им се поставят предизвикателства за решаване.

Освен ерудирани (и илюстрирани) разговори за паразитните насекоми или поезията на кърлинга, производителите на съдържание са се специализирали в проекти като научаване на медитативни практики, по-добра защита на данни или правене на хляб в домашни условия.

"Искаме да използваме изкуствения интелект за по-добро предоставяне на подходящите съдържания на потребителите, без никакви усилия от тяхна страна", обясни Емили Уитроу.

Засега тя е оставила настрана разпространението чрез колонки с домашни асистенти. "Правихме някои опити с Алекса (домашния асистент на Амазон), но хората не държат непременно да слушат роботски гласове", отбелязва тя, без обаче да се отказва напълно от идеята.

Има едно важно ограничение: технологията трябва да е прозрачна, недоловима, за да може потребителите да имат усещането, че са установили отношения с робота.

"Хората ми казват: Знам, че е глупаво, знам, че не е наистина човек, но ми се иска роботът да се гордее с мен, очаквам с нетърпение да разговарям с него", разказва Емили Уитроу.

Жули Жамо от Франс прес / БТА

*Заглавието е на редакцията на "Мениджър Нюз"

още по темата
още от Коментари
18
Вторник
Юни