Таня Кръстева: Тази криза е предизвикателство към способността за бързо вземане на нестандартни решения

Таня Кръстева: Тази криза е предизвикателство към способността за бързо вземане на нестандартни решения

Таня Кръстева: Тази криза е предизвикателство към способността за бързо вземане на нестандартни решения

Една част от бизнес света е притихнала, а друга действа на много бързи обороти. Така изглежда “новото нормално” в ситуация на пандемия, при която нищо утре не е гарантирано. За трансформациите на пазара, гъвкавостта на бизнес лидерите и важността на адекватната икономическа информация говорим с главния редактор на Bloomberg TV Bulgaria Таня Кръстева.

- Каква е ролята на бизнес журналистиката в условията на COVID-19?

- Ролята на бизнес журналистиката във и извън условията на COVID-19 e изключително голяма, за да могат хората от икономическата и финансовата сфера да вземат информирани решения. Голяма отговорност е в тези изключително стресови условия да намерим хората с ключова експертиза, които да дадат полезна информация, да направят коректен анализ и стойностен коментар. Мисля, че най-ценното в Bloomberg TV Bulgaria е фактът, че разбираме процесите в икономиката и финансите и познаваме експертите, които ще направят задълбочен анализ, защото сме общували с тях и преди тази криза. Същевременно знаем от какво се нуждае бизнесът, защото сме близо до него вече над 4 години, откакто сме на българския пазар. В момента се опитваме да го подкрепим и в ефира, и в сайта ни чрез специалната рубрика „Бизнесът vs. COVID-19”, давайки гласност на различни предложения за запазване здравето на икономиката ни. Сегашната криза е наистина безпрецедентна, защото засяга здравето във всички аспекти на живота – физическия, социалния, психологическия, икономическия и финансовия.

 - Как се справя бизнесът с тази ситуация?

- По различен начин. Част от компаниите се справят, намирайки нови възможности и ниши, други трансформират изцяло начина, по който работят, трети, за съжаление, остават напълно блокирани. Радва ме това, че виждам солидарност и желание за взаимопомощ. Всички станахме свидетели колко много компании предложиха продуктите си за безплатно ползване, други предложиха услугите си безвъзмездно на правителството. Не мисля, че тези решения са взети лесно, защото едва ли техните приходи са останали незасегнати. Това, което знаем със сигурност, е, че бизнесът се намира в извънредна ситуация и ще има нужда от помощ, за да се справи. Ако социалната изолация и ограниченията в придвижването се предприемат с цел обиране на пиковете в здравната система, то следва да се вземат мерки спрямо компаниите, които да предпазят социалноосигурителната система от пикове. Виждаме, че мерки в подкрепа на икономиката се предприемат почти навсякъде по света. За мен тревожно е, че болкоуспокояващите, които се прилагат на икономиките в момента, може да имат неблагоприятни странични ефекти. Но както казва колегата ми Делян Петришки, проява на лош вкус е да говорим за това в момента, тъй като, ако се сбъднат мрачните прогнози, ни очаква икономическа криза, пред която тази през 2008 г. ще ни се стори незначителна.

- Ще оцелее ли малкият и средният бизнес?

- Част от него със сигурност ще оцелее, след кризата ще се появи нов. Пазарът не търпи вакуум. Основните въпроси са колко време ще отнеме възстановяването и какви ще са щетите в здравната, социалната, осигурителната и образователната системa.

- Какво разкри епидемията от COVID-19 за бизнеса?

- Бизнесът в България е много разнороден, реакциите на мениджърите – също. Нека не забравяме, че бизнесът, както го наричаме, се състои от хора. Извънредното положение предизвика до крайна степен хората на ръководни позиции да проявят своето лидерство, гъвкавост и способност да взимат бързо нестандартни решения. Много често съм задавала въпроса на предприемачите и мениджърите в студиото на “Бизнес среща” как успяват да работят в такъв динамичен свят. Сега виждаме колко динамична може да бъде бизнес реалността.

 - Очаквате ли промени в бизнес средата след края на кризата по отношение на методи на работа?

- Бизнес средата, както и методите на работа постоянно се променят. Може би тази криза просто ускорява този процес и катализира създаването и възприемането на иновации, които са били под похлупака на икономическия растеж.

Автор: Яна Миткова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ