Загубите на Uber и Lyft държат конкурентите на дистанция

Загубите на Uber и Lyft държат конкурентите на дистанция

Загубите на Uber и Lyft държат конкурентите на дистанция

Ценовата война между Uber и Lyft причини милиарди долари загуби и за двете компании за споделено пътуване, докато те се борят за пътници и шофьори. В едно отношение обаче това бе добра новина за инвеститорите, които вложиха парите си в компаниите, които току-що излязоха на борсата: Загубите изплашиха конкуренцията и осигуриха на лидерите в бранша дуопол в почти всеки град в САЩ.

Двете компании от Сан Франциско вече загубиха общо 13 милиарда долара. И при условие че не се вижда ясен път към печалба, никой друг няма кой знае какъв стимул да отправи предизвикателство към тях, като прибегне до същия модел, разчитайки на хора, каращи личните си автомобили, да взимат пътници чрез смартфон приложение, каза Сюзан Шахин, съдиректор на Центъра за изследвания на устойчивостта на транспорта към Калифорнийския университет в Бъркли.

Дори ако друг конкурент се осмели да навлезе на пазара, по всяка вероятност ще му е трудно да събере достатъчно пари, за да се превърне в реална заплаха, след като Uber и Lyft си осигуриха през изминалото десетилетие милиарди долари от инвеститори в замяна на дялове. И през последните шест седмици те придобиха допълнителни 10,4 милиарда долара от първичните си публични предлагания (ППП).

"Има само дуопол, тъй като двете компании разполагат с достатъчно капитал, за да се конкурират една с друга, но никой друг не може да прави това", каза анализаторът от Gartner Майкъл Рамзи.

Ситуацията вероятно няма да се промени, докато някоя от десетките компании, които се опитват да създадат самоуправляващи се автомобили не усъвършенства технологията си до такава степен, че да може да създаде мрежа от таксита роботи, което да извади хората шофьори от уравнението. Един такъв пробив би позволил на онзи, който съумее да го направи, да понижи цените си под предлаганите от Uber и Lyft.

Компанията Waymo, която е филиал на Google, не крие своите намерения да си пробие път на пазара за споделения пътувания с парк от автономни автомобили - технология, по която тя работи през последното десетилетие. Waymo започна да предлага услуга за споделено пътуване с роботизирани ванове в района на Финикс преди пет месеца, но сега само 1000 души имат право да я използват.

Освен че играе водеща роля за внедряването на роботизирани автомобили на пазара, Waymo има зад гърба си повече пари от Uber и Lyft взети заедно. Тя е собственост на Alphabet - компанията майка на Google, която разполага със 113 милиарда долара.

В документите за своето ППП Uber посочи Waymo като потенциална заплаха наред с Tesla, Cruise Automation на General Motors и Apple. Lyft също спомена Waymo и Apple сред компаниите, които биха могли да подкопаят позицията й на втората най-масова услуга за споделено пътуване.

Повечето експерти обаче са на мнение, че все още ни делят много години от времето, когато технологията на автономните автомобили ще достигне такова равнище, че да може да поддържа голям парк от таксита роботи.

Дотогава дуополът в САЩ вероятно ще се запази, давайки на Uber и Lyft лукса да се съсредоточат върху растежа, а не върху печалбата, твърдят анализатори. Това означава, че цените на услугите за споделено пътуване в Съединените щати по всяка вероятност ще останат под цената на услугата - истинска благодат за потребителите.

"Тези субсидии ще се запазят, докато всяка компания смята, че ще печели нови потребители от по-ниската цена", прогнозира Алехандро Ортис, главният анализатор в SharesPost. "Сега целта е растежът, но той е скъп."

В крайна сметка обаче ще се засили инвеститорският натиск върху компаниите да правят пари и това почти със сигурност ще изисква повишаване на цените на услугите.

В Нюйоркската фондова борса в петък, главният изпълнителен директор на Uber Дара Хосровшахи намекна, че компанията ще се съсредоточи върху печалбата след три до пет години. Този график засега не е добре приет на Уолстрийт. Акциите на Lyft поевтиняха с 29% спрямо равнището при излизането си на борсата преди шест седмици, а Uber се сгромоляса при пазарния си дебют в петък, губейки близо 8%.

Пазари със само един или двама доминиращи играчи често създават ситуации, при които компании злоупотребяват със своята мощ или се опитват да смачкат конкуренцията. Регулатори и законодатели в целия свят твърдят, че това вече се е случило в много технологични подотрасли - Facebook, както изглежда, е непристъпна крепост в областта на социалните мрежи, Google доминира сред търсачките, а Amazon контролира голям дял от онлайн търговията.

Това предизвика призиви за раздробяване на някои от тези компании, по-конкретно на Facebook, чийто съосновател Крис Хюз заяви неотдавна, че бившата му компания е станала прекалено могъща и това не е добре за обществото.

Засега Uber и Lyft използват всички пари, които събират от инвеститорите, за да държат цените сравнително ниски, издигайки бариера за по-малките си конкуренти, които не разполагат с необходимия капитал, за да могат да си позволят да понасят големи загуби.

Вземете за пример Остин, в щата Тексас. Uber и Lyft се изтеглиха от града през 2016 г., след като избирателите одобриха регулации за компаниите за споделено пътуване, включително проверки с взимане на пръстови отпечатъци за техните шофьори. В технологично развития Остин навлязоха четирима конкуренти, включително две местни компании. На следващата година обаче законодателното събрание на Тексас прие по-либерална нормативна уредба на щатско равнище, която отмени действието на регулацията в Остин и Uber и Lyft се завърнаха.

Скоро след това три от конкурентните компании - бостънската Fasten, местната GetMe и Fare от Финикс - се оттеглиха, а последната - RideAustin, която е с идеална цел, загуби хиляди пътници.

"Само за два месеца тези три компании си отидоха", обобщи Крис Симек, изследовател от Транспортния институт към Тексаския университет A&M, който е съавтор на проучване на влиянието на Uber и Lyft върху сектора на споделеното пътуване в Остин.

Uber не се справя толкова успешно с конкуренцията извън САЩ. През последните три години компанията развя бяло знаме в Русия, Китай и части от Югоизточна Азия, като продаде услугите си в тези части от света на по-силни конкуренти.

Lyft досега не е излизала извън Северна Америка, така че няма кой знае колко други конкуренти освен Uber в САЩ.

Via успя да си намери ниша чрез система за ефективно споделено пътуване в Ню Йорк, Вашингтон и Чикаго и договори за предоставяне на транспортни услуги в около 70 града по света. Тя се конкурира най-пряко в Ню Йорк, където Uber и Lyft също предлагат подобни услуги, които транспортират голям брой пътници.

Via се е специализирала в превозването на шестима пътници едновременно, предимно с ванове, и нараства, тъй като може да свърши по-ефективна работа, транспортирайки повече хора, каза нейната говорителка Габриел Маккейг. В същото време тя призна, че компанията при все това губи пари и инвестира в разрастването на своя бизнес.

И докато ситуацията не се промени, поне засега, Uber и Lyft ще са окупирали сектора на споделеното пътуване.

"На този етап е трудно да си представим навлизането на трети или на четвърти играч", заяви анализаторът от финансовата компания D. A. Davidson Том Уайт. "Мисля, че наблюдаваме дуопол в Северна Америка."

Том Кришър и Майкъл Лидке, Асошиейтед прес / БТА

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ