БНТ очаква кандидати за 6 нови филмови продукции

Manager News

 Има задържана огромна творческа енергия, която може да бъде реализирана по различен и иновативен начин, казва Борислав Велков, председател на Обществения съвет на националната телевизия.  

- БНТ анонсира наскоро нов подход за финансиране на филмови продукции за следващия сезон. Какво всъщност се променя и какъв е търсеният ефект?
- Обществената ни национална телевизия е във възход през последната година. Доверието към БНТ, чрез което се измерва истинското отношение на аудиторията към обществените медии е трайно и безспорно. Новата програмна схема, която стартира от септември месец повиши гледаемостта и разнообрази много съдържанието, което привлече отново по-младата аудитория в най-конкурентните часови пояси. Пак през последната година стартира онлайн апликацията за новини, бяха направени и редица подобрения в сайта и социалните мрежи. По този начин БНТ все повече се приближава към определението „обществена медийна платформа“, записано като дефиниция в новия Закон за радиото и телевизията, който в момента е публикуван за публично обсъждане. В ситуация на коноравирусна пандемия БНТ доказа, че изпълнява напълно обществената си мисия в интерес на обществото. Когато културните центрове, театрите, училищата и музеите бяха затворени или ограничени месеци наред БНТ беше на първа линия и запълни дефицита от култура и образование на хората. Най-важното обаче е, че БНТ беше и продължава да бъде гарант за достоверна, безпристрастна и проверена информация, като противодействие срещу фалшивите новини, които са също толкова опасни за здравето ни, колкото и самият вирус.

Предстоящата сесия за филмопроизводство на БНТ е важна част от изпълнението на мисията на обществената телевизия и Закона за радиото и телевизията. Едновременно с това е и ключово управленско решение на ръководството, в момент, когато българското филмопроизводство и свързаните с него творчески индустрии се нуждаят от подкрепа повече от всякога. От предвидените 4.7 млн. лв. за различни филмови формати, почти половината от тях са за екранизация на български класически или съвременни литературни произведения на автори като Иван Вазов, Алеко Константинов, Димитър Талев, Елин Пелин, Йордан Йовков, Димитър Димов, Йордан Радичков, Чудомир.

Става дума за две обособени позиции – телевизионен сериал, 12 епизода по 54 минути и пълнометражен игрален филм от 85 минути. Дава се безпрецедентен шанс за съвременна екранизация на едни от най-значимите ни литературни произведения. Голямата цел и предизвикателство според мен, е че ще бъде съхранена националната идентичност и памет, когато светът става все по-глобален и много граници се размиват или се заличават. Как това ще бъде представено на съвременната аудитория, зависи изцяло от реализацията и уменията на режисьорите и сценаристите. Интересен пример в тази посока е сериала „Шерлок Хоумс“ на BBC по едноименния роман, в който главният герой използва мобилен телефон! Интересно решение, чиято цел е била един класически роман и литературен герой да бъдат представени атрактивно за възприятията на съвременния човек. Новата ни конкурсна програма за филмопроизводство е и израз на нашия стремеж  да следваме глобалните тендеции от последните няколко години, в които с развитието на технологиите и промяната в поведението на аудиториите телевизиите се обърнаха значително към инвестиции във филмопроизводство. Свидетели сме на истински бум на различни платформи в тази сфера, които са притежание на водещите телевизионни компании.

- Колко са отворените позиции и какви средства са предвидени от общия бюджет по всяка от тях?

- Общо, позициите за кандидатстване са шест. Те включват: телевизионен семеен сериал, който по задание е  12 епизода, всеки по 54 минути и с финансиране до 1 332 000 лева; телевизионен сериал – 12 епизода по 54 минути; екранизация по класически или съвременни български литературни произведения с финансов ресурс до 1 776 000 лева и пълнометражен игрален филм от 85 минути с финансиране до 280 000 лв., отново по български произведения. Включени са също позиции за ситком – 40 епизода по 27 минути с общ финансов ресурс до 400 000 лева, един игрален филм – дебют с времетраене 27 минути, на младежка тематика с финансов ресурс до 72 000 лева, документален филм – дебют – с времетраене 27 минути, фокусиран върху национални и регионални исторически процеси и личности финансов ресурс до 26 400 лева. Освен голямото финансиране, трябва да отбележим и разнообразието на позициите, адресирани към актуални и възпитателни теми, към семейството, обществените ценности и интереси.

- Как ще гарантирате обективност и прозрачност при избора на кандидатурите, които в крайна сметка ще бъдат одобрени? Как ще разпознаете потенциално ново хитово заглавие от ранга на „Под прикритие“?

- Организацията на този процес е задача на ръководството и продуцентския център на БНТ и съм убеден, че те ще се справят професионално. Има изградени традиции, опит и добри практики, които вече 60 години се шлифоват. От Обществения съвет нямаме съмнение, че ще бъде защитен интереса на обществото, което чрез своите данъци финансира БНТ и същевременно е заинтересован зрител на крайния телевизионен и филмов продукт. От представянето на предстоящата сесия и заявените искрени амбиции на ръководството и екипа да бъдат селектирани най-добрите предложения, нямаме основание да смятаме, че няма да бъде открито следващото хитово филмово заглавие на БНТ.

- Разкажете малко повече за идеята за предстояща екранизация на произведения по класически и съвременни български автори.

- До края на месец януари 2021 г. ще се приемат документи за участие в конкурсната сесия и едва след това ще започне същинската работа по селектиране и избор. Мисля, че заради цялата ситуация покрай ограниченията и кризата, породена от коронавируса има задържана огромна творческа енергия, която може да бъде реализирана по различен и иновативен начин. През последните месеци наблюдаваме много нови форми и подходи на изразяване в сферата на културата и изкуството, нови и млади автори, които бяха провокирани и открити вследствие на разместването на пластовете и възможностите, които се пораждат от кризата. За хората в изкуството това е стимулираща провокация, възможност, подем, нова посока. Мисля, че това очакват зрителите от бъдещите екранизации – нови преживявания, емоционални провокации и преоткриване на любими литературни произведения и герои в нова светлина.   

Повече информация за стартиралата сесия за филмопроизводство може да намерите на сайта bnt.bg

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ